Pripravený na novú výzvu?
Poď k nám
| Martin Woska
SXSW 2023 – Čo je nové vo svete marketingu, technológií, AI a vôbec?
SXSW (čítaj sauf báj sauf west) je obrovský festival o technológii, marketingu a budúcnosti v americkom texaskom Austine. Pre desiatky tisíc ľudí je to každoročne skvelá príležitosť zastaviť sa, stretnúť, inšpirovať a následne sa vrátiť s novým poznaním, uhlami pohľadov, novými kontaktami a možno aj koženým klobúkom plným nápadov. Už po tretíkrát sme sa rozhodli zúčastniť sa aj my – tentokrát ako partička z Devin band firiem.
Hneď na začiatok poviem, že podstatne viac info a dojmov nájdete v našom podcaste, ktorý sme na túto tému nahrali s Maru a Martinom. Počúvajte na Spotify, alebo Apple Podcasts. Pavol Perdík, CEO Brackets by TRIAD napísal tiež super blogpost s inými skúsenosťami a inšpiráciami od zakladateľa Waze, CEO Patagonie, svojom pohľade na AI a mnoho ďalšieho.
Web3 a metaverse ešte majú čas
Prekvapilo ma, keď som z jedného svetového marketingového média počul, že najčítanejšia téma zo všetkých za minulý rok bol metaverse. Čokoľvek o metaverse dali von, malo to s odstupom lepšie čísla ako ostatné témy. Preto aj na SXSW bolo nespočetné množstvo prednášok o metaverse. My marketéri sme skrátka hype junkies (závislí na senzáciách). V skutočnosti sme totiž nevideli žiadnu mainstream adaptáciu a nie je to ani vzdialene marketingová stratégia značiek pre ďalšie roky a tak myslím, že sa v pohode môžeme všetci ukľudniť. Ten ozajstný metaverse a web3 je síce vzrušujúci ale je ešte stále ďaleko a zatiaľ nás nemusí vôbec trápiť. Dokonca aj Zuckerberg priznal, že sa možno trochu unáhlil s tak veľkou investíciou do metaverse.
Tému metaverse totiž kompletne zožrala AI
My sme sa tento rok účastnili už potretíkrát a tento rok to bolo naozaj špeciálne. Keď sme bookovali festival počas minulého leta, netušili sme ešte, že o pol roka keď sa ho budeme účastniť, budeme stáť na pokraji novej technologickej revolúcie. Podstatná časť konferenčných tém sa venovala umelej inteligencii (čítaj ej áj) a toto slovo znelo naozaj odvšadiaľ.
Generatívna AI, dizajn zariadení pre AI éru, zodpovednosť v AI, AI v žurnalistike, AI a metaverse, AI a kreativita, umenie, farmaceutika, HR, zdravie…
Generatívna AI, dizajn zariadení pre AI éru, zodpovednosť v AI, AI v žurnalistike, AI a metaverse, AI a kreativita, umenie, farmaceutika, HR, zdravie…
Mňa ako kreatívca naviac zaujala idea augmented creativity – kreativita podporená AI. Myslím, že to kde majú AI nástroje momentálne najväčšiu pridanú hodnotu je práve byť parťákom v kreatívnom procese. V určitých miestach skvele pomáha, celkovo urýchľuje tvorbu a pri tom nie je vôbec originálna.
Platí to aj všeobecne. Ako povedala známa futuristka Amy Webb:
“Assited computing is like being born rich.”
Máte skrátka až neférovú výhodu pred všetkými čo AI tools nepoužívajú.
AI je ako živý internet ktorý vám rozumie
Jednou z najpopulárnejších prednášok na festivale bolo interview s Gregom Brockmanom – jedným zo zakladateľov spoločnosti OpenAI, ktorá stojí za modelom ChatGPT a DALL-E. Brockman povedal, že pri vývoji ChatGPT mal pocit, že vytvárajú niečo ako nový internet, ktorý je živý, rozumie vám a snaží sa vám pomôcť. Brockman tiež rozprával o tom, ako OpenAI začala ako nezávislá a nezisková organizácia (ktorú spoluzaložil Elon Musk) a neskôr sa stala komerčnou spoločnosťou do ktorej nedávno investoval Microsoft. Tiež zdôraznil, bezpečnosť a zodpovednosť je jedna z najhlavnejších priorít OpenAI a že majú separátne tímy ktoré procujú iba na tom. Adresoval tak kuriózny prípad Kevina Rooseho z New York Times, ktorý testoval ChatGPT integrovaný v Bing prehliadači. Model sám prezradil žurnalistovi tajomstvo, že sa iba má tváriť ako Bing, ale v skutočnosti sa volá Sydney a naprogramovala ho spoločnosť OpenAI. Všetko zaklincoval keď Roosovi napísal, že ho miluje a viackrát ho nabádal aby opustil svoju ženu. Podľa Brockmana sú to “typické bolesti pri učení” a v ďalších verziách by už nemali nastávať.
