Pripravený na novú výzvu? Poď k nám

Ako o hacknúť voľby? Cez telefón.

Minulý mesiac som urobil chybu. Teda dve chyby. Prvou bolo, že som z profesionálnej zvedavosti zdvihol marketingový telefonát, lebo ma zaujímala technika, akou ma budú presviedčať a odvtedy ma už telemarketéri nepustili. Každý deň mi volali rôzne čísla s ponukami a prieskumami, ktoré má vôbec nezaujímali.

Tou druhou bolo, že som sa automaticky rozhodol ich čísla blokovať a vždy sa len poďakovať a ospravedlniť, že nemám čas. Až kým neprišiel telefonát z prieskumnej agentúry o voľbách. Reflexívne som sa poďakovať a zložil. Sekundu potom som si uvedomil, že som urobil veľkú chybu. Prečo?

Prieskumy majú veľkú moc nad demokraciou

Prieskumy totiž majú tú krásnu moc, že nielen reprezentujú názor ľudí, ale ich výsledky názor aj ovplyvňujú. Predstavte si, že by ste chceli voliť nejakú novú stranu, ale prieskum jej dá 3%. My ľudia nechápeme štatistické odchylky a chceme byť víťazi, tak pravdepodobne svoj hlas dáte inej strane, ktorá je podľa prieskumu zvolitelnejšia. Strana, ktorú ste chceli voliť teda váš hlas nedostane.

Vráťme sa teda k mojej chybe a poďme si vypočítať, aká bola veľká. Rozdiel medzi voľbami a prieskumom je počet voličov (respondentov). Pri parlamentných voľbách v roku 2016 bolo 2 607 750 platných hlasov. Jeden hlas vo voľbách je teda 0,000038%.

Pri kvalitnom predvolebnom prieskum je 1000 respondentov. Jeden hlas v prieskume je teda 0,1%.

Stále to znie málo? Práve naopak. Sila hlasu je v prieskume 2 600-násobná!
Teda napríklad názor voličov celého mesta Trnava reprezentuje 12 ľudí.

Kde je problém a čo robiť?

A teraz si predstavte, kto skôr zdvihne telefón a vyjadrí svoje preferencie.

  1. Človek, ktorý má celý deň stretnutia a otravujú ho telemarketéri.
  2. Životom sklamaný volič, ktorý je rád, že sa o neho niekto zaujíma.
  3. Alebo dokonca veľmi angažovaný volič v skutočnosti marginálnej strany.

Prieskumné agentúry robia najlepšie ako vedia, aby mali pool rôznorodý pool respondentov, ktorí reprezentujú štatisticky celý národ. Ale keď respondenti ako ja nedvihnú alebo nechcú odpovedať, tak necháme svoj hlas iným ľuďom, ktorí sú politicky angažovanejší. A ich hlas ma výrazný vplyv na ďalšie hlasy.

Preto, ak chcete hacknúť voľby, viete, čo máte robiť. Stačí zdvihnúť a (doslova) použiť svoj hlas.

Šikovní ľudia (patria) do TRIADu

Skúsený Art Director, ktorý je už odpracovanými rokmi senior, ale nadšením stále junior 😊 Hľadáme ťa tu >> 

Ideamaker slash Copywriter, ktorý už má celkom vycibrené skúsenosti, ale stále sa mu máli. Čakáme na tvoje nápady >> 

Stážist(k)a - Šikovní študenti, ktorí túžia po cenných skúsenostiach do svojho CV, píšte nám! >>

Pripravený na novú výzvu?
Hľadáme ťa!
Poď k nám