Pripravený na novú výzvu? Poď k nám

6 TIPOV, AKO MAŤ (EŠTE) LEPŠIU SPOLUPRÁCU S INFLUENCERMI

Áno, ja viem, čo si mnohí myslíte o influenceroch. O influenceroch, ktorí si nazbierali followerov na Instagrame a zrazu sa sami stali mediálnym priestorom. Napríklad to, že si za spolupráce so značkami pýtajú veľa, že to nemá žiaden efekt na predaj a že to zadanie aj tak nevedia splniť. 

Niektorí infuenceri berú svoj profil naozaj často ako vstupnú bránu k tomu, aby dostali veci s výraznou zľavou alebo zadarmo. A niekde to dospelo do extrémnych rozmerov. Napríklad ako v Kalifornii, kde zástup influencerov chcel zmrzku zadarmo výmenou za @mentions na svojich kontách. Asi ich nebolo úplne málo, keď zrmzlinárovi takto došla trpezlivosť. 🙂

 

Je len na nás ako dôsledne budeme analyzovať hodnotu, ktorú nám prinášajú influenceri (predtým bloggeri) a či sa napokon rozhodneme zaplatiť a koľko. Napríklad aj pri dileme, či nám 4 doláre stoja za jedno označenie na storke.

 

Na rozdiel od zmrzlinára v Kalifornii (úplna ignorácia influencerov) však existuje stále aj veľká skupina marketérov, ktorí na to idú presne opačne. Príkladom je About You, ktoré pri slovenskej launch kampani a otváracej párty urobilo kobercový nálet a kúpilo si (takmer) každého influencera bez ohľadu na to, koľko si vypýtal. Ak by vás to obišlo, čítajte článok na Stratégiách.

INFLUENCER V KOMUNIKÁCII ZNAČKY? ÁNO ALEBO NIE?

Tak akú má priestor influencera hodnotu a ako to došľaka ako marketér mám zistiť? Ja mám svoj vlastný recept – nebyť ani zmrzlinár z Kalifornie ani marketér z About You. Ako sa hovorí v Triade na dvore, „daj to medzi“! 

Ideálne je byť zodpovedný a okrem iného sa držať nasledujúcich 6 krokov, vďaka ktorým stúpne pravdepodobnosť, že spolupráca s influencerom bude mať pre vašu značku čo najväčší zmysel. Tak poďme na ne.

1. OBJAVUJTE INFLUENCEROV 

Vybrať si do kampane Rytmusa (621k followrov) môže byť efektívne, ale nie je to žiadne marketérske umenie. Zjednodušene povedané: stačia na to peniaze. Buďte však ako skauti klubov NHL (áno, Vlado, alebo NFL) a lovte talenty ešte predtým, než sa o nich všetci dozvedia.

My v Triade sme takto už pred dvoma rokmi objavili influencera, ktorého dnes celé instagramové Slovensko pozná pod nickom fero_joke. V čase, keď sme s ním robili prvú kampaň nemal ani 5 000 followerov. Toto je jeho úplne prvá spolupráca pre Rajo – post, ktorý dosiahol takmer 150 000 videní. Dnes má Fero vyše 240k followerov a patrí k najoslovovanejším influencerom na spolupráce u nás.

 

https://www.instagram.com/p/Bh6xvgWgrNl/

Objavovať influencerov môže znamenať využiť ako tvár pre profil značky aj niekoho, kto ešte nie je ani microinfluencer (alebo nanoinfluencer?). Stačí, ak robí dostatočne zaujímavý content, pekné fotí a v tomto konkrétnom prípade aj dobre vyzerá. Už vtedy môže byť influencerom, presne tak ako Marek, ktorého sme vybrali pre profil Rajo Active protein. Ten začal po jeho angažovaní rásť oveľa viac ako predtým, a to z hľadiska počtu followerov, ale aj engagementu. A značke sa darí aj obchodne…

 

https://www.instagram.com/p/B3wzdQeHbph/

2. DAJTE SI POZOR NA REÁLNY ZÁSAH

Oddeliť zrno od pliev, teda neskúseného vyberača influencerov od tých skúsenejších, môžete aj tak, že sa ho spýtate, aké čísla pri influenceroch sleduje. Ak vám povie, že „počet followerov“, vyťahať za ucho a okamžite umiestniť do karantény. Dnes totiž existujú nástroje, ako napr. Lafluence, ktoré vám povedia oveľa viac. Konkrétne to, z akých krajín či miest má influencer followerov, aké vekové zloženie majú jeho sledovatelia alebo akého sú pohlavia.

