| Eli Šimon
Sociálne siete chcú viac autenticity – čo to znamená je však otázne
Ahojte, vítame vás pri prvých zimných social media novinkách. Vychutnávať sa dajú priamo pod týmto úvodom. November a december priniesol niekoľko očakávaných i neočakáných zmien, tak veríme, že vás pobavia i inšpirujú. Dobrú chuť!
META
Meta sa snaží vyhovieť náladám creatorov a dovoliť im autentickejší život na svojich sieťach
Na Facebooku sú, žiaľ, scamy stále na vzostupe. Aktuálne sa až 62 % používateľov Facebooku vraj stretne s podvodmi – a to každý jeden týždeň.
Podľa nových údajov od Lookout, spoločnosti zaoberajúcou sa kybernetickou bezpečnosťou, sa skoro dve tretiny používateľov Facebooku stretáva s podvodmi každý týždeň. Aktivita podvodníkov sa pritom počas sviatkov ešte zvyšuje.
Je dobré vedieť aj, že:
- 19 % používateľov sociálnych sietí sa už stalo obeťou podvodu na Facebooku
- Najčastejším podvodom, s ktorým sa stretávame na Facebooku, je „Vyhrajte bezplatnú cenu/darček zadarmo“
- 46 % obetí podvodov na sociálnych sieťach uvádza stratu v hodnote 100 USD alebo viac.
WhatsApp, okrem iného, spúšťa filtrovanie správ podľa dátumu. Jednoduchšie filtrovanie správ už majú zapnutí niektorí (Beta) užívatelia. Ak si teda potrebujete zaspomínať a/alebo viete, informáciu z ktorého dňa hľadáte, mali by ste to mať výrazne ľahšie.
Pri spomínaní je ale dobrépovedať aj, že 16. novembra istý anonym zverejnil na známom fóre hackerskej komunity inzerát, v ktorom tvrdil, že predáva databázu 2022 obsahujúcu 487 miliónov mobilných čísel používateľov aplikácie WhatsApp. Leak údajne obsahuje údaje používateľov aplikácie WhatsApp z 84 krajín a vraj viac ako 32 miliónov záznamov používateľov z USA. Ďalšia obrovská časť telefónnych čísel patrí občanom Egypta (45 miliónov), Talianska (35 miliónov), Saudskej Arábie (29 miliónov), Francúzska (20 miliónov) a Turecka (20 miliónov).
Predávaný súbor údajov údajne obsahuje aj takmer 10 miliónov telefónnych čísel občanov Ruska a viac ako 11 miliónov občanov Spojeného kráľovstva.
Na trošku pozitívnejšiu tému 🤷♂️, WhatsApp pridal až 21 nových emojis (emotikonov).
Self-care autentická fičúrka, ktorú síce Telegram mal od začiatku, a známa je napríklad aj z appky Slack, na WhatsApp prichádza až od-té-raz – funkcia Message Yourself. Určite by ste uhádli, že táto feature umožňuje posielať správy samým sebe. Tento chat je viditeľný a prístupný len vám a môžete v ňom písať príspevky tak isto, ako v ktoromkoľvek inom chate. Využiteľná je na písanie dôležitých poznámok, ukladanie webových odkazov alebo nahrávanie dokumentov a hlasových poznámok.
Sám so sebou tak už byť vieš, no a od 3. novembra už vieš byť aj v nových Communities. Spoločnosť WhatsApp spustila „významnú aktualizáciu“ celosvetovo (pre všetkých používateľov bude dostupná v priebehu niekoľkých nasledujúcich mesiacov), a umožňuje spájať viaceré skupiny pod jednou strechou a organizovať skupinové konverzácie v aplikácii WhatsApp.
IG sa snaží pomáhať menším businessom, a tak zaviedol tzv. labels, teda štítky do správ pre business účty. Tie majú uľahčiť správu interakcií so zákazníkmi v správach, a to najmä pre businessy, ktoré nemajú prístup k zložitejším funkciám CRM. Tým, že si správy vedia zaradiť a oštítkovať im poskytne jednoduchý spôsob, ako si interakcie sprehľadniť.
Nové štítky tak doplnia existujúce obchodné funkcie DM Instagramu vrátane uvítacích správ a uložených odpovedí.
Instagram sa chce tiež posúvať do autentickejšej polohy, a keďže autentický je po novom stále rastúci BeReal, kde sa fotíte „povinne“ a to prednou aj zadnou kamerou naraz, pretože vyhral App of the Year 2022 na Apple aj Google…
Instagram začína s tzv. „Roll Call“ feature. Tá umožní členom skupinového chatu požiadať všetkých účastníkov, aby do 5 minút pridali do chatu svoju fotografiu alebo video. Takže vlastne BeReal v menšom (lebo to nie je celoplošné). Ak fotku nepridáš, to, čo robia ostatní v tvojej skupine neuvidíš.
Byť trochu ako BeReal ale nestačí, a tak prihadzuje aj na príbehoch „Glimpse stories“, ktoré fungujú presne ako BeReal a využívajú prednú a zadnú kameru na zobrazenie toho, čo práve robíte – v storíčkach.
