Pripravený na novú výzvu? Poď k nám

Prečítajte si o Super Bowle. Od niekoho, kto ho naozaj pozeral.

Super Bowl – to je ten zápas so strašne drahými reklamami. Už tak trochu patrí k našej pop-kultúre každý rok prerátať milióny eur na sekundy vysielacieho času, zaochkať a ísť ďalej. Poďme si o tom povedať trošku viac.

Super Bowl je finále amerického futbalu. Samotná liga je samozrejme brutálne mediálne podporovaná, no stále to nie je úplne najsledovanejší a najpopulárnejší šport v Amerike. Táto pozícia patrí basketbalu a bejzbalu. Finále NFL – teda Super Bowl – je však najsledovanejšou mediálnou udalosťou v USA. Pred rokom ho naživo sledovalo 111 miliónov Američanov. Dokonca v desiatke najsledovanejších amerických relácií všetkých čias je na deviatich miestach Super Bowl. Jediná iná záležitosť bolo finále môjho milovaného seriálu M*A*S*H, ktorý videlo viac ako sto miliónov ľudí. Neskutočné.

Obrovská sledovanosť je veľmi logicky zviazaná s drahým vysielacím časom. Jeho cena sa pochopiteľne vyvíja aj v súvislosti s ekonomickou situáciou. Tak isto sa vyvíja aj spôsob, ako ten čas využiť. V začiatkoch budovania legendy reklamných brejkov Super Bowlu bola táto reklama:

 

Spot režíroval R. Scott (Votrelec, Blade Runner) a bol uverejnený jeden jediný raz práve počas Super Bowlu. Postupne sa, v snahe využiť minuté peniaze, vyvinuli rôzne taktiky. Napríklad airovanie spotu už pár dní pred samotným večerom. Mne sa páčilo, že sa našli autori, ktorí všeobecné povedomie o drahej reklame (insight) využili pre úplne odlišný typ nápadov. Takýto:

 

Alebo takýto:

 

Mimochodom, Super Bowl je v prvom rade športový zážitok. Americký futbal je najlepší a najzaujímavejší šport na svete. Môžete s tým nesúhlasiť, môžete o tom polemizovať, ale to je tak asi všetko, čo s tým môžete urobiť. Je úžasné, ako vie samotná liga pracovať so svojím brandom a budovať ho v tej najzákladnejšej športovej emócii: ako neustály boj Dávida s Goliášom. Napríklad toto natočila jedna z amerických televízií ako upútavku pre semifinálový zápas:

Neviem, či je nejaká značka na Slovensku, ktorá by mala na to rozpočet. To je smutné.

Ja som sa k americkému futbalu dostal v roku 2007, kedy sa zrodila jedna z najslávnejších underdog story. „Moji“ New York Giants sa ako absolútni outsideri stretli s neporazenými  New England Patriots. A táto ich rozhodujúca akcia sa stala nesmrteľnou:

Práve takéto nesmrteľné „Big plays“ robia finále amerického futbalu tou populárnou show. Tento rok mali Giants tragickú sezónu a jednou z mála vecí, čo vyhrali, boli aktuálne internety. A to vďaka tejto reklame na budúcu sezónu:

Vráťme sa však k reklamným spotom. Dlhé roky vládli brejkom silné emotívne príbehy. Isto si pamätáte ten o psíkovi a koníkovi pre Budweiser. Pamätáte si aj tieto dva?

 

V posledných rokoch sa akosi vytratila snaha budovať silnú emóćiu a trochu aj nápad, ako urobiť veľké silné video. Vystriedali ho rôzne haluze za každú cenu. Ako keby Skittles a Doritos tak trochu vtlačili svoju pečať celému žánru. Mňa osobne to celkom trápilo nudilo. Pretože haluz je zaujímavá, keď je sviežou zmenou a nie, keď je ustálenou normou.

O to radšej som bol v nedeľu v noci, keď som v prestávkach zápasu Patriots vs. Eagles uvidel túto jednoduchú a pritom skvelú vec. Tide si Super Bowl uchmatol aj pred rokom kampaňou, ktorá stierala rozdiel medzi športovým štúdiom, zápasom a reklamou. Tento rok stavili na poctivú filmárčinu a slovami voiceoveru: zmenili každú Super Bowl reklamu na svoju reklamu.

Šikovní ľudia (patria) do TRIADu

Ideamaker slash Copywriter, ktorý už má celkom vycibrené skúsenosti, ale stále sa mu máli. Čakáme na tvoje nápady >> 

Stážist(k)a - Šikovní študenti, ktorí túžia po cenných skúsenostiach do svojho CV, píšte nám! >>

Tento blog píšu skutoční ľudia v Triade kde používame KontentinoAllfred aby sme boli efektívnejší. Spolu s BRACKETSPros&Cons sme členmi DevinBand.,

Pripravený na novú výzvu?
Hľadáme ťa!
Poď k nám