| Petra Jankovičová
Čo je Word-of-Mouth (WoM) marketing?
V našich končinách by sme tento pojem mohli preložiť napríklad ako šuškanda a môžeme a nemusíme ho stotožňovať s ustáleným slovným spojením „jedna babka povedala“ alebo ľudová slovesnosť . Znamená posúvanie informácie alebo príbehu ústnou formou od jedného človeka k druhému. V digitálnej dobe nemusíme tú orálnu formu brať úplne vážne.
Pozitívna šuškanda sa vytvorí prirodzene, ak je produkt dobrý, niečím výnimočný a ak značka komunikuje zaujímavo. Je a vždy bola v marketingu dôležitá, avšak len nedávno sa WoM marketing začal rozoberať samostatne a viac do hĺbky. Súčasne s týmto trendom vzniklo aj niekoľko morálnych dilem, ako ho využívať a pritom zostať transparentný a nezavádzať spotrebiteľov.
Word-of-Mouth marketing zahŕňa množstvo sexi veľa krát omieľaných pojmov. Urobíte virál, vytvoríte buzz, pričom využijete aj social (media) marketing, zapojíte ambasádorov značky i influencerov a Word-of-mouth je tu.
Prečo funguje? Pretože samotná podstata medziľudskej komunikácie je založená na osobnom kontakte alebo osobnom vzťahu medzi jednotlivcami. Je teda jasné, že informácia o produkte komunikovaná niekým koho (aspoň virtuálne) poznáme je kredibilnejšia ako formálny spôsob propagácie. To je dané najmä tým, že ľudia si dávajú veľký pozor, pod čo sa podpíšu. Meno človeka je v tomto ohľade citlivejšie ako značka. Od značky sa očakáva, že bude sama o sebe hovoriť pozitívne- či už pravdivo alebo nepravdivo. Od (snáď) nezávislého zákazníka, či používateľa sa ale očakáva, že vyjadrí svoj úprimný názor.
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Momentálne nikoho nehľadáme, ale kto vie :) Ak si myslíš, že do TRIADu patríš, napíš nám aj tak a možno motyka vystrelí.