Instagram pridáva aj funkciu „Notes„, kde si viete pridať poznámku, ktorá bude vašim priateľom svietiť nad správami v ich Instagram messengeri. Vhodné je to napríklad na spýtanie sa na tipy v destinácii, kde práve ste, rady, tipy, alebo prosbu o pochvalu. 😉 A táto note sa dá v čase aj editovať, takže ak ste napríklad priateľom chceli ukázať zoznam vecí, čo potrebujete požičať, a niektoré medzitým zoženiete, viete si ich zeditovať len na tie aktuálne.
One more thing… aby to bolo spravodlivé, reklamy na Instáči už budú AJ V PROFILE. Áno, áno, pribúda už aj tento placement reklám!
Google nie je tak úplne sociálna sieť (aj keď ňou tak trochu chcela byť, a stále niektoré funkcie sociálnej siete má), no možno vás zaujme novinkou Continuous scrolling na desktope. Na ploche počítača teda už bude možné google scrollovať donekonečna, ako na mobile – zbohom, ďalšia strana. Príslovie, že schovať mŕtvolu je najlepšie na druhej stránke Googlu už tak úplne pravdivé teda nebude.
TikTok
Ešte síce reklamy na TikToku na Slovensku nemáme, ale budeme ich mať niekedy od marca 2023. Iné časti sveta ale aktuálne získavajú nové dáta o publikách v TikTok ads manageri (za posledných 30 dní). O tom, kto vašu reklamu dostáva, sa teda možno dozvedieť napr.:
- Vek
- Pohlavie
- Krajina
- Štát
- OS zariadenia
- Ceny zariadení (USD): Cena zariadenia je k dispozícii len v USD.
- Top 10 záujmov
- Spodných 10 záujmov
- Najčastejšie hashtagy: Zobrazenie 10 najčastejších hashtagov, ktoré rezonujú s vaším publikom
- Kategórie reklamných záujmov: Zobrazte kategórie reklám, s ktorými vaše publikum interagovalo
Moving on, TikTok aktuálne zakázal #sunburnchallenge. Áno, v Austrálii je práve leto, a táto challenge sa nejako rozmohla… Až kým neprišlo vážne, verejné varovanie od Melanoma Institute Australia (keďže v Austrálii a na Novom Zélande je najvyšší výskyt rakoviny kože). TikTok tak odteraz banuje všetky videá s touto zdraviu nebezpečnou challenge.
Na Twitteri sa stále niečo deje – aj preto, že Elon Musk, ktorý ho nakoniec kúpil, je takou postavičkou, akou je. Aktuálen Twitter testuje zisťovanie, či ste človek – najmä vašou aktivitou a interakciami na sieti. Usilovne pracuje na novom postupe, ktorý by zrejme obmedzil používateľov v používaní určitých prvkov aplikácie, kým nebudú schopní preukázať, že sú skutočne ľudia – „tým, že strávia čas na svojej časovej osi a nadviažu kontakt s ostatnými“.
Ak prejdete ľudským testom, získate lepšiu viditeľnosť tweetov a zároveň získate plný prístup k nástrojom DM. Elon Musk však premýšľa aj o vstupnej bráne 8 dolárov, ktoré predsa bot a scammer nezaplatí. Takže možno sa bude overovať a dostávať modrý basge overenia nakoniec platbou.
Na Twitteri už, btw, fungue aj Edit button, čiže tweet možete zeditovať do 30 minút po jeho publishnutí. Zbohom, gramatické chyby.
Recommended tweets budú odteraz vo feede každého, teda odporúčané tweety od účtov, ktoré nesledujú, už ividia všetci Twitter useri. Ak to tak nechcete, každý raz sa musíte manuálne prepojiť na možnosť Najnovšie tweety.
A Donald Trump je späť! Elon Musk umožnil ľuďom zahlasovať, či ho tam chcú, a ľud prehovoril… Trump sa teda môže vrátiť na Twitter.
Snapchat
Snapchat experimentuje s novou možnosťou „Story Boost“ pre predplatiteľov Snapchat+. Funkcia Story Boost umožní používateľom aplikácie Snapchat+ „získať viac zobrazení“ ich príbehov, pričom priatelia by neboli informovaní o tom, že túto možnosť využili. Ušetria si tak hanbu spojenú s platením za dosah.
Okrem toho spúšťa Snapchat v USA novú, hlasom poháňanú AR experience s New Balance.
V spolupráci so značkou New Balance spustili na sviatky novú reklamu zameranú na rozšírenú realitu, ktorá do zážitku zahŕňa voiceML – t. j. zvukové výzvy – na objavovanie relevantných produktov.
Používatelia Snapchatu budú vyzvaní, aby v aplikácii odpovedali na sériu otázok pomocou hlasu namiesto písania, ktoré im potom pomôžu nájsť najlepšie produkty pre ich konkrétny účel.
Poznáte Mastodon?
