Pripravený na novú výzvu? Poď k nám

Streaming Wars

Marketing žije vo svete médií úplne prirodzene. Niekedy je dokonca impulzom pre zrod nového média, inokedy ho len pozorne sleduje, aby vedel ako s ním pracovať. Preto si myslím, že to čo sa aktuálne deje v „digitálnej televízii“ je nielen mimoriadne fascinujúce, ale aj profesijne dôležité.

Netflix & No more chill?

Netflix pred rokmi spustil niečo tak prevratné a zásadné, že to nakoniec môže pochovať jeho samého. Legálne streamovanie filmov a seriálov je jedna z „next thing“ udalostí, ktorá sa nám odohráva pred očami. Stále väčšej a väčšej skupine ľudí (hovoríme o stovkách miliónov ľudí celosvetovo) vyhovuje mať digitálnu knižnicu filmov a pozerať si kedy chcú a čo chcú. A rozhodne už nejde iba o early adopterov. Filmový streaming (podobne ako hudobný) sa blíži k mainstreamu.

Možno na prekvapenie nie je rozhodujúcou motiváciou ľudí šírka ponuky, ale skôr odmietanie programingu druhej strany. Inak povedané, ľudia vedia, že majú na výber veľmi veľa obsahu už dávno, ale vyhovuje im pozerať ich obľúbený film práve vtedy, keď majú čas a náladu. A je sekundárne, či chcú pozerať nové Star Wars, alebo tisícu reprízu Priateľov.

Netflix pomerne rýchlo prišiel na to, že nestačí byť len digitálnou videopožičovňou. Mal na to dva dobré dôvody. Ten prvý je klasický: potreba mať svoju premiéru. Niečo, čo budú chcieť vidieť všetci, nielen tí, čo nestihli kino.
Ten druhý je takmer ten istý, ale omnoho dôležitejší. V okamihu, keď sa Netflix začal ukazovať ako naozaj globálne úspešný nápad bolo už iba otázkou času, kedy si producenti filmového obsahu povedia poďme to robiť aj my.  Napríklad vo Warner Bros si povedia: prečo dávať môj film (napr. Harry Potter) niekomu inému, aby na tom zarobil (Netflix), keď z toho môžem zarobiť ja? Najmä, ak zo vstupného do kín mám iba polovicu (polovica zisku zostáva kinám). Prečo si nevybudovať vlastnú „videopožičovňu“.

Trošku staršie dáta. Aktuálne je subscriberov cez 150 M

Z toho dôvodu Netflix posledné dva – tri roky naozaj stúpil na plyn a vyrábal filmy a seriály vo vlastnej produkcii v obrovskom množstve a za obrovské peniaze. Pretože mu bolo jasné, že je blízko doba, kedy mu už veľké štúdia neprenajmú svoje hity a jediné, čo Netflixu zostane, bude to, čo si sám natočí.

Produkčný rozpočet Netflixu sa len za posledné tri roky zdvihol na 8 a odhadom o rok až niekam k 15 (!) miliardám dolárov. S takýmto balíkom je Netflix ďalšie z veľkých hollywoodských štúdii typu Warner Brothers, Universal, či 20th Century Fox. No na rozdiel od nich je v hlbokej prevádzkovej strate, odhadom aj 3 miliardy dolárov. Prečo tak páli investorský cash?

 

Streaming wars

To je miliardová otázka s jednoduchou odpoveďou. Pretože ten čas je už tu. Kým to bol len Netflix, HBO Go a povedzme Hulu, tak to bolo ešte pokojné. Lenže tí naozaj veľkí hráči už urobili všetky prípravné kroky a vyrážajú do vojny. A nech si myslíme o Netflixe čokoľvek, nie je v tej vojne favorit. Dokonca ani vyrovnaný súper. Prichádzajú obri a prinášajú vojnu o zákazníka.

Samotné HBO Go má za sebou Time Warner (a teda Warner Brothers štúdio) a je veľký hráč. Do potenciálne obrovského trhu sa však angažujú aj technologický giganti. Amazon má svoje Prime video dlhšie vonku a Apple spustil službu Apple TV Plus pred pár dňami. A kedže začína, tak malú knižnicu dorovnáva veľmi nízkou cenou. 6,99 oproti 16,99 (pri najvyššej kvalite obrazu) to je rozdiel.  Tomu sa hovorí, celkom hustý dav. A to ešte nie je všetko. Svoju knižnicu pripravuje aj NBC Universal a 12. novembra vstúpil do arény budúci víťaz.

Čo? Ako? Niekto má rád rýchle uzávery, hovoríte si? Tak čítajte ďalej.

