| Miloš Kučera
Čo je to crosspromotion?
Cross-promotion je promovanie produktu smerom k zákazníkom, ktorí sú spotrebiteľmi iného podobného (súvisiaceho) produktu. Ľahké, nie? 🙂
Predstavte si, že požičiate vašej susede pol kila orechov a ona upečie skvelú štrúdľu. Každý jej ju vychvaľuje a ona – keďže vie, čo sa patrí a je vyznávačom cross-promotion – nezabudne dodať: „Čo hovoríte na orechy? Tie mám od suseda.“
Ako to funguje v praxi
Najčastejšie sa s cross-promotion stretávame v súvislosti so spoluprácou dvoch spoločností, ktoré sa podieľajú na propagovaní služby alebo produktu tak, že z toho obe stranu profitujú.
Dobré na tom je, že sa jednotlivé zložky (produkty, služby) v rámci cross-promotion dopĺňajú a podporujú. Napr. máte značku piva, ktorá sa rozhodne na etikety fliaš umiestniť frontmana najpopulárnejšej slovenskej skupiny, keďže si myslí, že jeho figúra je Michelangelovým Dávidom v očiach každého správneho pivára.
A tak sa stane, že „fancy design“ polepu pritiahne nových zákazníkov, tí vypijú viac piva (ktoré si kúpia ;)) a navyše, skupina, v ktorej spevák pôsobí zaznamená zvýšenie predajov svojej hudby. Alebo aspoň stiahnutí. Win-win pre oboch.
Kto ste vyrastali v deväťdesiatych ako ja, máte určite doma aspoň jednu Disney knižku. Aj tá je cross-promotion. Je to tzv. „movie-tie-in“, po našom čosi ako „k-filmu-sa-viažuca-vec“. Dnes ju nájdeme už aj vo videohrách.
Funguje to napr. tak, že sa k existujúcemu filmu sa napíše kniha, ktorá ma cover vychádzajúci z filmových vizuálov a obsahovo je niečím ako prerozprávaním deja, resp. sprievodcom po svete daného filmu.
Keď to nevyjde…
Negatívnym príkladom tejto marketingovej stratégie sú „Hoover free flights“. Ide o kampaň z r. 1992, kedy britská pobočka The Hoover Company sľúbila dve spiatočné letenky do Európy a neskôr aj celého sveta zdarma každému, kto si kúpi ich produkty za viac než sto libier. Dopadlo to tak, že ľudia nakupovali vysávače ako šialení, keďže letenky inak stáli omnoho viac. Spoločnosť sa ocitla pod lavínou objednávok leteniek ako aj nových vysávačov. Treba si dať pozor, čo za čo ponúkate.
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Account Manager - hľadáme skúseného parťáka na vedenie projektov a vzťahov s našimi super klientami. Ak už máš skúseností dosť, ale zároveň sa chceš ďalej učiť niečo nové, napíš nám! >>
IDEAMAKER & COPYWRITER, v jednej osobe je top príležitosť pre kreatívca, ktorému je aktuálny priestor na rast malý a chce sa ďalej učiť robiť lepšie a lepšie integrované kampane. Poď si >>
Do domčeka na Devíne hľadáme nového člena tímu - Junior Full-Stack Developera, čo sa rád učí novým skills a nebojí sa nových výziev - možno si to práve ty!