| Martin Luther
Facebook Day: Viete, že denne nascrollujete 90 metrov?
Deň sa s dňom minul a už by bolo dobré napísať čosi o tom, čo sme zažili na Facebook Day v Prahe (Facebook to robí pravidelne pre pár vybraných agentúr a klientov).
Ukážem vám pár svetových inšpirácií, ktoré to u fanúšikov vyhrali, nejaké tie čísla a tak ďalej, veď to poznáte. Dozviete sa rôzne informácie o Facebooku, Instagrame, videách, správaní sa ľudí, atď. Let’s do it.
Rýchlosť vnímania obsahu na sociálnych sieťach
Neviem ako vy, no ja som sa celý rok tešil na seriál Stranger things či 3. sériu Ricka a Mortyho. Nemyslím tým, že som sedel pred stopkami a odpočítaval čas. No keď to konečne prišlo, tak to hneď aj odišlo a ani neviem ako. Všetko sa to udialo veľmi rýchlo a ja som sa ani nenazdal a ten hype je za mnou a nenávratne preč.
Presne takto sa to deje vo svete digitálu. To, čo bolo minulý rok alebo dokonca minulý týždeň, už dnes nemusí platiť. Všetko sa deje veľmi rýchlo. Tým, že sa digitálne prostredie mení, mení sa aj vnímanie, akým používatelia sledujú a interagujú s obsahom.
News feed na Facebooku ľudia scrollujú oproti počiatku 1,7x rýchlejšie.
Mladí ľudia trávia nad kontentom 2,5x menej času ako cieľovka 50+.
Čo z tohto vyplýva? Ľudí treba zaujať na prvú šupu. Viem, to ste už počuli miliónkrát, ale v pretlaku obsahu na social media vám modlitby nepomôžu. Všetko je to o správnom cielení a hlavne o originálnom obsahu.
Takto sa s tým popasovali Cats like Felix. Najprv sa zdá, že sa pozeráte na nejaké granule pre mačky (WTF?), keď v tom… Super nápad 🙂
Puhdasta jälkeä! Tyhjä kuppi on varma merkki onnistuneesta ateriasta. Tarjoile kissallesi vastustamatonta Latzia, ja pikku riiviösi saa maiskuteltavan hyvän aterian joka kerta.
Posted by Purina LATZ on 7. február 2017
Pracujte s detailami
Tvorbu videa na Facebooku by som prirovnal k jednej situácii. Poznáte to. Sedíte pri bare a na druhom konci vidíte peknú babu. Máte 2 možnosti ako zaujať.
Prvá je, že prídete za ňou a hneď spustíte nával rečí. Trepete jedno cez druhé a chúďa dievča pri počúvaní hľadá očkom núdzový východ.
Tá druhá znie takto. Najprv prídete, predstavíte sa, spýtate sa jej, čo si dá, budete ju počúvať, poviete o príhode z rána, ona vám povie o kamoške, ktorá ju fakt rozčuľuje a nakoniec to bude príjemný rozhovor.
Tým chcem povedať, že informácie musíte používateľovi ponúknuť tak, aby ste jeho pozornosť udržali počas celej doby pozerania videa. Rozdeľte si video do hlavných častí, ktoré chytia pozornosť používateľa na začiatku (v 3., 6., a 10. sekunde), ale aj počas trvania videa. Funguje to aj v praxi.
Trochu čísiel:
Až 65% ľudí, ktorých zaujala informácia v 3. sekunde videa, ho dopozerali do 10. sekundy.
45% ľudí, ktorých video zaujalo v 10. sekunde, ho dopozerali až do 30. sekundy.
Super príklad je video od McDonald’s, v ktorom sa autori hrajú s pozornosťou používateľa od začiatku až do konca videa.
https://www.facebook.com/McDonaldsArgentina/videos/10154571775354020/
Optimalizujte
Veľa značiek často rado preklápa televízny obsah do toho digitálneho. Prosím, nerobte to. Človek sa správa úplne inak, keď pozerá reklamu v TV z gauča, ako keď scrolluje medzi postami na Facebooku.
TV reklamu od Old spice, ktorú vidíte nižšie, skrátili na 7 sekúnd pre Facebook.
Výsledky?
Ad recall lift skráteného videa bol v porovnaní s TV spotom o 17 bodov vyšší.
Na čo treba určite myslieť?
- Prvé 3 sekundy rozhodujú o dopozeranosti. Ak používateľov dostatočne zaujmú, video si pozrú aj ďalej. V opačnom prípade sa nemusia dostať ani o sekundu ďalej.
- Optimalizujte televízne spoty. Ľudia sa na Facebooku správajú inak. Určite skráťte dĺžku spotu a vytiahnite hlavné myšlienky, ktoré používateľov zaujmú.
- Branding vo videu – používatelia by mali mať stále na očiach vašu značku. Nedovoľte, aby si váš výstup pomýlili s konkurenciou. Dajte ľuďom vedieť, že ste to video robili vy. Či už je to len logom v pravom dolnom rohu alebo napríklad celkovou farebnosťou videa.