Dvanásteho novembra 2019 spustil „svoj vlastný Netflix“ Disney. Volá sa jednoducho Disney+ a začal v USA, Kanade a v Holandsku. Za prvý deň získal viac ako 10 miliónov predplatiteľov. Je to služba od Walt Disney štúdia a hoci má v loge malého myšiaka, ide o najväčšie filmové štúdio v USA a to že, s prehľadom. Na trhu kino produkcie má 22 % podiel a vo svojom portfóliu 4 filmy, ktoré zarobili magickú miliardu dolárov. A aby to bolo úplne jasné, Disney je majiteľom týchto troch pomerne populárnych značiek: Star Wars, Pixar, Marvel. Už je to jasnejšie, že?

Všetky filmy Star Wars (staré aj nové), všetky animáky, ktoré pozerá celá rodina a najúspešnejšia komiksová sága desaťročia. K tomu klasiky od Popolušky po Levieho kráľa. Staré aj nové. To všetko už „nikdy“ nebude na Netflixe, ani na HBO Go, ani nikde inde. Iba u mocného myšiaka. A každý rok pribudne tona nového obsahu. Prémiového z kín, ale aj špeciálne robeného pre streaming. Aj Marvel aj Star Wars už oznámili niekoľko rôznych seriálov, ktoré budú „ready to streaming“, teda neprodukované pre kiná, ani televízie, ale pre Disney+. A to sa ešte šepká, že do projektu chce aj ďalšie veľké štúdio 20th Century Fox (v preklade: série M:I, rozprávky okolo Doby ľadovej a možno časom aj X-mani).

 

Koniec kín, koniec pirátstva?

Ani nie. Kiná si zatiaľ žijú svoj život nedotknuto od streamingu. Je pravda, že si prešli dôležitou digitálnou revolúciou (zásluhou Avatara), vďaka ktorej je omnoho menej nákladné robiť pre film svetové premiéry a pustiť ho nie v tritisíc kinosálach naraz, ale aj v mnohonásobkoch tohto čísla. Už sa totiž nemusia vyrábať filmové kotúče a dokonca ani nosiče. Už stačí prístup do cloudu. Navyše, návšteva kina stále patrí do zábavy súčasných ľudí.

Čo je možno ešte zaujímavé je, že príchod mnohých filmových knižníc priamo ovplyvní pirátske sťahovanie seriálov. Práve s príchodom Disney + bolo celosvetovo vypnutých mnoho nelegálnych streamovacích služieb ako u nás topserialy.cz. Zatiaľ čo nelegálny streaming vyzerá byť pod tlakom, „oldskúl“ ťahanie torrentov sa pravdepodobne vráti vo veľkom do hry. Prečo? Pretože ľudia celkom prirodzene nebudú ochotný platiť niekoľko knižníc zároveň. Možno dve, ale určite nie štyri – päť. No, ale čo keď pôjde prequell Hry o tróny na HBO, Zaklínač na Netflixe a Pán Prsteňov na Amazon Prime? Budú fanúšikovia fantasy platiť tri služby? Alebo budú platiť jednu a zvyšok ťahať? Ja mám svoj tip.

Vojna streamovacích služieb bude mať naozaj na svedomí obrovské rozbitie knižníc. Ten pocit, že „dnes je na Netflixe všetko“ jednoducho zmizne. A bude ešte posilňovaný tým, že nový obsah, ktorý bude vznikať bude často veľmi veľmi kvalitný. Seriály typu Stranger Things, Game of Thrones, Jack Ryan ukázali, že televízie vedia robiť vysokú kvalitu a že to je jediný spôsob ako nabrať zákazníkov. Hovorí sa tomu, že na všetkom zlom je niečo dobré. Takže nás čaká veľa knižníc, ale zato budú mať zrejme nekonečne veľa novej prvotriednej produkcie. Viac thrilerov, komédií, komiksov, sci-fi a fantasy ako kedykoľvek predtým.

Je možné, že nakoniec zostanú traja veľkí hráči, ktorí si rozdelia trh. Je tiež možné, že to celé skončí vznikom nejakých agregátorov. Služieb, ktoré budú za paušál ponúkať prístup do viacerých knižníc. Niečo ako kedysi skúšalo Piano. Z pohľadu marketingu sa zdá byť pravdepodobné, že budú vznikať „lite verzie“ s obmedzeniami a s reklamou, plné verzie a možno aj špeciálne 4K verzie. Zdá sa, že lokalizácia sa stane úplnou samozrejmosťou aj na malých trhoch ako je ten náš. Z tohto pohľadu treba vnímať ako veľmi progresívnu aktivitu operátora O2, ktorý nedávno predstavil nové Smart Paušály okrem iného práve so službou HBO GO.

A čo nás čaká ďalej? No veď, ako to už býva pri filmoch… uvidíme.

Šikovní ľudia (patria) do TRIADu

ACCOUNT MANAGER  - je u nás ten, kto sa nebojí veľkých výziev ani náročných klientov, ktorým preposielač nestačí, a vie si poradiť nielen v digitále. Jednoducho, hľadáme TRIADovského account managera, ktorý sa vynájde v každej situácii. Cítiš sa na to?  Viac o tejto pozícii >>>

Pripravený na novú výzvu?
Hľadáme ťa!
Poď k nám