Mastodon je taký nový britský Twitter – keďže po ovládnutí Twitteru ho ľudia aj celebrity hromadne opúšťajú. Táto bezplatná sieť sociálnych médií, v ktorej môžete uverejňovať „toots“ (namiesto tweetov), sledovať iných ľudí a organizácie a pridávať obľúbené príspevky (lajkovať), ako aj podporovať príspevky iných používateľov (v podstate retweetovať). Zatiaľ čo Twitter a Facebook sú pod kontrolou jednej spoločnosti, Mastodon je nainštalovaný na tisícoch počítačových serveroch, ktoré spravujú zväčša dobrovoľní správcovia, ktorí spájajú svoje systémy do federácie.
Namiesto centrálne poskytovanej služby Twitteru si každý používateľ môže vybrať vlastného poskytovateľa alebo dokonca spustiť vlastnú verziu Mastodonu, podobne ako môžu používatelia posielať e-maily zo služby Gmail alebo z konta poskytnutého zamestnávateľom alebo spustiť vlastný e-mailový server.
Na napísanie príspevku máte takmer dvakrát viac znakov (500) ako na Twitteri (kde je ich počet obmedzený na 280). Do príspevkov môžete pridávať odkazy, obrázky a videá, ako aj zvukové súbory a ďalšie funkcie, ako sú ankety a upozornenia na spoilery, ktoré si vyžadujú kliknutie pred zobrazením.
Keďže ju prevádzkujú dobrovoľníci, platforma je bez reklám. Pred mesiacom na nej už bolo 1 028 362 aktívnych mesačných userov.
Po umožnení komentárov s gifkom v nedávnej minulosti teraz Reddit pridáva novú možnosť komentovania pomocou obrázkov. Obrázok do komentáru máte teraz k dispozícii v rámci približne 1 500 subredditov.
YouTube
Na YT vyšiel update monetizácie, alebo lepšie povedané demonetizácie. Ide najmä o viac dôrazu na trestanie ilegálneho a vulgárneho obsah, takže od-té-raz:
- Obsah pre dospelých – miniatúry videí obsahujúce odkazy pre dospelých, vulgárne výrazy a materiál pre dospelých nebudú oprávnené na monetizáciu.
- Násilie – obsah zobrazujúci mŕtve telá bez kontextu, násilie v hrách zamerané na skutočných ľudí a „videá zobrazujúce implicitný moment smrti“ nebudú oprávnené na monetizáciu z reklamy. YouTube bude tiež demonetizovať akty, ktoré sú vytvorené „s cieľom zámerne šokovať a znechutiť“ v kontexte násilných činov.
- Škodlivé alebo nebezpečné aktivity – kaskadérske kúsky, ktorých účastníkmi alebo obeťami sú neplnoleté osoby, nesmú byť predmetom príjmov z reklamy. Je to dôležité vzhľadom na nárast počtu úmrtí detí v dôsledku účasti na nebezpečných online výzvach.
- Vulgarizmy – YT uvádza, že všetky druhy vulgarizmov sa teraz budú posudzovať rovnako a nebudú sa rozlišovať na základe úrovne závažnosti a takýto obsah nebude môcž byť monetizovaný – no slová ako „hell“ a „damn“ už nebude považovať za vulgarizmy. ALE!Obsah, v ktorom sa vulgarizmy používajú PO prvých 8 sekundách môže získať príjmy z reklamy. WTF. Poučenie – nebuďte vulgárni v prcých 8 sekundách vide.
- Obsah týkajúci sa drog – okrem existujúcich pravidiel týkajúcich sa zobrazovania a diskusie o nelegálnych drogách bude teraz používanie drog a/alebo zmienky o drogách v hernom obsahu viesť aj k zrušeniu monetizácie.
- Umožňovanie nečestného správania – ide o nové usmernenie, ktorého cieľom je riešiť rastúci počet žartovných videí, v ktorých sa ľudia vydávajú za zamestnancov obchodu. YouTube uvádza, že predstieranie, že ste zamestnancom maloobchodného obchodu bez súhlasu majiteľa objektu, teraz tiež vyvolá demonetizáciu. Podobne aj podvádzanie vo videohrách, pričom používanie hackerského softvéru v súťažných elektronických športoch je teraz tiež v rozpore s pravidlami.
Ale YouTube má úre creatorov aj dobré správy. Community posts, teda v postate aktualizácie v štýle ostatných sociálnych médií, ktoré sú k dispozícii pre kanály YouTube s 500 a viac odberateľmi, môžu obsahovať text, fotografie, videá, GIFy a ankety. A YouTube teraz zavádza nástroje na úpravu fotografií priamo v aplikácii pre čoraz viac creatorov. Experimentuje s možnosťou pridávať do príspevkov kvízy.
Páčilo sa? Share-ni! A my ďakujeme za pozornosť a vidíme a počujeme sa pri ďalších novinkách 😉
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Account Manager - hľadáme skúseného parťáka na vedenie projektov a vzťahov s našimi super klientami. Ak už máš skúseností dosť, ale zároveň sa chceš ďalej učiť niečo nové, napíš nám! >>
IDEAMAKER & COPYWRITER, v jednej osobe je top príležitosť pre kreatívca, ktorému je aktuálny priestor na rast malý a chce sa ďalej učiť robiť lepšie a lepšie integrované kampane. Poď si >>