A veľmi dôležitý je údaj o reálnom zásahu, či už na wallpostoch alebo na storkách. Ak si tieto údaje pred dohodou o spolupráci vypýtate od influencera, budete si istí, že jeho konto má naozaj zásah, aký si predstavujete. Pretože rozdiel medzi reálnym zásahom influencera s 180 – 200k followermi môže byť obrovský, ako sme aj my zistili pri jednej kampani v roku 2019.

 

3. VYPRACUJTE ČO NAJDETAILNEJŠÍ BRIEF

Áno, vypracujte čo najdetailnejší brief pre influencera, ktorý dáva zmysel a kontrolujte výstupy pred zverejnením. Pretože určite nechcete, aby niekto „prilepil“ váš produkt do fotky, ako to spravila Andrea Verešová.

 

https://www.instagram.com/p/B1q9wV4I-5e/

Keď sme už pri briefoch, fakt nehovorte influencerkám, aby si vykladali vložky na stôl v kaviarni a usmievali sa pri tom. Nikto to nerobí, je to neprirodzené a nasilu to ukazuje produkt. A ak influencerka urobí bez briefu, určite nesúhlaste s publikovaním.

 

https://www.instagram.com/p/B11fTcioVSD/

Produkt predsa propagovať ukazovať len tak, že ho budete ukazovať v jeho originálom balení. Napríklad my sme sa v kampani pre Vineu pri spolupráci s Andreou Zahurancovou rozhodli dať etiketu novej limitku na mikinu a ukazovať ju práve týmto spôsobom.

4. SPOLUPRACUJTE DLHODOBO

Ak s influencerom spolupracujete dlhodobo, viete ho „pichnúť“ do rôznych čiastkových kampaní. Presne to sa nám stalo, keď sme motoristického influencera Rasťa Chválu využili v taktickej kampeni pre Birell, s ktorým dlhodobo spolupracuje. Takto krásne nám sedel do nášho spotu, ktorý ste už určite videli, no chcete si ho pozrieť znovu, že? 🙂

5. NECHAJTE ICH VYMÝŠĽAŤ CONTENT

Napriek tomu, že si kreatívci myslia, že to určite vedia vymyslieť lepšie a influencer má tieto nápady len pretaviť do praxe, opak môže byť niekedy pravdou. Nechajte influencerov vymýšľať content, pretože on sami najlepšie poznajú svoju cieľovku a vedia, čo ňu funguje. Obzvlášť, ak ho budú publikovať na vlastných kanáloch, ako to robil eXpl0ited v spolupráci s Yablkom pri kampani k Digitálnej inteligencii pre ČSOB. Ale veď čo vám to budem podrobne vysvetľovať, pozrite si kejsku:

6. MAJTE TÉMU, KU KTOREJ SA PRIHLÁSIA SAMI

Asi najlepší pomer cena/výkon dosiahnete, ak získate influencera zadarmo. Podariť sa to môže v prípade, že máte tému, ku ktorej sa prihlásia sami. A tak sa vám môže stať, že aj topinfluencer ako Sajfa vás spomenie vo vlogu a vy za to nič nezplatíte, aj keď bežne by vás táto spolupráca vyšla na tisíce eur. To sa nám podarilo v kampani pre Absolutku, kde sme využili azda najviac influencerov so všetkých našich kampaní. A väčšinu úplne zadarmo. Tak ešte jedna kejska, kde je to všetko pokope:

ZÁVER

Nech si o influenceroch v marketingu myslíte čokoľvek, faktom zostáva, že práve oni sa starajú o najviac trafficu na sociálnych sieťach (nielen na Instagrame). A to nehovorím ako dojem, ale ako intepretáciu amerických dát z databázy WARC, ktorú nájdete pod týmito riadkami. Asi by bola chyba ignorovať to celé modré more, že? 🙂

 

Šikovní ľudia (patria) do TRIADu

Skúsený Art Director, ktorý je už odpracovanými rokmi senior, ale nadšením stále junior 😊 Hľadáme ťa tu >> 

Ideamaker slash Copywriter, ktorý už má celkom vycibrené skúsenosti, ale stále sa mu máli. Čakáme na tvoje nápady >> 

Stážist(k)a - Šikovní študenti, ktorí túžia po cenných skúsenostiach do svojho CV, píšte nám! >>

Pripravený na novú výzvu?
Hľadáme ťa!
Poď k nám