| Števo Kolibár
Čo je SEO?
Search Engine Optimization (SEO; optimalizácia pre vyhľadávače) by mohol byť pokojne buzzword 21. storočia. Prvýkrát sa v éteri vyskytol niekedy v roku 1997, no samotná optimalizácia prebieha konštantne už od polovice 90. rokov.
Už vtedy sa zodpovední ľudia, toho času najmä webmasteri, pokúšali o prvú formu optimalizácie, ktorá mala zvyšiť potenciál organického, t.j. neplateného zobrazenia (vyhľadania) vašej stránky v zozname výsledkov (tzv. SERP – Search Engine Results Pages).
Porovnanie: Platené vyhľadávanie vs. Organické vyhľadávanie
Crawling a indexácia
Spôsob, akým sa do vyhľadávačov vaša stránka dostala bol veľmi jednoduchý a v princípe zostal zachovaný dodnes. Spider alebo crawler daného vyhľadávača sa za istý čas dostal na váš web, prečesal ho, zozbieral potrebné informácie (najmä kľúčové slová v meta tagoch či index.htm) a na základe toho vám určil priečku vo výsledkoch vyhľadávania.
Webmasteri boli však s pribúdajúcimi webmi (a aj vyhľadávačmi) nútení plošne zvyšovať svoju organickú pozíciu a tak začali plniť weby čoraz väčším počtom kľúčových slov – v tej dobe to bola jedna z hlavných techník ako dostať web o stupienok vyššie.
Často išlo až o manipuláciu výsledkov a relevancia vyhľadávania – tak potrebná pre životaschopnosť vyhľadávačov a udržanie si ich užívateľov – rapídne klesala. Mizériu ilustrovala udalosť, kedy si SEO brandža vymyslela white hat a black hat (niečo ako black list) kategórie, ktoré rozlišovali medzi kvalitným a manipulatívnym SEOm, proti ktorému začali bojovať samotné vyhľadávače spolu s poctivými SEOčkármi.
Revolúcia prišla s Googlom
Riešenie a postupné zdokonaľovanie SEO priniesol až nástup a rozmach Googlu. Larry Page so Sergeyom Brinom totiž položili úspech svojho biznisu na vecičke menom PageRank. Ide o nimi vyvinutý algoritmus posudzovania dôležitosti webových stránok, ktorý má veľký vplyv na pozíciu vášho webu pri vyhľadávaní.
PageRank predpokladá pravdepodobnosť s akou by užívateľ pri surfovaní natrafil na konkrétny web, a to na základe kvality stránok, ktoré naň odkazujú. V praxi – čím viac kvalitných webov na vás odkazuje, tým lepší PageRank máte.
On-page a off-page faktory
Práve príchod PageRanku vniesol do sveta SEO úplne nový rozmer. Zrazu sme začali faktory alebo techniky optimalizácie deliť na on-page a off-page. On-page boli síce už známe a používané, no došlo k ich rozšíreniu. Dnes patria k hlavným on-page faktorom, podľa ktorých vyhľadávače určujú pozície webov:
- ich názov
- použité meta tagy a kľúčové slová
- kód a architektúra webu
- použité odkazy, vrátane anchor textu
- frejmy
- JavaScript
- či dokonca umierajúci Flash
Off-page faktory, ktoré pomohol rozvinúť Google sú najmä:
- kvalita domény (s pomlčkou to máte v živote ťažšie)
- mapa stránky (sitemap) a s ňou súvisiaci PageRank
- linkbuilding / linkbaiting a spätné odkazy (backlinks / inbound links)
- či návštevnosť stránok
Ako na úspešné SEO po roku 2015?
Je množstvo faktorov, na ktoré treba brať ohľad pri plánovaní vašej budúcej SEO stratégie. Pri príprave úspešného SEO koktejlu nezabudnite:
- zrýchliť váš web (až 47% ľudí očakáva jeho načítanie za menej ako dve sekundy)
- vnímať UX (user experience) ako hlavný stavebný kameň vášho webu
- na kvalitu a relevanciu (aj doplnkového) obsahu (unikátnosť, expertíza..)
- obmedziť vyrušujúce reklamy či iné prvky na webe
- že vyhľadávané kľúčové slová sa vzťahujú k témam
- prepojenia kľúčových slov s doménou (vyhľadávaný výraz v linku)
SEO je super, ale nie je easy. Je to dynamický proces, ktorý je potrebné neustále sledovať a odporúčané zlepšenia aplikovať. Na konci dňa vám však pomôže lepšie zacieliť na užívateľa vášho webu, produktu či služby.
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Account Manager - hľadáme skúseného parťáka na vedenie projektov a vzťahov s našimi super klientami. Ak už máš skúseností dosť, ale zároveň sa chceš ďalej učiť niečo nové, napíš nám! >>
IDEAMAKER & COPYWRITER, v jednej osobe je top príležitosť pre kreatívca, ktorému je aktuálny priestor na rast malý a chce sa ďalej učiť robiť lepšie a lepšie integrované kampane. Poď si >>
Do domčeka na Devíne hľadáme nového člena tímu - Junior Full-Stack Developera, čo sa rád učí novým skills a nebojí sa nových výziev - možno si to práve ty!