| Jaro Zacko
Ako sme vydali našu prvú knihu Budget Cut a čo sme sa pri tom naučili
Minulý rok sme vyhrali ako doteraz jediná agentúra z celej strednej a východnej Európy agentúra Grand Prix na súťaži efektivity EFFIE Europe. V konkurencii kampaní z celej Európy sa nám podarilo dokázať, že vieme robiť kampane so skvelými výsledkami.
Presne v tej dobe začala korona, ekonomická recesia a mnohým marketérom zo dňa na deň začali sekať rozpočty. Nikto nevedel, čo má robiť.
A viete predsa, že bez rozpočtu sa nič nepohne.
Preto sme sa s Martinom Woskom rozhodli, že spíšeme svoje rady a skúsenosti aby sme povzbudili marketérov, knihu sme nazvali príznačne Budget Cut – 4 princípy efektívneho marketingu s akýmkoľvek budgetom. Sadli s Maru Mitlíkovou a Marekom Mrázikom a vypýtali sme si rozpočet na knihu. Chceli sme ju mať čo najskôr hotovú a vytlačenú.
O čom je BDGT?
Pri efektívnom marketingu vychádzame zo skúseností, že rozpočet investujete najlepšie, ak osekáte aj Bulshit, Nedá sa (Dont’s), Nejasné ciele (Goals) a Šablónové myslenie (Templates). Peter Baslík, náš Head of Art to vizuálne dokonale zhrnul do skratky BDGT (Osekané slovo Budget. Toto on vie perfektne). Uvedomili sme si, že toto sú princípy podľ ktorých pracujeme už roky a takto vznikli naše najefektívnejšia a najkreatívnejšie kampane. Zároveň ten istý prístup majú najlepší marketéri.
Ako sme písali knihu Budget Cut?
Samozrejme, v časovaní sme boli najskôr totálne optimistickí a očakávali výsledok do pár mesiacov. Knihu sme písali po večeroch, popri kampaniach sme si volali, dopĺňali texty. Popri tom sme si zavolali s desiatkou najlepších marketérov zo SR aj ČR (od VÚB banky, Slido, adidas, Lidl, Airbank, Slovnaft…), ktorí svojim skúsenosťami potvrdili náš prístup.
Trvalo takmer rok, kým sme text dopísali.
A potom prišla ďalšia dôležitá fáza – osekávanie. Spolu so skúsenými editormi sme text osekávali o zbytočnosti a odbočky, a vysvetlili sme veci, ktoré by boli inak veľmi komplikované. Martin navyše doplnil kopu parádných sarkastický grafov, ktoré to celé odľahčili. Tu jeden príklad na úvod.
Nakoniec prišla grafika. Knihy sa chytil Peter Baslík a Tomáš Bánik a urobili z nej nádherné dizajnové dielo . Do tlače nám ju pomáhal pripraviť Richard Červenka. Popri tom sme behali do tlačiarne Devín Print, kde sme vyberali papiere, obálku, farby a kde nám ju tlačili (ako devínčania musíme tlačiť predsa lokálne).
To všetko trvalo viac ako rok a pol!
A prvé 3 makety sme stihli presne v deň našej All Fans Party, kde sme ju pokrstili sekerou a pílou. Teda osekali sme BDGT torty :).
Sekáme skutočné BDGT na All Fans Party
Oficiálne sme koncept BDGT predstavili v Prahe a konferencii Brand Management. Zo 400 marketingových expertov v sále sa všetci priznali, že už zažili osekanie budgetov!
A to podstatné. Kde si ju môžete kúpiť?
Presne dnes sme prvé knihy poslali do Martinusu. Teda od dnes si ju môžete naozaj kúpiť. Cena knihy je 35 euro. Je to ideálny darček pre marketingových riaditeľov, ktorí sa chcú zlepšovať, nakopne to aj váš marketingový tím a o budgetoch v marketingu sa prehľadne dozvie čo to aj CFO a CEO.
Teraz si už len knihu kúpte, kým na ňu máte budget (ešte pred vianočnými nákupmi). Ak sa vám BDGT páči, dajte nám vedieť, ako sa vám páči na Instagrame alebo LinkedIne.
