| Martin Holík
7 tipov, ako využiť stáž v reklamke naplno
Možno niektorí z vás zachytili súťaž pre mladých nadšencov reklamy o ADC Štempel. Všetci zapojení dostali konkrétne zadanie a mali vytvoriť kampaň na Spotify Premium. Najlepších 17 ľudí dostalo vstupenku do reklamného priemyslu a mohli si vybrať stáž v jednej zo zapojených agentúr. Ak si chceš pozrieť ako táto štemplistická “lakocinka” dopadla, klikaj sem: http://www.adcstempel.sk/
Myslím, že je jasné, kam viedla moja cesta a človek sa ani nenazdal a už sú to štyri týždne, odkedy som prvýkrát prekročil prah TRIADu. Pre tých, čo majú radi čísla, by som výstupy zo svojej stáže kvantifikoval asi takto: dve kompletné social media kampane, desiatky postov pre pomerne veľké značky, dennodenné brainstormingy, zopár workshopov a litre vypitej kávy. Ak plánuješ stáž v reklamke a rád by si za sebou zanechal výsledky (lebo tie treba dokazovať), tak mi dovoľ ti ponúknuť moje stážistické know-how.
Veľké množstvo zážitkov, skúseností a nových vedomostí za krátku dobu v človeku spôsobí mišung a tak som premýšľal, že si najprv pospájam toto puzzle v hlave a blog napíšem až s odstupom času, ale železo sa kuje za horúca a HLAVNE…
1.) Treba byť proaktívny
Tvoja stáž v agentúre nemusí dopadnúť ako baristický kurz a položka do CV. Stačí, ak sa budeš zapájať do diania okolo teba. Započul si, že prišiel brief na novú kampaň? Postav sa a vypýtaj si miestenku na brainstorming, úlohy sa pre teba určite nájdu. Máš pocit, že sa nedeje nič? Choď za kolegami a opýtaj sa, či im môžeš s niečím pomôcť.
2.) Nebuď mimo a.k.a. príprava je základ
Ak nie si úplne doma v reklamnom slovníku a máš strach z toho, že nebudeš vedieť, o čom sa tvoji kolegovia rozprávajú, tak samoštúdium je pre teba lie(h)k. Zároveň, ak chceš ísť od začiatku na plné tempo a vykonávať reálnu prácu, je fajn mať základy minimálne vo svojom “odbore”. Ja konkrétne som stážoval medzi social media brand managermi a Facebook Blueprint bol pre mňa chlieb každodenný týždeň pred nástupom na stáž.
3.) Nebuď šedá myš
Ok, dostal si sa na brainstorming k novej kampani. Super! Ale čo teraz… hlavne sa zapájaj. To, že si stážista neznamená, že tvoje nápady nemôžu byť dobré. Ak aj strelíš úplne odveci, dostaneš instantný feedback. Reklamní veteráni ťa radi vypočujú, pretože sami vedia, že fresh mind, ktorý ešte nevníma mantinely tam, kde ich možno oni vidia, môže byť osviežujúca záležitosť.
4.) Feedback je tvoj kamarát
Čokoľvek, čo napíšeš, vymyslíš a vytvoríš, si zaslúži spätnú väzbu. Nehanbi sa a rozpošli to všetkým relevantným ľuďom, ktorí k tomu majú čo povedať. Feedback je najdôležitejšia vec, kvôli ktorej sa na stáži nachádzaš! Sladká nevedomosť ešte nikoho neposunula, a tak dovoľ skúsenejším ľuďom poukázať na tvoje chyby a vysvetliť ti, ako to urobiť lepšie.
5.) Choď na pivo
Nebuď asociál a choď s novými kolegami na pivo. Lepšie sa spoznáte, vzniknú nové kamarátstva a s tým bude priamo úmerne rásť aj ich ochota pomáhať ti. Nehovoriac o tom, že zistíš zaujímavé drby.
6.) Pracuj!
Viem, že scrollovať news feed all day je tempting, ale skús sa naozaj focusovať na prácu. Buď v tempe, stále niečo vymýšľaj, píš alebo aspoň hľadaj inšpiráciu. Nikto ťa nebude sledovať cez prsty, keď si budeš pozerať case studies alebo čekovať topic, ktorý je aktuálny pre vašu kampaň. Hlavne rob tak, aby si sa na konci stáže mohol pozrieť na svoje výsledky s hrdosťou a naozaj za sebou zanechal niečo reálne a uchopiteľné.
7.) Vyskúšaj všetko
To, v čom si najlepší a čo ťa najviac baví, zistíš iba tak, že vyskúšaš všetko. Život je ako bonboniéra (ako povedal jeden človek, ktorý rád utekal), tak neváhaj a celú ju bez výčitiek zjedz. Neboj sa chytiť akejkoľvek práce, aj keď si v živote nič podobné nerobil. Dokážeš tak identifikovať potenciálny smer, ktorým sa môžeš v budúcnosti vydať v rámci tvojej kariéry v reklame.
Mám za sebou najlepší mesiac v mojom kariérnom živote. Výzvy, zlyhania, úspechy, tvrdá práca, ale aj kopec zábavy. To všetko bolo toho súčasťou. Teraz, keď si už múdrejší a prekonal si strach z novej príležitosti v reklamke, neváhaj a prihlás sa na 10-dňovú stáž v TRIADe. Skvelý koncept, v ktorom šesť talentovaných mladých ľudí bude počas dvoch týždňov dávať dokopy REÁLNU kampaň pre super klienta (O2 Slovakia !!!) pod vedením skúsených mentorov. Tak konečne vylez z ulity a klikaj na 10dnova.sk . Čas sa kráti, deadline na prihlásenie je do 29.8. do polnoci.
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Account Manager - hľadáme skúseného parťáka na vedenie projektov a vzťahov s našimi super klientami. Ak už máš skúseností dosť, ale zároveň sa chceš ďalej učiť niečo nové, napíš nám! >>
IDEAMAKER & COPYWRITER, v jednej osobe je top príležitosť pre kreatívca, ktorému je aktuálny priestor na rast malý a chce sa ďalej učiť robiť lepšie a lepšie integrované kampane. Poď si >>