| Majdži
Júnový TRIADWATCH ☀️
S oficiálnym príchodom leta prišlo aj veľa novôt zo social media sveta. Juuu, to sa rýmovalo!😄 Asi najväčšia šupa je, že Instagram spustil svoju TV platformu a navyše oslávil miliardu aktívnych používateľov. Je toho ale oveľa viac, takže nech sa páči, poďte si.⬇️
GDPR vs. Custom Audience z databázy kontaktov
Od 2. júla bude vytváranie cieľoviek z vlastnej databázy kontaktov trochu otravnejšie. Budeme povinní uviesť zdroj kontaktov, ktorý uvidia aj samotní používatelia pri konkrétnej reklame v rozklikávacom zozname pod „Why am I seeing this“. Zároveň uvidia aj typ kontaktu, teda či máte ich email, telefón, … Zmenia sa samozrejme podmienky, ktoré odporúčam určite poctivo prečítať predtým, než s nimi súhlasíte a radšej konať v súlade s nimi. Bližšie info k rôznym modelom a work flow nového procesu nájdete tu.
Platené Facebook Groups
Predpokladám, že prvé, čo vám prebehlo hlavou, bolo niečo typu „WTF kto by bol ochotný platiť za členstvo vo Facebook skupine, keď na Facebooku ako takom je človek zadarmo“. Ale čo tak tvorcovia contentu ako video webináre, rôzne tutoriály, vzdelávacie skupiny a podobne. Tam už to začína dávať zmysel. Facebook sa vyjadril, že ide o experiment, ktorého cieľom je zistiť, čo hodnotné budú admini skupín schopní tvoriť a či za to členovia skupiny budú ochotní platiť. Prvotné info o možnostiach spoplatnenia je zatiaľ škála $4.99 – $29.99 mesačne.
Sponzorované ankety
„Boost“ button pod anketou síce hovorí, že nedá sa, ale pri manuálnom vložení ID postu v Ads Manageri to ide! Takže nech sa páči, boostujte si anketky, kým nám ich Facebook nezatrhne, ako Live fotky (nech je im modrá zem ľahká).
3D-180° Video
Postujú sa klasicky ako videá priamo cez Page, stačí zaškrtnúť možnosť „half-equirectangular“. Mali by byť jednoduchšie na vytvorenie a ideálne pre scény, ktoré prirodzene najlepšie ukážu v 180° formáte, napríklad koncerty, športové zápasy a podobne.
Rýchlovky (chystá sa, testuje sa)
- Swipe up vo Facebook Stories, teda možnosť pridať URL
- Predná kamera odskenuje výraz tváre a podľa toho vyhodnotí, ako sa človeku páči zobrazený content
- Cross-posting FB postu na IG
- Info pri Instant Articles, cca ako dlho trvá článok prečítať
- Your Time on Facebook: prehľad, koľko času človek trávi na FB, možnosť nastaviť denný limit a lepšie spravovať svoje notifikácie
- Nový ad placement v Marketplace
- Autoplay videá v Messengeri
- Jednoduchší produktový katalóg: po novom pôjdu produkty do katalógov pridať aj po jednom manuálne
- A/B testing pre posty
IG TV
Asi najväčšia vec za posledné obdobie. Instagram vytvoril vlastný TV stream pre obsiahlejší content v podobe dlhších videí. Podľa mňa parádne vycítili príležitosť podchytiť si vertikálne orientované videá a umiestniť ich vysielanie do najviac trending placementu súčasnosti, Stories. Najprv svojich používateľov „vytrénovali“ a naučili ich pracovať s týmto formátom videí v klasických Stories a teraz dávajú tvorcom do rúk ešte väčší nástroj. Pár najdôležitejších faktov:
- V rámci Instagramu, ale aj ako samostatná appka.
- Vertikálne full screen videá do 1h.
- Prehrávanie sa spúšťa hneď po otvorení „appky“.
- Kategórie videí: For You, Following, Popular
- Swipe up to discover more
- Interakcie: like, koment, poslať kamošom cez Direct
- Samotní tvorcovia sú „TV kanálmi“
- Žiadne reklamy (zatiaľ)
Jaj ozaj, a takto sa to snažia obísť tí, čo na vertikálny formát videa nemyslia vopred (viď nižšie). 😂 To mi pripomína vám pripomenúť, že prosím, pri produkcii akýchkoľvek videí, či už veľkých TV spotov, alebo onlinoviek, rozmyslite si prosím vopred, kde všade budete chcieť video umiestniť (Facebook post, Instagram Story, Youtube,…) a jednou ranou si natočte k tomu adekvátne prispôsobené verzie, čo do dĺžky, priestorovej a formátovej orientácie. Nech potom nemusíte pristupovať k takýmto riešeniam⬇️
Koláže v Stories
Do jednej Story môžete odteraz pridať viac fotiek alebo videí a spraviť si z nich „koláž“. Snáď z toho nebude guláš. 😜 (rým #2)
Pozri, takto, pusti si videjko ⬇️
A keď už sme pri Instagram Stories, rovno vám zvestujem aj 2 ďalšie novoty, a síce, testuje sa možnosť „Share with“, vďaka ktorej si budete môcť vybrať konkrétnych ľudí, ktorým chcete príbeh ukázať a pre eshopy je zaujímavé, že shopping tagy už môžu využívať aj v tomto placemente. Po feedových postoch sa to dalo čakať, že áno.