Ďalšie verzie knihy môžete nájsť na www.bdgt.sk (chystáme aj fakt veľkú šupu). A najbližšie nás môžete osobne stretnúť na Marketing Rulezz 2021!
Kniha má samozrejme svoj instagram, kde sekáme fotky a inšpirácie @bdgt_book
A čo sme sa naučili?
1. Knihy sú ako kampaň
Potrebujú jasnú cieľovú skupinu, jasnú správu, stratégiu, vizuálny štýl, tone of voice. Našťastie nám bolo jasné pre koho knihu píšeme, ale aj tak to nebolo ľahké.
Rovnako ako kampaň, ich príprava trvá dlho a musí mať jasný timing. Naozaj omnoho dlhšie, ako sme čakali. A nielen písanie, aj aj editovanie, grafika, tlač. Ak máte plán vydať knihu o rok, začnite dnes.
2. Kniha je ako bilboard
Aj ked máte stovky strán, myšlienka musí byť veľmi jasná. Inak vás to bude ťahať k miliónu rôznych tém. Vštetko treba osekávať. V tomto nám pomohli naši prví čitatelia a editori, ktorí nám dali super feedback.
Rovnako ako text je dôležitá silná grafika. Jeden takýto obrázok povie naozaj viac ako tisíc slov.
3. Knihu testujte skôr ako ju vydáte
Aj v tomto je kniha podobná ako kampaň. Počas písania sme o koncepte BDGT hovorili s desiatkami ľudí a zbierali sme ich nápady, odporúčania a feedback. Vďaka tomu sme mohli obsah doslova „optimalizovať pre čitateľov“.
4. Kniha je kolaboratívna práca
Budget Cut sme písali dvaja a najdôležitejšie nebolo písanie, ale rozhovory. Bavili sme sa hodiny o dobrom marketingu a našich názoroch. Potom sme zapojili aj najlepších odborníkov z trhu. A to bol len začiatok. Na knihe robí viac ako 10 ľudí (od autorov, project managerov – tých sme vystriedali štyroch, editorov, grafici, DTP, vydavateľ, tlačiareň, distribúcia). My sme ju celú mali v cloude od prvých textov az po PDF, aby sme mali vždy všetci aktuálne dáta.
Spolupráca bola dôležitá, lebo nie sme odborníci na písanie kníh. Preto sme sa bavili s ľudmi z Martinusu, vydavateľstiev, editormi, autormi kníh, počúvali sme podcasty a čítali knihy ako písať knihy. To všetko nám pomohlo učiť sa a vytvoriť naozaj hodnotnú knihu na ktorú sme hrdí. Sami by sme to nikdy nezvládli.
5. Vydaním knihy to nekončí
Kniha je proste produkt. Aj keď sme sa namakali na jej vydaní, skutočná práca prichádza teraz. Myšlienky BDGT musíme začať predávať ľudom. Preto sme urobilili BDGT All Fans Party, chystáme rozhovory v médiách, chodíme pod konferenciách, podpisujeme knižky. Byť autorom knihy je takmer fulltime práca :).
Zároveň nás veľmi zaujímajú reakcie čitateľov. Od dnes knihu Budget Cut môžete kúpiť u našich kamarátov na Martinuse, ktorým zároveňďakujeme za pomoc. Sme veľmi zvedaví na vaše reakcie!
ps.: Takto sme podpisovali knihy. Zistili sme pri tom, že už fakt nevieme písať perom 🙂
A teraz si ju už fakt kúpte. Kým máte budget :).
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Account Manager - hľadáme skúseného parťáka na vedenie projektov a vzťahov s našimi super klientami. Ak už máš skúseností dosť, ale zároveň sa chceš ďalej učiť niečo nové, napíš nám! >>
IDEAMAKER & COPYWRITER, v jednej osobe je top príležitosť pre kreatívca, ktorému je aktuálny priestor na rast malý a chce sa ďalej učiť robiť lepšie a lepšie integrované kampane. Poď si >>
Do domčeka na Devíne hľadáme nového člena tímu - Junior Full-Stack Developera, čo sa rád učí novým skills a nebojí sa nových výziev - možno si to práve ty!