| Vlado Kurek
Londýn odkazuje: Nerobte dobrú prácu!
Londýnsky festival D&AD patrí k najprestížnejším európskym súťažiam kreativity. Okrem toho, že najlepším prácam rozdáva Ceruzky (od drevenej až po čiernu), je aj priestorom pre zaujímavé workshopy a prednášky od autorov z celého sveta.
Tie si boli tento rok pozrieť a vypočuť aj štyria kolegovia z bratislavského a pražského TRIADu. A viete čo, že ste to vy, tak sa s vami o to podstatné podelíme. Zastrúhajte si ceruzky, ideme na to.
Festival pre všetkých
Netrvalo dlho (v skutočnosti počas druhého workshopu), keď som si uvedomil, že D&AD je udalosť omnoho viac otvorená verejnosti ako napríklad Klinec, Louskáček či Golden Drum. Okrem klasickej zbierky kreatívcov a klientov bolo všade skutočne veľa študentov (z rôznych krajín Európy), ľudí, ktorí majú svoje vlastné firmičky, alebo ktorých len tak zaujala téma dizajnu a reklamy.
Samotný festival prebiehal v Truman Brewery vo východnom Londýne, vo veľkej priemyselnej budove, kde bolo vcelku ľahké trochu zablúdiť pri hľadaní tej správnej prednáškovej miestnosti. Čo sa mi však veľmi páčilo bolo, že časť prednášok a workshopov sa konala aj priamo v reklamných agentúrach, dizajnérskych firmách alebo nahrávacích štúdiách.
V grafickom a vývojarskom štúdiu USTWO (autori krásnej hry Monument Valley) bola napríklad zaujímavá prednáška o tom ako sa mení a mizne interface. Kým pred 10 rokmi sme za dokonalé ovládanie považovali to, čo nafilmoval Spielberg v Minority Report, dnešné predstavy vizualizuje film Her. Neviditeľný interface ovládaný hlasom.
Jednoducho to vyzerá, že D&AD je udalosť, na ktorú sú zvedaví nielen ľudia z branže, a to je super. Verím tomu, že špeciálne pre študentov to musela byť super skúsenosť a bol by som rád, keby sa z toho stal podnet pre Zlatý klinec.
Dobrý brief je ako predmet mailu. Alebo rozprávka.
Kit Atlin, head of innovation & global Planning Director Leo Burnett, mala zaujímavý workshop o tom, ako vytvoriť dobrý brief. Dobrým briefom totižto všetko začína. Samozrejme, že každý klient sa snaží napchať do briefu čo najviac, a tým spôsobí, že sa stratí to podstatné. Dobrou technikou je napísať message kampane presne na 16 slov. A potom ju prepísať presne na osem slov a potom presne na štyri. V tomto procese sa dobre hľadá to podstatné.
Zdá sa vám osem slov málo? Druhou technikou, ktorú Atlin s nami úspešne skúšala, bolo napísať brief buď ako príbeh pixarovskej rozprávky, ako predmet mailu, ktorý chcete, aby bol prečítaný, alebo ako rým.
Fascinujúcim zážitkom bolo vidieť ako 60 cudzích ľudí s nadšením spolupracuje v malých tímoch a vytvára vlastné verzie briefov. Mám pocit, že to má zmysel. Vyskúšajte. Alebo sa ozvite k nám do TRIADu a vyskúšame spolu.
Spomienky režiséra
Festival bol, samozrejme, plný rôznych screeningov, workshopov a prednášok, no jednou z najpopulárnejších sa stala rebelantská reč režiséra Ali Aliho pod názvom 10 Stupid things I learnt in Advertising.
Ali, bývalý kretívec a teraz vychytený režisér (autor Never say No to panda) v nej celkom jednoducho demaskoval najzákladnejšie pózy a choroby reklamy a v kuse vlastne tvrdil jedno: nebojte sa byť hlúpy, drzý, priamočiary. A treba mu uznať, že jeho skúsenosť mu dáva za pravdu.
Vedeli ste napríklad, že tento skvelý spot natočil napriek nesúhlasu klienta počas iného shootingu a ukázal mu ho až hotový? Trochu dosť sci-fi, že?
Aspoň dve z jeho pravidiel však stoja za to pripomenúť. To prvé pripomína, že ľudia na našu reklamu nečakajú. Skôr majú pocit, že ich bude otravovať. Preto by sme ju mali robiť tak, aby sme ich milo prekvapili.
A to druhé pravidlo? Nie malý rozpočet, málo času alebo zlý klient. Najväčším nepriateľom super práce je dobrá robota. V okamihu, keď niečo dokončíte a ste spoko, treba nájsť tú silu a pozrieť sa na to ešte raz s otázkou: Dá sa aj lepšie? Toto je vec, ktorú stojí za to vedieť a pripomínať si.
Takže sa vykašlime na dobrú prácu a poďme robiť skvelú prácu. Ak sa aspoň trochu dá. A ak budete mať možnosť navštíviť D&AD v Londýne, zvážte to. Je to super skúsenosť.
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Account Manager - hľadáme skúseného parťáka na vedenie projektov a vzťahov s našimi super klientami. Ak už máš skúseností dosť, ale zároveň sa chceš ďalej učiť niečo nové, napíš nám! >>
IDEAMAKER & COPYWRITER, v jednej osobe je top príležitosť pre kreatívca, ktorému je aktuálny priestor na rast malý a chce sa ďalej učiť robiť lepšie a lepšie integrované kampane. Poď si >>
Do domčeka na Devíne hľadáme nového člena tímu - Junior Full-Stack Developera, čo sa rád učí novým skills a nebojí sa nových výziev - možno si to práve ty!