| Števo Kolibár
Čo je UX?
Know your user. Poznajte svojho užívateľa.
Tak nejako znie motto každého, kto dostáva plat za to, že robí UX. Ale čo to vlastne je? UX je skratka anglického User Experience. Preložiť to do slovenčiny nie je úplne jednoduché, no hociktorý z nasledujúcich výrazov ujde: užívateľský zážitok, užívateľská skúsenosť či užívateľská spokojnosť. Platí, že čím lepšie UX máte, tým spokojnejší vaši potenciálni zákazníci budú.
UX dizajn
No dobre, pýtate sa, ale čo to všetko ľudskej reči znamená?
UX sa v dnešnom svete online marketingu spája najmä s dizajnovaním webov. Práve kdesi tu vznikali aj prví UX dizajnéri. Ich úlohou však nebolo a nie je vyretušovať šéfovu profilovú fotografiu a umiestniť ju už bez vrások na firemný web. Ich skutočným poslaním je poznať svojho užívateľa a na základe toho preňho pripraviť vrelý web.
Čiže, narysovať takú stránku, z ktorej budú mať užívatelia čo najpozitívnejší zážitok. A k tomu naozaj musíte poznať svojho zákazníka, premýšľať ako on a na webe mu vytvoriť takú cestu obsahom a podstránkami, aby odišiel s pozitívnym pocitom (a ideálne o 2 týždne si u vás niečo aj zakúpil..).
UX vs UI
Jin a jang. Jeden bez druhého by nedokázali prežiť. Tu by som si pomohol prirovnaním, ktoré už v inom znení (ako príklad poslúžila reštaurácia) koluje po viacerých českých aj slovenských internetoch.
Predstavte si teda, že UI, teda User Interface sú jednotlivé tlačítka rozmiestnené na stredovom paneli vášho auta. UX je to, čo z nich vytvorí zážitok – napr. tlačítka sú príjemne pogumované, v tme svietia, majú akurátny odpor pri stlačení a pod. Presne toto isté zažívame pri weboch, ale aj pri akýchkoľvek iných produktoch či službách.
UX vs marketing
Nie tak dávno prišiel Hubspot s témou UX vs. marketing a pýtal sa, ako dokážu tieto dva elementy fungovať spolu. Vychádzajú totiž z premisy, že v samom slova zmysle – UX nie je úplne marketing a marketing nie je iba o UX. Tento argument podporili tvrdením, že marketing je vlastne predaj – jeho úlohou je produkt/službu potenciálnemu zákazníkovi predať.
V prípade UX sa síce tlačia na pery tie isté slová, no podľa Hubspotu by neboli úplne správne. UX je totiž o službe pre zakázníka – mal by veci zákazníkovi uľahčovať, aby jeho uzívateľský zážitok stál za to. S Hubspotom čiastočne súhlasíme, ich tvrdenia dokazuje príklad s tlačítkami.
Na druhej strane, to, že máte pri používaní auta takýto užívateľský zážitok je v podstate stále len marketing – automobilka vie, že ďalšie auto si po dobrých skúsenostiach kúpite skôr u nej ako u konkurenta.
UX je vlastne súčasť marketingu
A práve to si myslí aj server 52weeksofux.com. Ten tvrdí, že UX nie je nič viac, ani nič menej než skutočne dobrý marketing. A my súhlasíme, tentokrát bez výhrad. Oba celky totiž potrebujú poznať zákazníka, potrebujete vedieť ako sa správa, ako premýšľa, čo robí a prečo to všetko robí práve vtedy a takto. Pochopením týchto vecí sa zvyšuje šanca na predaj produktu či služby zákazníkovi. A UX hrá v tomto dôležitú úlohu.
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Account Manager - hľadáme skúseného parťáka na vedenie projektov a vzťahov s našimi super klientami. Ak už máš skúseností dosť, ale zároveň sa chceš ďalej učiť niečo nové, napíš nám! >>
IDEAMAKER & COPYWRITER, v jednej osobe je top príležitosť pre kreatívca, ktorému je aktuálny priestor na rast malý a chce sa ďalej učiť robiť lepšie a lepšie integrované kampane. Poď si >>