Pripravený na novú výzvu? Poď k nám

Vyfarbite si dáta

… vďaka, Google Data Studio…

(teraz už v podstate poznáte pointu článku a 80 % informačnej hodnoty, ďalšie čítanie už obsahuje zvyšných 20 % informácií)

O čo ide?

Google Data Studio (GDS) je ďalší z nástrojov od Googlu, ktoré sa venujú analytike a veciam okolo nej (portfólio tvorené napr. Google Analytics, Google Optimize, Google Tag Manager, …) a pre našu všeobecnú radosť a veselie je k dispozícii zadarmo. Jeho najzákladnejšou úlohou je zobrazovať dáta z viacerých dátových zdrojov v prehľadnej a peknej forme – teda vizualizovať.

Povedané ľudskou rečou, na jednom mieste si môžete vytvoriť vizuálne ľahko čitateľný report (t. j. pekný), v ktorom spojíte informácie napr. z Google Analytics, AdWords, YouTube a cez import súboru aj z Facebooku (ak máte výsledky stiahnuté u seba). Takto vznikne prehľad celej kampane na jednom mieste v jednoducho čitateľnom dizajne.

Ide vlastne o akési rozšírené a nadupané (pozor, nie rozšírenie) dashboards v Analytics o nové zobrazenia a dátové zdroje.

Ako ho rozbehať?

Tu som chcel začať návodom na hacknutie vašej polohy, pretože donedávna ešte GDS nebolo pre veľa krajín prístupné (a teda ani pre Slovensko). No, ale pre našu opätovnú radosť a všeobecné veselie máme GDS k dispozícii bez obštrukcií už aj u nás! Juchúúúúú.

Správnu lokalitu máme, ideme ďalej.

„Ďalej“ znamená, že prejdeme na adresu https://datastudio.google.com a prihlásime sa pomocou svojho Google účtu. Ste šikovní, už to máte!

A čo teraz?

V tejto chvíli je najlepšie do GDS dostať nejaké dáta a vytvoriť si report. Na toto veľmi dobre poslúžia dátové zdroje, ktoré nám GDS dokáže spracovať a zobraziť. Niečo pripojené nám baby a chalani z Googlu už predpripravili, v praxi nám to však veľmi nepomôže (na zoznámenie sa s nástrojom a ukážku je to však OK).

Čiže hneď potom, ako odklikáte všetko, čo si neprečítate, máte dve možnosti. Pozriete si predpripravené reporty, dátové zdroje a bližšie sa zoznámite s možnosťami, alebo sa rovno pustíte do vytvárania reportu… Správne! Šup ho, kliknúť na to veľké plusko v modrom krúžku vpravo dole.

Tu už dostanete možnosť pridávať vlastné zdroje. Postup je naozaj jednoduchý (najmä pri zdrojoch, ktoré využije asi väčšina z vás – Analytics, Googlesheet, Youtube, Adwords, atď. – určite si však aj ostatné, otvára nám naozaj nové možnosti spájania dát a vytvárania kontextu informácií).

Kliknete na to, čo chcete mať v reporte, a odškrtávate povolenia, ktoré si to vyžaduje. Ak vám vaše svedomie nedovolí odsúhlasiť všetky povolenia, obávam sa, že nie je nutné čítať ďalej 😥

Po dokončení schvaľovania je k dispozícii canvas, na ktorý už iba pridávate elementy najlepšie zobrazujúce vaše dáta (je to vo vašich rukách). Stĺpcový graf, numerická hodnota, mapa, vývojové línie, obrázky, texty, dátumové filtre… Skutočne to závisí len od grafického cítenia a logickej interpretácie hodnôt.

Netreba sa okúňať, všetko je intuitívne a prehľadné tak, ako sme zvyknutí aj z iných nástrojov. Dáta môžete aj ďalej spracovávať, spočítavať a vytvárať si tak nové metriky. Ak ste už v živote použili akúkoľvek tabuľku či graf v Exceli/Google Spreadsheet, zvládnete to (a dokonca si myslím, že aj bez tejto skúsenosti).

Samozrejme, GDS nechce byť náhradou takýchto nástrojov a niektoré veci v ňom nespravíte tak podrobne. No, a keď sa pomýlite, nič nepokazíte, len to opravíte či vymažete. Zdrojové dáta nepoškodíte. 🙂

Len si tak trochu poklikáme a ta dáááá.

(all credits to Google https://datastudio.google.com/open/0B_U5RNpwhcE6SXU5R2I5TEc5SFE )

A cez tú úpravu dát sa plynulo dostávame k ďalšej výhode GDS. Nikomu nedávate prístupy do Analytics-ov (a pod.). Report zdieľate tak isto, ako napríklad Google Docs či Google Sheets a nikto sa vám nemontuje do zdrojových dát. Skrátka len nastavíte, či môže používateľ editovať váš report (nie zdrojové dáta), komentovať alebo len pošlete link na prezeranie.

Sú nedostatky?

Sú.

 

OK, nejaké si uveďme. Napríklad exporty nie sú to, čo by sme očakávali. Mne už stihol jeden report zmiznúť a aj s grafmi by som chcel mať viac možností 😕 …

… no a takto na úvod do GDS to vlastne aj stačí.

Zhrniem si to teda takto:

Google Data Studio nám poskytuje:

  • farbičky a pekné grafy (moderné „vizualizácie“),
  • prepojenie rôznych dátových zdrojov,
  • riadenie prístupov mimo pôvodné zdroje,

a to bez ďalších registrácií a zadarmo.

Netreba sa nijak báť, hor sa pohrať s číslami, vyskúšať, poprepájať a žať úspechy pri prezentácii dát.

Šikovní ľudia (patria) do TRIADu

Account Manager - hľadáme skúseného parťáka na vedenie projektov a vzťahov s našimi super klientami. Ak už máš skúseností dosť, ale zároveň sa chceš ďalej učiť niečo nové, napíš nám! >>

IDEAMAKER & COPYWRITER, v jednej osobe je top príležitosť pre kreatívca, ktorému je aktuálny priestor na rast malý a chce sa ďalej učiť robiť lepšie a lepšie integrované kampane. Poď si >>

Pripravený na novú výzvu?
Hľadáme ťa!
Poď k nám