Pripravený na novú výzvu? Poď k nám

Čo je SEO?

Search Engine Optimization (SEO; optimalizácia pre vyhľadávače) by mohol byť pokojne buzzword 21. storočia. Prvýkrát sa v éteri vyskytol niekedy v roku 1997, no samotná optimalizácia prebieha konštantne už od polovice 90. rokov.

Už vtedy sa zodpovední ľudia, toho času najmä webmasteri, pokúšali o prvú formu optimalizácie, ktorá mala zvyšiť potenciál organického, t.j. neplateného zobrazenia (vyhľadania) vašej stránky v zozname výsledkov (tzv. SERP – Search Engine Results Pages).

Organic vs Paid Search

Porovnanie: Platené vyhľadávanie vs. Organické vyhľadávanie

Crawling a indexácia

Spôsob, akým sa do vyhľadávačov vaša stránka dostala bol veľmi jednoduchý a v princípe zostal zachovaný dodnes. Spider alebo crawler daného vyhľadávača sa za istý čas dostal na váš web, prečesal ho, zozbieral potrebné informácie (najmä kľúčové slová v meta tagoch či index.htm) a na základe toho vám určil priečku vo výsledkoch vyhľadávania.

Webmasteri boli však s pribúdajúcimi webmi (a aj vyhľadávačmi) nútení plošne zvyšovať svoju organickú pozíciu a tak začali plniť weby čoraz väčším počtom kľúčových slov – v tej dobe to bola jedna z hlavných techník ako dostať web o stupienok vyššie.

Často išlo až o manipuláciu výsledkov a relevancia vyhľadávania – tak potrebná pre životaschopnosť vyhľadávačov a udržanie si ich užívateľov – rapídne klesala. Mizériu ilustrovala udalosť, kedy si SEO brandža vymyslela white hat a black hat (niečo ako black list) kategórie, ktoré rozlišovali medzi kvalitným a manipulatívnym SEOm, proti ktorému začali bojovať samotné vyhľadávače spolu s poctivými SEOčkármi.

Revolúcia prišla s Googlom

Riešenie a postupné zdokonaľovanie SEO priniesol až nástup a rozmach Googlu. Larry Page so Sergeyom Brinom totiž položili úspech svojho biznisu na vecičke menom PageRank. Ide o nimi vyvinutý algoritmus posudzovania dôležitosti webových stránok, ktorý má veľký vplyv na pozíciu vášho webu pri vyhľadávaní.

PageRank predpokladá pravdepodobnosť s akou by užívateľ pri surfovaní natrafil na konkrétny web, a to na základe kvality stránok, ktoré naň odkazujú. V praxi – čím viac kvalitných webov na vás odkazuje, tým lepší PageRank máte.

On-page a off-page faktory

Práve príchod PageRanku vniesol do sveta SEO úplne nový rozmer. Zrazu sme začali faktory alebo techniky optimalizácie deliť na on-page a off-page. On-page boli síce už známe a používané, no došlo k ich rozšíreniu. Dnes patria k hlavným on-page faktorom, podľa ktorých vyhľadávače určujú pozície webov:

  • ich názov
  • použité meta tagy a kľúčové slová
  • kód a architektúra webu
  • použité odkazy, vrátane anchor textu
  • frejmy
  • JavaScript
  • či dokonca umierajúci Flash

Off-page faktory, ktoré pomohol rozvinúť Google sú najmä:

  • kvalita domény (s pomlčkou to máte v živote ťažšie)
  • mapa stránky (sitemap) a s ňou súvisiaci PageRank
  • linkbuilding / linkbaiting a spätné odkazy (backlinks / inbound links)
  • či návštevnosť stránok

Ako na úspešné SEO po roku 2015?

Je množstvo faktorov, na ktoré treba brať ohľad pri plánovaní vašej budúcej SEO stratégie. Pri príprave úspešného SEO koktejlu nezabudnite:

  • zrýchliť váš web (až 47% ľudí očakáva jeho načítanie za menej ako dve sekundy)
  • vnímať UX (user experience) ako hlavný stavebný kameň vášho webu
  • na kvalitu a relevanciu (aj doplnkového) obsahu (unikátnosť, expertíza..)
  • obmedziť vyrušujúce reklamy či iné prvky na webe
  • že vyhľadávané kľúčové slová sa vzťahujú k témam
  • prepojenia kľúčových slov s doménou (vyhľadávaný výraz v linku)

SEO je super, ale nie je easy. Je to dynamický proces, ktorý je potrebné neustále sledovať a odporúčané zlepšenia aplikovať. Na konci dňa vám však pomôže lepšie zacieliť na užívateľa vášho webu, produktu či služby.

Šikovní ľudia (patria) do TRIADu

Hľadáme sociálne cítiaceho copywritera! Niekoho, kto sa rád hrá so slovami, ešte radšej so značkami a riadi heslom - najprv zábava a až potom práca. Lebo, aby si mohol/mohla robiť cenami ovenčenú reklamu, musíš sa pri tom hlavne baviť. Prihlás sa tutaj :)

Pripravený na novú výzvu?
Hľadáme ťa!
Poď k nám