- Formát 1:1 (pri Stories vertikálne) – stále musíte myslieť na to, ako ľudia sledujú videá na rozličných zariadeniach. Nechcite od používateľov, aby si pri rýchlom scrollovaní news feed-om otvorili vaše video a nebodaj si ešte otočili celý smartfón. Štvorcový formát vás v tomto zachráni.
Pri Stories musíte byť natívny, takže iný formát ako vertikálne video nebude mať úspech. - Titulky sú MUST. Väčšina ľudí stále pozerajú videá na Facebooku s vypnutým zvukom. No nevkladajte ich priamo do grafiky videa. Môže sa vám zdať, že na desktope sú dobre viditeľné, no na mobile môžu byť nečitateľné. Vložte ich tam cez „captions“ v nastaveniach konkrétneho videa. Facebook ich automaticky optimalizuje na veľkosť zariadenia.
Rýchlosť feedu = rýchlosť používateľov
Funny fact: Vedeli ste, že denne scrollujete tak pilne, že prstom prebehnete 90 metrov?
Síce to z vášho prsta nespraví Usaina Bolta, no je to zaujímavé zistenie.
Ľudia vedia veľmi rýchlo prijímať informácie a dokážu čítať rýchlejšie, než si sami uvedomujú. Veď sa presvedčte sami. 🙂
Rýchlovka, že?
Práve ste si možno aj sami uvedomili, ako rýchlo viete prijímať informácie (a že možno máte nadprirodzené schopnosti).
Čo je ale dôležitejšie, je to, aby ste používateľa „donútili“ tráviť nad vaším obsahom čo najviac času. Skrátka, používatelia nemajú čas a všetko robia rýchlo. Zastavte ich! 🙂
Používatelia sa s obsahom na social media stretávajú v 3 polohách:
- Bleskové scrollovanie (70% času stráveného so smartfónom) – rýchle scrollovanie, zachytávanie kľúčových slov, minimálna interakcia – používateľ z budovy do budovy, presúva sa na obed, ide po obchodnom centre.
- Pohodlné scrollovanie (20% času) – používateľ si číta obsah a venuje mu pozornosť (v MHD, na zastávke, …)
- Spätné scrollovanie (10 % času) – v pohodlí domova pri zapnutej telke si používateľ pozrie posty z daného dňa.
Z tohto vyplýva jedna hlavná vec. Používateľa musíte počas bežného dňa vytrhnúť. A to napríklad takto, ako to spravil Google. 🙂
Message plného úložiska rozložil do krátkych pár sekundových videí. Vtipné a na prvú. Čo poviete?
Zákutia Instagramu
O Facebooku toho vieme veľa. Poďme sa pozrieť na najnovšie čísla z Instagramu:
- 800 miliónov aktívnych používateľov,
- 500 miliónov denných používateľov,
- používatelia vypostujú 250 miliónov Stories denne,
- 8 miliónov biznis profilov,
- cca 750 000 – 800 000 Slovákov je aktívnych na tejto sociálnej sieti.
Stories môžete využiť pri každej príležitosti
Po tom, čo sa Facebooku nepodarilo kúpiť Snapchat, zvolili inú taktiku. Vykradli ho. 🙂
Vznik Instagram Stories bol jedným z najrazantnejších krokov, ktorý zmenil vnímanie Instagramu ako takého. Pribudli stickre, filtre a mnoho ďalších vecí.
Trvalo krátky čas, kým si na to ľudia zvykli a postupne sa do sveta Stories dostávali aj značky. Je to opäť nový priestor, kde môžete zasiahnuť používateľov a originálnym obsahom z nich spraviť svojich zákazníkov. Ako?
- Výpredaje a zľavy – využite to, že story má iba 24 hodín. Stačí vytvoriť krátku súťaž, ktorá vám naženie followerov.
- Launch nového produktu – niektoré značky využívajú svoj obsah na to, aby vytvorili teaser na svoju novú kolekciu produktov.
- Exkluzivita – vyberte si obsah, ktorý budete komunikovať len na Instagrame. Ľudia tým pádom nebudú na váš obsah len „narážať“, ale ho aj vyhľadávať.
- Tutoriály – rozdeľte svoje stories do krátkych videí alebo obrázkov, ktoré na seba nadväzujú.
- Behind the scenes – zákulisie firemnej identity môže byť pre používateľov zaujímavé.
Už je koniec.
V Prahe sa toho povedalo ešte kopec, no keby som to chcel dať všetko dokopy, tak by som rovno mohol napísať krátku knižku. Snáď ste sa niečo nové dozvedeli. Vidíme sa pri ďalšom blogu.
Tak a to je pre tentokrát vše, přátelé. Čaute 🙂
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Momentálne nikoho nehľadáme, ale kto vie :) Ak si myslíš, že do TRIADu patríš, napíš nám aj tak a možno motyka vystrelí.