Pripravený na novú výzvu? Poď k nám

AKO FUNGUJEME NA SOCIÁLNYCH SIEŤACH V ROKU 2018?

Voľakedy sme si na nástenku Facebooku zavesili každé naše citové vzplanutie a súčasťou nášho profilu bol kompletný rodinný fotoalbum. Súperili sme o to, kto má viac priateľov a denne sme lajkovali tie najzbytočnejšie profily, cez ktoré sme demonštrovali, čo milujeme. Nekamarátili sme sa s rodičmi, veď Facebook bol predsa náš piesoček (pozn. autor začínal na FB v roku 2008). A na sociálne siete sme takmer výlučne chodili z desktopu.

 

 

Časy sa ale zmenili a okrem toho, že objem používateľov narástol, zmenilo sa aj naše fungovanie na sociálnych sieťach. Čo sa týka objemu, počet ľudí vzrástol najmä pre masívnejšie rozšírenie smartfónov a väčšiu dostupnosť internetového pripojenia, ktoré nám umožnilo zabíjať čas nielen hraním hadíka a triedením fotiek, ale aj nekonečním scrollovaním. Zároveň ale nastal obrat vo vnímaní toho, čo chceme, aby bolo verejné a čo si chceme nechať pre seba. A v neposlednom rade v tom, koľko čomu venujeme času a ako ťažko sa dokážeme nejakým contentom strhnúť.

 

 

Vynechajme tentoraz čísla o počte userov a pozrime sa na zopár štatistických údajov, ktoré nám vytvoria obraz o tom, ako na sociálnych sieťach a so smartfónom v ruke fungujeme v súčasnosti.

 

MENEJ ZDIEĽAME A VIAC KONZUMUJEME

Kým kedysi bolo primárnym dôvodom fungovania na sociálnych sieťach to, aby sme s priateľmi zdieľali, čo máme nové a čo robíme (formou fotiek a statusov), dnes už viac konzumujeme obsah. Podľa štatistík kleslo “zdieľanie” ako dôvod fungovania na sociálnych sieťach za 3 roky zo 40 na 30 percent. Naopak vzrástol dôvod jednoduchej konzumácie obsahu, napríklad sledovanie videí.

Čo to znamená pre marketérov? Je asi načase prestať sa naháňať za interakciami a myslieť viac na awareness, na ktoré sa už desiatky rokov zameriava TV reklama.

Aj na Instagrame sme výrazne pasívnymi prijímateľmi obsahu, a ak už sme aktívni, je na nás vyvíjaný tlak, aby to bolo niečo extra. Tak ako pred rokom zhrnula Rachel Thompson v tomto článku.

 

SURPRISE, SURPRISE, KONZUMUJEME OBSAH BRANDOV, KTORÉ NEFOLLOWUJEME 

Vedeli ste, že až dve tretiny z návštev business profilov na Instagrame pripadá na brandy, ktoré nefollowujeme?  Na Facebooku bol počet fanúšikov pre mnohých marketérov dlhé roky alfou a omegou, no skúsme to ignorovať aspoň od roku 2018 a nerobme túto chybu aj pri Instagrame. Ľudí predsa môžeme osloviť bez toho, aby sme ich mali v chlieviku “fanúšikovia či followeri značky”.

VIDEÁ NA FACEBOOKU SI NEPÚŠŤAME SO ZVUKOM. FAKT NIE. 

Častokrát opakovaná štatistika (z roku 2016) o tom, že až 85% používateľov nesleduje na Facebooku videá so zapnutým zvukom je v skutočnosti ešte celkom priaznivá. Podľa štúdie Locowise totiž v roku 2017 sledovalo videá bez zvuku až 93% používateľov. Jednoducho nechceme, aby šéfovia počuli, že sme na Facebooku a rovnako nechceme, aby celý autobus/vlak počul, čo si práve pozerámeMimochodom, priemerný počet sekúnd, ktorí používatelia strávia na jednom videu na Facebooku je aktuálne 18 sekúnd, pričom priemerná dĺžka jedného videa je 55 sekúnd. 

A ako je na tom Instagram? Napríklad Instagram Stories si bez zvuku pozerá až 70% používateľov. Čo z toho pre nás vyplýva? Skúsme pri videokontente ešte viac rozmýšľať nad platformou YouTube, na ktorej drvivá väčšina ľudí pozerá videá so zvukom. Alebo robme videá, kde zvuk nehrá takmer žiadnu rolu. 

 

SMARTFÓNY A TABLETY NÁM ZOŽERÚ STÁLE VÄČŠIU PORCIU DŇA

Asi žiadne iné zariadenie neovyplvnilo v ostatných 10 rokov to, ako trávime naše dni, tak ako smartfón (a jeho väčší brat tablet). Na základe dát spoza veľkej mláky vieme, že Američania takto zabijú 3 až 5 hodín denne. Toto číslo rastie už niekoľko rokov, pričom väčšinu z času pripadne práve na sociálne siete.

So smartfónom vstávame, šúchame po ňom cestou do práce či školy, používame ho počas dňa (aj keď vtedy stále dominuje desktop), máme ho v rukách aj večer a zaspávame s ním. A mnohí na ňom začínajú byť závislí. Jeho používanie sa pritom často prekrýva s rôznymi inými činnosťami (sledovanie TV, varenie či prechádzky mimo domova). Zaujímavá je najnovšia prognóza, ktorá hovorí o tom, že v Číne sa smartfón z hľadiska času, ktorý na ňom denne strávime, čoskoro dostane pred telku.

A čo z toho všetkého vyplýva, ak máme v job positions niečo s marketingom? Nič viac, len to, že na to všetko myslime pri taktikách, ktorými chceme dosiahnuť ciele v rámci komunikácie našich značiek. Štastnejší z toho budú tí, ktorý obsah pripravujú aj to, ktorí ho konzumujú…

 

Šikovní ľudia (patria) do TRIADu

Momentálne nikoho nehľadáme, ale kto vie :) Ak si myslíš, že do TRIADu patríš, napíš nám aj tak a možno motyka vystrelí.