Pripravený na novú výzvu? Poď k nám

Stereotypy v dizajne, rady, testovanie a fakty z UX Experience Conference

“Mali by sme prinútiť ľudí myslieť, lebo ak to neurobíme, všetky veci, ktoré spravíme budu generické a následne budeme len prepisovať texty podľa cielenia zákazníka.”

S týmto a ešte ďalšími faktami, ktoré odzneli tento rok na UX Experience Conference v Bratislave, musím jedine súhlasiť, a tak sa s vami podelím o pár zaujímavých info z miesta činu.

Rovno k veci, začnime webom

Zoberme si príklad UX dizajnér vs klient. Klient potrebuje landing page/microsite na produkt, alebo službu, ktorú práve ponúka a úlohou UX dizajnéra je microsite navrhnúť tak, aby info o produkte bola návśtevníkovi podaná spôsobom, nech sa o dannom produkte, alebo službe dozvie natoľko, že sa z potenciálneho zákazníka stane platiaci zákazník. Vo veľmi zjednodušenej praxi to znamená, že informácie na stránke UX dizajnér vizuálne prispôsobí a rozloží v takom poradí v akom si myslí, že navštevník najlepšie porozumie službe, alebo produktu a presvedčí ho k akcii. Po tomto procese sa prechádza k samotému dizajnovaniu jednotlivých blokov microsite a práve teraz sa dostávam k tomu, prečo o tom vlastne píšem.

Užívatelia internetu si postupne za posledné roky navykli na určitý typ webových stránok a práve preto čoraz viac natrafíme na takmer identické stránky líšiace sa informáciami, farbou a namiesto oblých tvarov v grafike použije dizajnér napr. štvorce. Naša grafika nám môže s veľkou pravdepodobnosťou pripomínať typom napríklad tento web:

Čo myslíte? Je to problém? Podľa mňa vôbec! Minimálne zo strany klienta, pretože ak microsite osloví zákazníka, vie mu produkt predať čoho výsledkom je spokojný klient (v niektorých prípadoch aj dlhodobo spokojný zákazník :D), tak nielenže sa podieľate na predaji produktu, alebo služby, ale klient bude chcieť s vami spolupracovať aj na ďalších z jeho projektov.

Ale ako sa na tento “problém” pozerá UX dizajnér? Ak mám hovoriť za seba, nebaví ma tento “generický dizajn“. Strávil som s ním už nejaký ten piatok a radšej budem dlhšie premýšľať, čo pripraviť pre klienta zaujímavejšie ako to, čo som už ja videl 100x a klient 50x. Ak sa UX dizajnér vyberie „negenerickou“ cestou, môže prvky na microsite pripraviť zaujímavejšie a nemusí sa držať bežných zaužívaných geometrických tvarov, alebo obsah centrovať výhradne na stred. Práve naopak a to postupne ukázať návštevníkovi stránky aj iné varianty zobrazenia obsahu, čo môže viesť k tomu, že si dizajn zapamätá a tak si uchová v hlave značku ktorú navštívil. Môže sa stať.

V prípade, že nemáte odvážneho klienta, ktorý rád experimentuje a uprednostnuje typ dizajnu, na aký sú návštevníci už zvyknutí a teda už v tejto fáze viete, že nejdete vyprodukovať žiadnu svetovú novinku, nieje naškodu sa trocha zamyslieť a pridať do dizajnu nejakú malú pridanú hodnotu, ktorá môže web niečim oživiť, alebo v nás prípadne zanechá dobrý dojem. Poďme si ale v praxi ukázať čo mám namysli.

 

Austin Beer Works

Ako už je zvykom, a teda hlavne “nariadenie z hora“, každá značka propagujúca alkohol alebo cigarety by mala mať pri návšteve svojej stránky v úvode tzv. age checker. Ten sa vás spýta na aktuálny vek, resp či ste už dovŕšili plnoletosť. Ak ste plnoletý, stránky vás pustia ďalej na ich obsah, ale ak ste plnoletosť ešte nedovŕšili, tak vás vyzvú stránku opustiť alebo ako v prípade austinbeerworks.com vás presmeruje na iné stránky, ktorých obsah môžete vidieť. Odporúčam si age checker vyskúšať na vlastnej koži a pri prvej otázke či máte 21 rokov zvoliť možnosť “nie”. V tomto duchu pokračovať aj na ďalšie “nie”, prípadne kombinovať “nie/áno” a vždy vás stránka presmeruje na iný obsah. Celkom vtipné. Ja si najradšej počkám na výsledok, kedy klikám iba na “nie”.

www.austinbeerworks.com/

 

