Pripravený na novú výzvu? Poď k nám

Čo sú big data?

Next big thing vo svete marketingu. Hype prítomný na každom lepšom marketingovom oddelení. Ťažká váha v marketérskom ringu. No dobre, ale čo to vlastne je?

Pod Big data si predstavte veľmi veľa čísel. Ak sa dá, pokojne choďte až k hranici nepredstaviteľného. Čísel je tak veľa, že na ich analýzu často nestačí ani nadštandardný softvér.

Napríklad si predstavte, že ste vedcom v CERNe, kde počas experimentov prináša 150 miliónov tamojších senzorov stále nové a nové dáta v intervale približne 40 miliónkrát za sekundu. Alebo ste šéfom Walmartu a na vás sa valia dáta jedného milióna zákazníkov hodinu, čo hodinu. Alebo ste obamerický prezident uchádzajúci sa o znovuzvolenie a k dispozícii máte 80 záznamov na hlavu pri stovkách tisícov voličov, o ktorých viete akej farby pleti sú, či majú na raňajky chlieb s maslom alebo maslo na hlave.

Uložiť, pochopiť a až tak použiť

Prv než to reálne využijete, musíte dáta niekam uložiť, následne ich pochopiť a až na záver aplikovať tak, aby ste dosiahli svoj pôvodný cieľ – nájsť Higgsov bozón, zarobiť firme miliardu dolárov ročne alebo sa stať prezidentom. Hoci aj americkým.

Iste, konečná veľkosť dát priamo súvisí s veľkosťou zdroja. Čiže firmám s menším počtom zákazníkov stačia menšie úložiská dát ako obrím korporáciam. A že elektronickým gigantom z Fortune 500 treba naozaj úložný priestor veľký ako Brno, svedčia nasledovné fakty: eBay má k dispozícii asi 90 petabytové dátové centrum, Amazon asi o polovicu menej. Aby mohol Facebook spravovať 50 miliárd fotiek (vrátane množstvá iných dát), potrebuje k dispozícii asi 300 petabytové centrum. A tak podobne.

Vo väčšine sú tieto dáta spravované supervýkonnými počítačmi a iba na tento účel vyvinutými softvérmi. So zabehanejšími systémami, ktoré sa ľahšie multiplikujú sa môžeme stretnúť pri rádovo menšom objeme dát.

Čo s Big data v marketingu?

Vieme kvantá dát (a tým nemáme na mysli smiešny CTR report z Analytics) zmysluplne využiť aj v marketingu? Ak áno, ako?

Odporúčaní a rád je tak veľa, ako firiem samotných. V zásade robia všetky to isté, no v detailoch sa to líši. Na blogu CRM a marketing automation giganta Salesforce publikovala svojich 5 rád Jean Spencer, podľa ktorej by mal každý digital age marketér zahrnúť do svojej kategórie toto:

  • Monitorovať Google Trends a na základe toho vytvoriť a udržiavať marketingovú stratégiu
  • Použiť dáta na vytvorenie pokročilejšieho ICP (ideálny profil zákazníka)
  • Vytvoriť real-time personalizáciu pre zákazníkov
  • Identifikovať špecifický obsah, ktorý vám pomôže dostať klienta nižšie v rámci sales lievika (trichtýřu!)
  • Integrovať prediktívnu analytiku (ako sa asi budú správať vaši potenciálni zákazníci) pre vyššiu konverziu vašich leadov

Nemusíte byť preto CMO Facebooku a riešiť problém, kde umiestniť nových 100 petabytov dát na to, aby ste aktívne využívali big data vo svoj prospech. Každá pokroku otvorená firma, ktorá má web s Analytics, aktívne pôsobí na sociálnych sietiach, má v obehu nejakú PPC kampaň už k veľkým dátam privoniava. Ak výstupy z tohto všetkého dokážete následne spracovať a ešte aj cielene použiť, ste machri.

Ako však dodáva Scott Brinker v článku Grega Satella – big data vám pomáhajú šetriť náklady a jednoduchšie testovať vaše možnosti, no marketing je stále o tom, že prídete s nejakou big idea. Inými slovami – algoritmy sú výborné pri optimalizácii, ale hrozné pri kreativite.

Šikovní ľudia (patria) do TRIADu

Máš už dosť veľa skúseností a je čas sa posunúť ďalej? Možno je čas napísať nám. Hľadáme senior art directora a idea makera v jednej osobe, ktorý nerozmýšľa v šablónach, vie vymyslieť super veci do telky aj na Instagram a nebojí sa rýchleho tempa a voľných víkendov. Viac o tejto pozícii >>.  

Pripravený na novú výzvu?
Hľadáme ťa!
Poď k nám