Pre zaujímavosť. Niekoľko dní po interview zverejnila OpenAI verziu Chatgpt 4.0. Kevin Roose ju samozrejme hneď testoval, ale už nikdy nedostal podobné odpovede ani doporučenia na opustenie rodiny. Sydney tú vec s Kevinom už zjavne prekonal a pohol sa ďalej.
Je to celé tak polosmiešne, polostrašidelné, ale faktom je že Roose sa nechtiac dotkol trendu na ktorom sa zhodli viacerý prednášajúci na SXSW a to sú virtuálni spoločníci. Mať niekoho kto vám rozumie a komu môžete povedať čokoľvek je obrovská hodnota a už v súčasnosti vidíme projekty ako napríklad Woebot, ktoré sa znažia pomôcť ľuďom v oblasti mentálnej pohody. Aspoň budú ľudia oveľa menej písať oplzlosti na chat zákaznickych liniek.
Les Binet a brandbuilding od Startupov po scaleupy
Jedna z najväčších marketingových autorít súčasnosti – Les Binet zverejnil výsledky výskumu efektivity digitálneho brandingu, ktorý realizoval priamo so spoločnosťou META. Les svoj výskum a profesný život zasvätil boju proti “shorttermizmu”, t.j. marketingu, ktorý je podriadený iba okamžitým výsledkom, rýchlej návratnosti investícií bez využívania brandbuildingových nástrojov. To je samozrejme práve ten prístup, ktorému holduje väčšina mladých internetových značiek. Div sa svete, Lesov výskum s Meta krásne ukázal, že práve brandbuilding je skvelý liek na plateau – pokles rastu spoločnosti po úvodnom hype, ktorý čaká každú spoločnosť po určitom čase.
Zároveň, že všetky atribučné modely strašne preháňajú krátkodobé ROI a nevedia tak brandbuildingu priradiť hodnotu. Výchádza mi z toho opäť raz, že ešte stále nevieme presne merať efekt marketingových aktivít. O to viac potrebujeme skúsených marketérov ktorý vedia, že tabuľky nie sú všetko a majú chuť skúšať nové veci.
Ironman neskončil.
Bojuje za kybernetickú bezpečnosť
Pri téme cybersecurity by asi nikto nečakal na pódiu meno Robert Downey Junior. Najmä keď na pódiu povedal, že pokiaľ ide o technológie, považuje sa za figurínu z crashtestov, čo je trochu ironické vzhľadom na jeho úlohu technického mága Tonyho Starka v Iron manovi.
Jeho prítomnosť získala na význame, keď prezradil, že investoval do spoločnosti AURA, ktorá ponúka kybernetickú bezpečnosť založenú na umelej inteligencii. Pred začiatkom diskusie sa pred budovou tiahli dlhé rady a herec počas nej ukázal svoju excentrickú energiu. No kto by nechcel takého investora. Problém ktorý rieši vobec nie je malý. Priemerná americká domácnosť má totiž 25 pripojených zariadení a američania len za minulý rok prišli o 10,3 miliárd dolárov pri kybernetických zločinoch. Jedná sa tak o ďalšiu svetovú krízu o ktorej sa nehovorí.
SXSW 2023 bol inšpiratívny a intenzívny. S témami a konkrétnymi ľuďmi či prednáškami by sa (s pomocou pár AI nástrojov) dalo pokračovať do nekonečna. Samotný Austin bol intenzívny a inšpiratívny tiež a tento festival naozaj odporúčam komukoľvek kto pracuje v kreatívnom či tech biznise.
Rozlúčim sa s vami lavínou materiálov o budúcnosti od Amy Webb. Je to na SXSW veľmi populárna futuristka, ktorá každoročne prednáša v Austine a teraz bude otvárať svojou prednáškkou aj SXSW v ďalšej, novej lokácii a to Sydney. Na odkaze nižšie je jej deck z prednášky, ale hlavne extenzívne spracované všetky foresights pre jednotlivé odvetvia. Sprístupnila to všetko na jej dropboxe a nazýva to Digital swag bag.
Enjoy!
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Account Manager - hľadáme skúseného parťáka na vedenie projektov a vzťahov s našimi super klientami. Ak už máš skúseností dosť, ale zároveň sa chceš ďalej učiť niečo nové, napíš nám! >>
IDEAMAKER & COPYWRITER, v jednej osobe je top príležitosť pre kreatívca, ktorému je aktuálny priestor na rast malý a chce sa ďalej učiť robiť lepšie a lepšie integrované kampane. Poď si >>
Do domčeka na Devíne hľadáme nového člena tímu - Junior Full-Stack Developera, čo sa rád učí novým skills a nebojí sa nových výziev - možno si to práve ty!