Bodenusa

Keď už píšem o tej malej pridanej hodnote, určite stojí za spomenutie selectbox na jednom americkom e-shope s oblečením. Stránka sa javí seriózne ako bežné zarábajúce e-shopy, ale v momente, keď si v checkoute stránky volíte oslovenie, máte na výber viac ako by ste očakávali. Neviem či je zrovna za tým nejaká politika, možno podľa tohto výberu pribalia zákazníkovi ku objednávke vernostnú kartu s milým pomenovaním Kapitán, alebo ak sa niekto cíti ako Hrabě a pod. A možno je to len tak nepodstatná informácia, kde im prišlo fajn ponúknuť zákazníkovi viacero možností na pobavenie, nakoľko sa chystá míňať svoje peniaze na ich webe.

www.bodenusa.com/

 

Volks Hotel

Táto webová stránka hotela je jasný príklad toho, že aj keď na webe použijeme naše dookola opakované generické tvary, vieme dizajn posunúť na iný level. Web sa nejaví ako x ďalších + keď pridáme ešte nenásilnú animáciu, vo finále nám vznikne zaujímavý web.

www.volkshotel.nl/en/

Myslím, že pri tomto projekte nebol klient fixne viazaný na stereotyp nakoľko nešiel na istotu ako podaktoré hotely, ktoré sa prezentujú hneď na úvode peknými fotkami izieb, cateringu alebo samotného hotela. Dáva to logiku, veď pekné veľké fotky vedia predať. Volsk Hotel poňal túto časť troška z iného uhla. Zmätená turistka na úvode predstavuje zrejme návštevníka stránky a “spolu” sa pokúšajú nájsť vyhovujúce ubytovanie.

 

TPS Real Estate

Títo fešaci pracujú s nehnuteľnostami, sústreďujú sa primárne na územie Ruska, ale dodávajú služby aj mimo neho. Kreatívne spracovaná úvodná stránka, kde dizajnér využil pôdoris ako grafický element, ktorý obsahuje info o konkrétnej nehnuteľnosti. Odporúčam si pozrieť aj detail ľubovoľnej nehnutelnosti. Čiste, pekné:)

www.tpsre.ru/en/

 

district0x

Nebudem to zbytočne komentovať, ale pekné ilustrácie, plynulé animácie, vyznať sa na webe dá a abraka dabra – toto je dictrict0x.

www.district0x.io/

 

Ak by sme mali dizajnovať proti návykom, na ktoré sme zvyknutí, tak jednou z ciest, ako môže vyzerať portfólio dizajnéra menom Rich Cahill je napríklad tento web:

www.rc3.me/

 

V tejto súvislosti spomenul na konferencii Vitaly Friedman pojem Dada. Pre tých čo nevedia – je to umelecký smer vyjadrujúci slobodu umenia až do miery, kedy diela autorov nemajú zväčša žiaden význam. Samozrejme význam slova a jeho pôvod je obšírnejší, ale keci stranou a pozrite sa na tento web s grafickým nádychom surealizmu, ktorý sa práve “Dadaizmu” a aktivitám v tomto smere venuje.

Pre fanúšikov Ad Blockerov a tohto umenia, stránka dada-data.net ponúka aj plugin do webových prehliadačov kde po jeho nainštalovaní miesto žiadneho reklamného smogu (Ad Blocker) uvidíte práve “nezmyselné” umenie Dada. Niekedy predsa len takáto forma reklamy môže pri čítaní stránok ako je www.lipsum.com dopomôcť k jej zaujímavejšiemu obsahu :).

Ale reklame vždy neujdeš …

Mám tým namysli napríklad sponzorovanú reklamu v Instagram stories, ktorá sa nevedomky zjaví a …. áno nevyhli sme sa jej. Ja vám teraz ukážem príklad, ako na black friday veľmi šibalsky pripravila grafiku, fabrika na výrobu tenisiek. Takto:

Na prvý pohľad nič neobvyklé, obyčajná reklama. Joke, ale spočíva v tom, že cez prvú tenisku prechádza tmavý vlas. V praxi to s veľkou pravdepodobnosťou môže znamenať to, že ak na displeji uvidíte niečo, čo tam nemá hľadať, tak buď to odfúknete, alebo prstom prejdete automaticky po displeji z dole hore (s naivným pomyslením, že ho odstránite). V tomto prípade to ako iste viete znamená, že nás Instagram presmeruje na webové stránky tohto e-shopu. Vtipné, účinné, ale nakoľko reklama porušila pravidlá Instagramu, áno aj za tie fejkove Yeezy, Instagram následne tento účet zakázal.

