| Ján Papač
NFT? Vy ešte nemáte digitálnu mačičku?
(Čítanie tohto článku vám zaberie 5 minút, sľubujem)
Ak ste sa doteraz vyhýbali kryptomenám a technológii blockchain, mám pre vás zlú správu. Tieto veci nie sú žiadnou dočasnou záležitosťou (ako Clubhouse). Budú tu s nami ešte mesiace a roky a zrejme sa stanú čoraz väčším mainstreamom, minimálne pre generácie, ktoré vyrastajú so smartfónom prilepeným k ruke. A preto by bolo čo najlepšie naskočiť na tento vlak, kým vám úplne neujde – tak ako lacný Bitcoin pred 7 rokmi.
NFT? WTF?
Najnovším fenoménom z tejto oblasti, ktorý s blockchainom úzko súvisí, je NFT (non-fungible-token, teda nezameniteľný token). Ak ste o ňom ešte nepočuli a ste stratení, povedzme si v skratke, o čo vlastne ide.
NFT je unikátna jednotka (súbor dát) v digitálnom prostredí, často sa pri vysvetľovaní používa prirovnanie ku digitálnej kartičke, ktorá však existuje len v jednom exemplári na celom svete. Môže to byť obrázok, video, GIFko, hudba alebo text, čokoľvek v digitálnej podobe.
Podmienkou existencie NFT (slangovo nazývaného aj „Niftie“) je, že jeho vlastníctvo je zapísané v sieti Blockchain, ktorá vo svojej podstate funguje tak, že vám ju nikto nemôže ukradnúť. Teda, ukradnúť môže, no nemôže spochybniť vaše vlastníctvo.
Dajme si ešte jednoduchý príklad, ako také NFT vzniká: Nakreslite si dnes večer čarbanicu na vašom tablete, pôjdete na nejaký NFT trh (napr. Open Sea) a tam tú svoju čarbanicu predáte – buď za pevnú cenu, alebo v rámci dražby. Väčšinou sa tieto diela predávajú cez kryptomeny, napr. Ethereum (čo je svetová dvojka za Bitcoinom).
Ta dá, a zrazu má niekto NFT tejto konkrétnej čarbanice. Jeho vlastníctvo je zapísané v Blockchaine a je jeho jediným majiteľom. Ktokoľvek tú čarbanicu môže skopírovať (rovnako ako ktokoľvek môže spraviť brutálne vierohodnú kópiu Mony Lisy), no originál je len jeden a ten má svojho majiteľa. Jednoduché, že?
Od mačičiek po prvý tweet
Aj keď o NFT píšem na jar 2021, história nifties siaha minimálne do roku 2017, kedy vznikli CryptoKitties a hra na štýl tamagoči okolo nich. Sú to digitálne mačičky, ktorých cena sa vyšplhala v prepočte až na 170 000 dolárov (konkrétne koťátko s názvom Dragon). Dnes ich po virtuálnom svete behajú státisíce. A to zďaleka nie je najdrahšia NFT mačička. Tou je Nyan, mačacie GIFko s modrým pozadím, ktoré ste videli v tomto blogu vyššie a ktorého cena je aktuálne vyše 669 000 dolárov.
Už hranie sa s CryptoKitties naznačovalo, že blockchainové ihrisko zďaleka nekončí predávaním a nakupovaním Bitcoinov. A história NFT pokračovala ďalej, čo ukazuje aj stručná infografika, za ktorú ďakujem Kike.
Zatiaľ posledným známym príkladom je predaj prvého tweetu na svete jeho zakladateľom Jackom Dorseym. Cena: 3 milióny dolárov. A pritom nový majiteľ vlastní len to, čo vy práve vidíte v tomto blogu. What a crazy world!
just setting up my twttr
— jack (@jack) March 21, 2006
NFT a marketing?
Do blockchainového nifties rybníka sa už dávno vrhli aj veľké brandy ako Nike alebo The New York Times, aby ukázali, že kráčajú s dobou. Ak teda má vaša značka vo svojom DNA, že je early adopter, sleduje najnovšie technológie a nebojuje za staré a zaužívané postupy, nech ide do toho.
Môžete to urobiť napr. ako Taco Bell, ktorý na trhu s názvom Rarible predal svoje GIFká ako nifties. Ak si práve ťukáte na čelo, či už naozaj musia zarábať takýmto spôsobom, tak vás upokojím. Zisk z predaja totiž šiel na charitatívne účely.
Time magzine už dražil svoje titulné stránky a P&G dokonca digitálny toaletný papier. Ten si môžete vystaviť vedľa svojho klasického toaleťáku a ohúriť tak svoju návštevu.
NBA je s predajom svojich originálnych Top Shots tak ďaleko, že ich predáva na pravidelnej báze. Doteraz vyzbierala viac ako 200 miliónov dolárov, pričom do dražieb sa zapojilo už cez 65 000 ľudí. Vidíte, veď som vravel, že je to už mainstream.
Tak a teraz je loptička na vašej strane, marketéri. Budete medzi prvými so svojimi nifties alebo si v tejto chvíli idete znechutene poutierať prach na vašom Benkovi, Mednyánszkom alebo Čiernych dierach?
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Account Manager - hľadáme skúseného parťáka na vedenie projektov a vzťahov s našimi super klientami. Ak už máš skúseností dosť, ale zároveň sa chceš ďalej učiť niečo nové, napíš nám! >>
IDEAMAKER & COPYWRITER, v jednej osobe je top príležitosť pre kreatívca, ktorému je aktuálny priestor na rast malý a chce sa ďalej učiť robiť lepšie a lepšie integrované kampane. Poď si >>