Čo je PPC?

PPC (Pay Per Click), v preklade platba za klik, označovaný aj ako CPC (Cost Per Click), je druh internetovej reklamy (resp. cenový model) používanej na web stránkach. Zadávateľ reklamy platí, len ak užívateľ na reklamu klikne.


ppc reklamaNajrozšírenejšou PPC reklamnou sieťou je Google Adwords. Reklama sa zobrazuje na základe vyhľadávaných slov v Google a zároveň funguje na princípe kontextovej reklamy na obsahovej sieti (Google AdSense), kde na základe slov použitých v obsahu stránky pridelí podobnú reklamu. Google Adwords ponúka na obsahovej sieti možnosť využiť taktiež obrázky, flash, či video reklamu.

Najrozšírenejší slovenský PPC systém kontexovej reklamy je Etarget, ktorý zobrazuje kontextovú reklamu na viac ako 1200 slovenských stránkach.

PPC reklamu poskytuje aj najznámejšia sociálna sieť Facebook. Práve vďaka popularite tejto služby a osobným informáciam zdieľaných užívateľmi predstavuje výbornú platformu pre presné cielenie reklamy.

Hlavné výhody PPC reklamy

  • skvelé cielenie
  • merateľnosť
  • efektivita
  • kontrola nákladov
  • nízke náklady

Ako to funguje?

Reklama väčšinou pozostáva z kreatívnej textovej časti, a to nadpisu a textu (zväčša 2 riadky) a v niektorých prípadoch aj z malého obrázku. Po vyplnení textovej časti sa určí cena za preklik a denný rozpočet, z ktorého sa každý deň odpočítava suma za každý klik až do vyčerpania. Akonáhle je reklama schválená, začne sa zobrazovať vo vyhľadávaní, či obsahovej sieti.

Dôležité špecifikum PPC reklamy predstavuje automatický aukčný systém (tzv bidding) pre určovanie poradia v akom sú reklamy zobrazené. Každému kľúčovému slovu môže byť pridelená rôzna preferovaná cena za klik. Zadávateľ, ktorý ponúkne vyššiu hodnotu za kľúčové slovo, vyhráva v danom momente a jeho reklama sa zobrazuje vyššie. Zohľadnená je pritom samozrejme aj relevancia a kvalita reklamného odkazu.

Veľkou výhodou PPC reklamy je jej merateľnosť. Najbežnejšími ukazovateľmi sú, počet zobrazení, počet a miera preklikov (CTR) a najmä konverzný pomer. Ak prepojíte účet s Google analytics, alebo tagujete svoje PPC kampane, môžete následne oddelene vyhodnotiť aj správanie návštevníkov z PPC reklamy na cieľovej stránke (Bounce rate, Time spent, Ciele stránky a pod.).

Ostatné modely platenia za internetovú reklamu

CPT / CPM (Cost Per Thousand / Cost Per Mille) – platba za 1 000 zobrazení reklamného formátu. Využívaná je najmä pri banneroch.

CPA (Cost Per Action/Aquisition) – platba za akciu, konverziu. Požadovanou akciou môže byť napr. vyplnenie online formulára, kúpa produktu, atď.



Komentáre