Pripravený na novú výzvu? Poď k nám

Čo je SEO?

Search Engine Optimization (SEO; optimalizácia pre vyhľadávače) by mohol byť pokojne buzzword 21. storočia. Prvýkrát sa v éteri vyskytol niekedy v roku 1997, no samotná optimalizácia prebieha konštantne už od polovice 90. rokov.

Už vtedy sa zodpovední ľudia, toho času najmä webmasteri, pokúšali o prvú formu optimalizácie, ktorá mala zvyšiť potenciál organického, t.j. neplateného zobrazenia (vyhľadania) vašej stránky v zozname výsledkov (tzv. SERP – Search Engine Results Pages).

Organic vs Paid Search

Porovnanie: Platené vyhľadávanie vs. Organické vyhľadávanie

Crawling a indexácia

Spôsob, akým sa do vyhľadávačov vaša stránka dostala bol veľmi jednoduchý a v princípe zostal zachovaný dodnes. Spider alebo crawler daného vyhľadávača sa za istý čas dostal na váš web, prečesal ho, zozbieral potrebné informácie (najmä kľúčové slová v meta tagoch či index.htm) a na základe toho vám určil priečku vo výsledkoch vyhľadávania.

Webmasteri boli však s pribúdajúcimi webmi (a aj vyhľadávačmi) nútení plošne zvyšovať svoju organickú pozíciu a tak začali plniť weby čoraz väčším počtom kľúčových slov – v tej dobe to bola jedna z hlavných techník ako dostať web o stupienok vyššie.

Často išlo až o manipuláciu výsledkov a relevancia vyhľadávania – tak potrebná pre životaschopnosť vyhľadávačov a udržanie si ich užívateľov – rapídne klesala. Mizériu ilustrovala udalosť, kedy si SEO brandža vymyslela white hat a black hat (niečo ako black list) kategórie, ktoré rozlišovali medzi kvalitným a manipulatívnym SEOm, proti ktorému začali bojovať samotné vyhľadávače spolu s poctivými SEOčkármi.

Revolúcia prišla s Googlom

Riešenie a postupné zdokonaľovanie SEO priniesol až nástup a rozmach Googlu. Larry Page so Sergeyom Brinom totiž položili úspech svojho biznisu na vecičke menom PageRank. Ide o nimi vyvinutý algoritmus posudzovania dôležitosti webových stránok, ktorý má veľký vplyv na pozíciu vášho webu pri vyhľadávaní.

PageRank predpokladá pravdepodobnosť s akou by užívateľ pri surfovaní natrafil na konkrétny web, a to na základe kvality stránok, ktoré naň odkazujú. V praxi – čím viac kvalitných webov na vás odkazuje, tým lepší PageRank máte.

On-page a off-page faktory

Práve príchod PageRanku vniesol do sveta SEO úplne nový rozmer. Zrazu sme začali faktory alebo techniky optimalizácie deliť na on-page a off-page. On-page boli síce už známe a používané, no došlo k ich rozšíreniu. Dnes patria k hlavným on-page faktorom, podľa ktorých vyhľadávače určujú pozície webov:

  • ich názov
  • použité meta tagy a kľúčové slová
  • kód a architektúra webu
  • použité odkazy, vrátane anchor textu
  • frejmy
  • JavaScript
  • či dokonca umierajúci Flash

Off-page faktory, ktoré pomohol rozvinúť Google sú najmä:

  • kvalita domény (s pomlčkou to máte v živote ťažšie)
  • mapa stránky (sitemap) a s ňou súvisiaci PageRank
  • linkbuilding / linkbaiting a spätné odkazy (backlinks / inbound links)
  • či návštevnosť stránok

Ako na úspešné SEO po roku 2015?

Je množstvo faktorov, na ktoré treba brať ohľad pri plánovaní vašej budúcej SEO stratégie. Pri príprave úspešného SEO koktejlu nezabudnite:

  • zrýchliť váš web (až 47% ľudí očakáva jeho načítanie za menej ako dve sekundy)
  • vnímať UX (user experience) ako hlavný stavebný kameň vášho webu
  • na kvalitu a relevanciu (aj doplnkového) obsahu (unikátnosť, expertíza..)
  • obmedziť vyrušujúce reklamy či iné prvky na webe
  • že vyhľadávané kľúčové slová sa vzťahujú k témam
  • prepojenia kľúčových slov s doménou (vyhľadávaný výraz v linku)

SEO je super, ale nie je easy. Je to dynamický proces, ktorý je potrebné neustále sledovať a odporúčané zlepšenia aplikovať. Na konci dňa vám však pomôže lepšie zacieliť na užívateľa vášho webu, produktu či služby.

Šikovní ľudia (patria) do TRIADu

Momentálne nikoho nehľadáme, ale kto vie :) Ak si myslíš, že do TRIADu patríš, napíš nám aj tak a možno motyka vystrelí.