| Martin Woska
Content Marketing je len obyčajný, hlúpy buzzword
Marketing miluje buzzwordy a tieto slovíčka zase milujú marketing. Tejto láske nikdy nestálo v ceste nič okrem občasnej husej kože rozmýšľajúcich tvorov, zriedkavého seniorského facepalmu a čoraz menej vyskytujúcich sa problémov s angličtinou u marketingových pracovníkov. Ja ich vlastne tiež ľúbim. Ale ako to už v láske chodí. Vyberám si.
No a marketingový buzzword minulého roka na Slovensku bol Content Marketing. Priznám sa, najprv som mal fakt husiu kožu. Niečo ako pre dvoma rokmi vždy keď som počul SoLoMo (Social, Mobile, Local, čokoľvek…), alebo pred šiestimi viral, alebo pred desiatimi folksonomy, mashup či WEB 2.0.
Content Marketing hajp sa zrazu sa začal hrnúť zo všetkých strán a nikde nebolo počuť toho chlapca z rozprávky cisárové nové šaty čo by zakričal:
„Veď to už dávno všetci robia.
Len nikto nevedel, že sa to tak volá!“
V skutočnosti tu bol už asi tak sto rokov predtým ako internet. Knihy s receptami, how-to magazíny, tlačení sprievodcovia a pomocníci. Neskôr web 2.0, blogging, dobre známe „content is the king“, advertoriály, newsletters, zákaznícke programy, inbound marketing, tematicky zamerané brandové portály, social media content, DIY videá, whitepapers, case studies, infografiky, všetko je to SAME SHIT. Nehovoriac o tom, že PR agentúry v podstate ani nikdy nič iné ako content marketing nerobili.
Efekt dobre ukotveného buzzwordu
Zrazu sa ale slovíčka content marketing dobre uchytili, začalo to dávať celé zmysel, dokonca vyzerať ako niečo nové. A tým pádom sa začalo aj produkovať viac marketingu tohto typu.
„Content Marketing“ Google trends vo vyhľadávaní. Check the hype.
Je zábava sledovať taký životný cyklus buzzwordu a čo všetko dokáže jedno slovíčko zmeniť v tom ako funguje celé odvetvie.
Asi takto pekne to vie fungovať:
- V rámci jedného týždňa vás toto slovíčko trafí z viacerých rôznych zahraničných twitter účtov.
- Napíše o ňom rešpektované médium, napr. Forbes.
- Google search trend ide hore.
- Ľudia z branže uznanlivo pokyvkávajú keď ho len tak mimochodom spomeniete vo vete.
- Ľudia z branže ho neskôr začínajú používať sami. Najprv ale iba doma pred svojimi polovičkami.
- Agentúry a hlavne konzultanti zisťujú, že nový buzzword sa dá slušne predať. Objavuje sa tak rýchlo v portfóliu a poskytovaných službách agentúr.
- Na buzzword je zameraná aspoň jedna kompletne celá marketingová konferencia.
- Buzzword je už v každom riešení agentúry a dokonca vznikajú agentúry špecializované na tento buzzword.
- Buzzword sa nachádza už aj v každom briefe.
- Buzzword nájdete v zozname schopností v CV absolventa špecializovanej strednej školy.
- V tomto okamihu buzzword už nie je cool a uvoľní tak miesto pre iné, ktoré ho nahradia.
- Asi o 7 rokov neskôr sa dostáva do vysokoškolských skrípt a definitívne tak umiera. Stáva sa bežným slovom marketingovej slovnej zásoby.
Ale nepredbiehajme 🙂
Odhliadnuc od toho, že content marketing nie je nič nové, máme tu pekné súhrnné pomenovanie marketingových nástrojov s ktorým som sa už vyrovnal, vlastne skamarátil. Vlastne som ho začal mať aj trochu rád. A má svetlú budúcnosť.
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Momentálne nikoho nehľadáme, ale kto vie :) Ak si myslíš, že do TRIADu patríš, napíš nám aj tak a možno motyka vystrelí.