Web z pohľadu smartfónu

Na to, že bol web prvýkrát vyhlásený za mŕtvy niekedy v roku 1997 magazínom WIRED, tak je pravdou , že sa mu aktuálne darí aj z pohľadu používania aplikácií, a to nielen na desktope, ale aj na smartfónoch. To, že interakcia s užívateľom na desktope a mobiloch by mala byť rovnaká, prípadne vylepšená, ak to smartfón umožňuje, je myslím jasné. Rovnakým faktom pre Jenny Gove výskumníčky z Googlu je, že až 88% používateľov smartónov používa radšej aplikáciu ako samotné stránky cez webový prehliadač. Zoberte si napríklad také sociálne siete. Ak nakupujete z obľúbeného obchodu s oblečením, alebo aplikácie na donášku jedla, recepty, prípadne objednanie si taxíka a pod. To všetko sú aplikácie.

Ako príklad môžem uviesť LANCOME, čo je kozmetická spoločnosť, ktorá zaznamenala 11% nárast vo svojom obrate po tom ako uviedli aplikáciu na stiahnutie. Podobne to platilo aj pre maloobchodnú spoločnosť s oblečením GEORGE alebo WEST ELM čo je nábytkový obchod pôvodom z Brooklynu.

Samozrejme tieto aplikácie treba vyvíjať a nie vždy sa odhadne zručnosť, alebo potreba zákazníka v aplikácií. Jednou z nich je aj AREO, ktorá bola spustená minulý rok na objednávanie jedla v Indii. Pri testovaní zistili, že používatelia mali problém s ikonografiou, ktorá zrejme nebola dosť jasná, tak ju menili, rovnako aj farebnosť prispôsobovali podľa tamojšej kultúry, ku alkoholu museli pristupovať inak a týmto spôsobom robili výskum celej aplikácie.

“Bez testovania, predčasne spustené projekty môžu spomaliť používateľský výskum kdežto pri testovaní s ľudmi či už vo svojom okolí alebo na diaľku vieme získať vždy presnejší feedback čo zákazník potrebuje, ako mu vieme pomôcť, taktiež vidíme správanie uživateľa v aplikácií a samé dobré veci :). Následne testovanie často otvára dvere ďalším konverzáciam, ktoré môžu produkt vylepšíť” slová podľa Stephanie Troeth, ďalšej výskumníčky digitálnej stratégie.

Testovať, testovať, testovať je jasné ako to, že Birell je nealko, no predsa, ale funguje pár kľúčových pravidiel z prieskumu ako sa vyvarovať zle navrhnutej responzívnej verzii práve pre smartfóny, na ktorých trávi čoraz viac ľudí a teda aj zákazníkov času. O tom aké sú to pravidlá, môžem porozprávať v ďalšom článku niekedy nabudúce.

Feedback podľa Airbnb Experience

Airbnb Experience je služba, ktorá neponúka len ubytovanie od hostiteľov. Ponúka aj samotné služby hostiteľa, ktorý môže byť na vašej ceste za poznaním pokojne aj vašim sprievodcom. Môže vás previesť mestom, ukázať vám zaujímave bary, môžete mať radi spoločné aktivity, alebo sa navzájom od seba vzdelávať. Na konci tohto pobytu dostane hostiteľ sprepitné za prenajatý čas. Touto cestou chce Airbnb poskytovať pre cestovateľov nové zážitky a zamedziť tomu, že ak sa cestujúci cítia osamelo, tak vždy môžu natrafiť na niekoho zaujímavého s rovnakými záujmami vďaka Airbnb Experience.

Týmto spôsobom napríklad testovala na diaľku Hannah Pillegi research manager z Airbnb správanie návštevníkov na smartfóne. Všímala si kam ľudia klikajú, rozprávala sa s nimi aby pochopila ako premýšľajú, a tak mala okamžitý feedback.

Čo je zaujímavé, že takéto skupiny ľudí z airbnb sú vyslané na expedíciu a zisťujú od turistov čo hľadajú, či nepotrebujú poradiť s niečim konkrétnym, odporučiť a pod. A na základe týchto odpovedí prispôsobujú užívateľské rozhranie a snažia sa plniť potreby zákazníka.

Tak … to je z mojej strany všetko, samozrejme na konferencii UX Experience boli ďalší zaujímaví spíkri, ktorí sa zameriavali napríklad na umelú inteligenciu, ale o tej viem asi toľko ako o vyšívaní. Zbytočne by som tu o nej mudroval, túto parketu prenechávam radšej niekomu z fachu. Tak snáď brzy zase naviděnou.

 

Šikovní ľudia (patria) do TRIADu

Momentálne nikoho nehľadáme, ale kto vie :) Ak si myslíš, že do TRIADu patríš, napíš nám aj tak a možno motyka vystrelí.