| Jaro Zacko
Čo ma naučil Barney Stinson o biznis stratégii?
Cez víkend som bol na lasertagu. Odkedy som pozeral How I met your mother, som chcel vyskúšať túto Barneyho obľúbenú hru. Oproti paintballu je to skôr detská zábava, ale je zaujímavé, čo sa pri naháňaní po tme s laserovou pištolou viete naučiť o biznise.
Zaujímavé na lasertagu je, že má viacero módov. V každom móde sa mení atmosféra v miestnosti, hudba, pridávajú sa špeciálne funkcie. Mení sa aj celková viditeľnosť v aréne a viditeľnosť hráčov a nie je vždy jasné, kto hrá s kým v tíme.
V našej aréne boli 2 verzie viditeľnosti – Tron a Swat. Pri móde Tron je zapnuté svetlo a hráči jasne žiaria svojimi farbami, vyzerá to skrátka ako v filme Tron. Pri móde Swat je úplná tma, hráči len niekedy prebliknú a dá sa len svietiť baterkou pred seba. Nevidno tak, s kým hráš, kto je kde a často ani to, kto ťa trafil. Veľmi to prípomína, kam smeruje trh v takmer každom segmente.
Čo to má spoločné s biznisom?
Kedysi bol biznis v móde „Tron“, bolo jasné, kto je konkurencia, kto má aký positioning a v akom cykle idú kampane. Napríklad v obchode bolo len pár značiek piva z pár známych pivovarov. To bola konkurencia – celé to bolo veľmi prehľadné a jednoduché. Potom ale prišli radlery, cidery, ipy, aly, mikropivovary, privátne značky… Trh už neobmedzuje ani veľkosť regálu, ani fyzické hranice, lebo v online shope môže byť druhov piva milión. A konkurenciou nie sú len iné značky, ale aj víno, miešané drinky, nealko. Je teda omnoho menej jasné, ako vyzerá celý trh a kam sa hýbe. Biznis sa tak vlastne dostal do módu „Swat“.
Ako vyhrať hru, keď takmer nič nevidíš?
V móde hry Tron, kde vidno, sa dá úspešne hrať viacerými stratégiami. Spoločne postupovať dopredu, kontrolovať pohyb protihráčov, alebo byť schovaný na jednej pozícii a snipovať. Tak isto aj v biznise, inovovať spolu s konkurenciou, mať lepšiu cenu, alebo mať pevné miesto na trhu kvôli patentu alebo inej výhode (lepšia distribúcia, lepšie miesta predaja, silný brand a pod).
V móde hry Swat (keď je uplná tma a protihráčov takmer nevidno) existuje len jediná víťazná stratégia – stále byť v pohybe a páliť po všetkom. Presne ako v biznise – brať každého ako možnú konkurenciu a nikdy neprestávať inovovať. Jediné o čo ide je trafiť to, čo ľudia chcú.
Ak zostane značka na mieste, tak ju ľahko okopírujú, predbehnú alebo prestane ľudí baviť, lebo svet sa stále mení.
Učebnicovým príkladom je Nokia. Myslíte, že jej manažéri brali v roku 2007 Apple, Google alebo Samsung ako konkurenciu? Podľa mňa im ani nenapadlo, že už nehrajú hru Tron proti Sony-Ericssonu a Motorole, ale sú v aréne, kde sa hrá Swat. Keď sa rozsvietilo, boli už dávno mimo hry.
Mne zážitok z lasertag arény otvoril oči. Odporúčam vám si ísť zastrieľať a zažiť rozne módy hry. Ak si z toho aj nič nevezmete do biznisu, aspoň sa zabavíte. Ako Barney Stinson.
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Momentálne nikoho nehľadáme, ale kto vie :) Ak si myslíš, že do TRIADu patríš, napíš nám aj tak a možno motyka vystrelí.