Sponzorovanie existujúceho Instagram postu
Pri nasadzovaní kampane v Ads Manageri už aj pre Instagram posty. Žiaľ, netýka sa to zatiaľ multi-image postov.
Syndróm FOMO (Fear Of Missing Out)
Insighty pre používateľov, aby mali prehľad, koľko času trávia na Instagrame a ako. Vraj v globále ľudia naozaj majú strach, že im niečo ujde, a preto tak často kontrolujú svoj feed, čo skĺza až do pasívneho scrollovania. Instagram poskytne vrámci toho 2 typy funkcií:
- Usage Insights: koľko času trávi používateľ na Instagrame
- Notifikácie: nový obsah, čo zverejnili účty, ktoré sledujú, koľko obsahu videli a aký zmeškali
Cieľom oboch je obmedziť pasívne scrollovanie, skvalitniť čas strávený na sociálnej sieti v zmysle viac sa socializovať smerom k svojim priateľom, ktorých používatelia poznajú aj v reálnom živote. V dôsledku toho môže opäť klesnúť angažovanosť používateľov so značkami, rovnako ako nedávno na Facebooku.
YOUTUBE
V júni sa vám konala konferencia VidCon, kde bolo predstavených celkom dosť noviniek, z toho pre nás najzaujímavejšie sú:
Premieres (teasing room pre chystané videá)
Doteraz Youtuberi väčšinou upozorňovali svojich followerov na chystané videá na iných sociálnych sieťach, teraz na to majú priestor priamo na Youtube. Príde mi to podobné ako „Waiting room“ pred Facebook Live Streamom. Vygeneruje vám aj URL videa, na ktorú sa dá linkovať pred premiérou videa. Samozrejmosťou je možnosť nastaviť si reminder pred publikovaním videa, odpočítavanie a dokonca aj live chat.
Merchandise
Účty s viac ako 10 000 odberateľmi môžu ponúkať merch priamo pod videom. Lucas the Spider spravil z pavúčika plyšáka a predal asi 60 000 rôznych kúskov merchu, z čoho zarobil 1 milión dolárov za 18 dní.
Aha, a aby som nezabudla, Stories prichádzajú už aj na Youtube. Povedzme si pravdu, už bolo načase, lebo…
Z KATEGÓRIE „JINŠÍ“
Premostím z predchádzajúceho obrázku. Ak ste si mysleli, že Stories sú už teda naozaj všade a nemajú vás už kde prekvapiť, mýlite sa. Stories už má aj Airbnb vo svojej appke. Podľa mňa dosť super krok 😊. Ich tzv Travel Stories uploadujú v podobe 10-sekundových videí k jednotlivým ubytkám priamo návštevníci a tým pádom poskytujú ostatným oveľa autentickejšiu a dôveryhodnejšiu recenziu. Škoda, že fungujú len pre iOS a zatiaľ sa nevyjadrili, že by v budúcnosti plánovali potešiť aj Androiďákov.
Inak stoja za zmienku aj Linkedin Carousel Ads, sympatický boj Snapchatu o prežitie v podobe funny fíčuriek v ich Snap Maps (real-time efekty počasia a efekty spojené so špeciálnymi dňami ako narodeniny alebo sviatky) a možnosť kúpiť si priamo cez Snapchat lístky na koncert, či športový zápas (spolupráca so Seat Geek). Btw., vznikol tool Buzzoole, ktorý by mal vedieť určiť skutočný zásah z komunikácie influencerov počas kampane. Vyskúšali ste niekto? Ak hej, podeľte sa so skúsenosťami, budeme radi. 😊
Ale už stačilo. Asi mi neuveríte, že toto bol naozaj len výcuc, že? 😂 Lúčim sa, majte sa krásne.
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Momentálne nikoho nehľadáme, ale kto vie :) Ak si myslíš, že do TRIADu patríš, napíš nám aj tak a možno motyka vystrelí.