| Eli Šimon
Ready, player… ja: Meta spúšťa virtuálnu realitu, kde sa budeme stretávať
Marcový príliv sociálnych noviniek je tu! Online svet tento mesiac prináša nielen správy o vojnovom konflikte. A k tomu vynovený Facebook, futuristickú virtuálnu realitu a ešte dlhšie TikTokové videá. Čo nás čaká v appkách už teraz a čo očakávať v blízkej budúcnosti sa dočítate v marcovom TRIADWATCH, prípadne si vypočujte obsah v podcaste.
VOJNOVÝ KONFLIKT
Prvýkrát v histórii má svet možnosť sledovať vojnu v priamom prenose. Čo to znamená pre online svet? Okrem update-ov aj skracovanie si času TikTokmi, tristo tisíc nových followerov pre Ukrajinku Angeliku na Instagrame, ale napríklad aj novú hviezdu sociálnych sietí, ktorou sa stal prezident Ukrajiny Volodymyr Zelenskyj. O skutočnom záujme svedčí napríklad aj hashtag #slavaukraini s 20 miliónmi zhliadnutí len za 12 dní či extrémne populárny cover piesne Where is the love venovaný Ukrajine.
Do svidaniya, Facebook, Twitter, TikTok
Po povolení hate speech-u voči ruskej opresii začala Meta pridávať k propagandistickým ruským profilom informáciu o tom, že ide o médiá sponzorované Ruskom. Takéto označovanie nastalo už počas prezidentských volieb v USA, ale len v rámci Spojených štátov.
Reakciou Ruska bolo obmedzenie prístupu na Facebook a následné blokovanie FB spolu s Twitterom a TikTokom. Aktuálne bežným Rusom hrozí až 15 rokov vo väzení pre každého, kto bude šíriť „falošné” správy o udalostiach na Ukrajine.
Bye-bye, Rusko
Rusku dávajú zbohom všetky veľké siete:
Facebook začal blokovať vytváranie reklám od ruských používateľov.
Google prestal v Rusku predávať reklamný priestor.
YouTube zablokoval štátom vlastnené profily a znížil ich celkový dosah.
Twitter zablokoval reklamy v Rusku aj na Ukrajine a namiesto nich pridal informatívny pop-up. Ruskí politici nemajú prístup na Twitter a proruské profily sú postupne vymazávané.
TikTok, rovnako ako Meta a Google, zablokoval obsah od ruských propagandistických profilov.
Reddit spravil neočakávane veľký krok a zablokoval r/Russia a všetky linky na proruské stránky.
Snapchat vypol „heat“ mapu pre Ukrajinu, takže nie je možné vidieť aktívnych používateľov z Ukrajiny.
Bude nový Facebook desktop layout prehľadnejší?
Facebook opäť mení layout svojej stránky, tentoraz primárne na desktope. Facebook plocha bude rozdelená do troch „okien“, takže po kliknutí na skupinu či stránku, ktorej ste členom či adminom, budete hneď vidieť nastavenie, dôležité informácie a aktuálne príspevky. Nový dizajn je dostupný niekoľkým používateľom v USA a nám ostáva počkať, či sa uchytí.
VR Metaverse začína byť realitou
Videli ste Spielbergov film Ready Player One? Možno bude našou realitou!
Virtuálna realita bude dotiahnutá ešte ďalej, než sme boli doteraz zvyknutí. Meta (Facebook) plánuje sprístupniť platformu Horizon, kde by sme sa mohli stretávať, komunikovať a možno aj žiť cez našich avatarov. VR headsety tak možno začneme využívať na reálne interakcie – napríklad aj na vyučovanie.
Horizon je momentálne testovaný v USA a Kanade. Po jeho rozšírení by mal byť prístupný priamo z Facebooku, Instagramu či Messengeru.
Tagni ma poriadne, okej?
Instagram spustil novú feature, ktorá dovoľuje influencerom a creatorom vytvárať špecifické tagy priamo v poste. Okrem označenia ľudí vo fotke možno pridať k tagu aj popisok. Dizajnér, fotograf či MUA „job title“ tak bude uvedený priamo v tagu.
Instatitulky? Takmer instantne
Automatické titulky nebudú len v stories a reels-och, ale aj priamo vo videách v profile. Takže aj videá, ktoré nie sú natáčané priamo na Instagram, budú môcť mať titulky, podobne ako automatické titulky na YouTube. V prvej vlne bude táto feature dostupná v 17 jazykoch.
TIKTOK
Ešte dlhšie TikTok-y
TikTok by rád skutočne konkuroval YouTube-u, a tak po 5-minútových TikTokoch prichádzajú až dvakrát také dlhé! 10-minútový TikTok bude po úspešnom testovaní dostupný už pre všetkých.
TikTok What’s Next report je trendy!
TikTok vydal ďalší nový report (na stiahnutie tu). Report sa zameriava na aktuálne aj budúce trendy. 35 strán reportu obsahuje okrem analýzy TikTok obsahu a populárnych videí aj guide, teda sprievodcu tým, ako s TikTokom začať.
EMPLOYER BRANDING
Ďalší zaujímavý report, taktiež z USA (takže sociálne siete berte pre našu krajinu s rezervou), sa zameral na rolu sociálnych sietí v employer brandingu. Okrem toho, ktoré sociálne siete sú využívané na hľadanie práce, zároveň dáva dokopy informácie, ktoré sú dôležité pre potenciálnych zamestnancov.
Prekvapivým zistením je, že po COVID období a presunutí sa na home office výrazne klesla dôležitosť možnosti remote work, teda práce z domu.
E-COMMERCE
Aj e-commerce prináša report, ktorý sa vám zíde pri prieskume online nákupov zo sociálnych sietí. A to aj keď už vieme, že na sociálnych sieťach nielen zdieľame či komunikujeme, ale aj nakupujeme, zbierame inšpiráciu a vytvárame si wishlisty.
Zaujať by vás mohlo aj to, že napriek vysokej ovplyvniteľnosti ľudí na sociálnych médiách sa len 28 % používateľov „nechá“ ovplyvniť influencermi či celebritami. Na druhú stranu, až 35 % ľudí dá pri nakupovaní na radu odborníka. Odporúčaním je teda komunikovať produkty skrz známych „odborníkov“ vo fachu, skôr než prostredníctvom ľudí s množstvom followerov.
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Account Manager - hľadáme skúseného parťáka na vedenie projektov a vzťahov s našimi super klientami. Ak už máš skúseností dosť, ale zároveň sa chceš ďalej učiť niečo nové, napíš nám! >>
IDEAMAKER & COPYWRITER, v jednej osobe je top príležitosť pre kreatívca, ktorému je aktuálny priestor na rast malý a chce sa ďalej učiť robiť lepšie a lepšie integrované kampane. Poď si >>