Pripravený na novú výzvu? Poď k nám

TAJOMSTVO KREATIVITY: KLADENIE SPRÁVNYCH OTÁZOK

Jedným z mojich vzorov v oblasti kreativity nie je umelec ani kreatívec, ale teoretický fyzik Albert Einstein. Nevymyslel síce žiadnu reklamu, ale dokázal sa pozerať na fyziku a vlastne celý svet úplne inak ako ktokoľvek pred ním. V tomto blogposte vám chcem prezradiť jedno z jeho tajomstiev.

Einsteinova sila podľa mňa spočívala v jeho zvedavosti a schopnosti klásť správne otázky. Raz vraj povedal: „Ak by som mal na vyriešenie problému hodinu, strávil by som 55 minút hľadaním tej správnej otázky.“

To isté je podľa mňa najdôležitejšie aj v kreatívnom procese. Ak chceme nájsť správne nápady a prísť na prevratné myšlienky, musíme sa naučiť klásť správne otázky.

V čom je sila otázok?

Otázky prirodzene spúšťajú našu kreativitu. Poskytujú nášmu mozgu výzvu. Už v detstve sme zistili, že na každú otázku existuje odpoveď. A ak sa pozrieme na akýkoľvek dobrý nápad alebo produkt, dokážeme za ním tú správnu otázku nájsť. Prečo by mal mať telefón tlačidlá (iPhone)? Ako postaviť auto, ktoré nebude potrebovať benzín (Tesla)? Kde sa dá prespať v cudzom meste, keď sa nám nechce do hotela (Airbnb)?

Celý kreatívny brief by sa dal v ideálnom prípade nahradiť jedinou správnou otázkou. Ako urobiť zo športu zábavu (Nike Fuel)? Ako premeniť bezpečnosť v metre na zábavnú hru (Dumb Ways To Die)? Čo sa dá zmeniť na Vianociach (Harvey Nichols, Sorry, I Spent It On Myself)?

To znie jednoducho. V čom je teda problém?

Znie to jednoducho: spýtať sa. Problém je ale v tom, že nájsť tú správnu otázku je veľmi ťažká práca. V škole sa neučíme, ako zostať zvedavými deťmi. Ten, kto sa pýta, získava nálepku čudáka a dieťaťa. Ten, kto sa pýta, je hlúpy. V západných školách je to práve naopak. Kto sa pýta, ten má záujem, chce vedieť viac, je lepší študent. Musíme sa učiť pýtať sa.

Kde by bol inšpektor Columbo, keby sa nevedel pýtať?

Ako teda klásť správne otázky?

Zvedavosť je celoživotná výzva. Niekedy si úplne zbytočne myslíme, že už všetko vieme a zabúdame sa pýtať. To je problém nás, dospelých. Deti sú preto ďaleko kreatívnejší. Ak si chceme zachovať otvorenú myseľ, musíme sa správne pýtať a byť ako deti. Tu je niekoľko tipov, ako na to:

1. Správne otázky sú jednoduché

Čím jednoduchšie sa vieme opýtať, tým jednoduchšia je odpoveď. Za zložité slová sa schovávajú len zlí profesori na vysokých školách.

Zlá otázka: Akou aktiváciou zasiahneme cieľovú skupinu?

Správna otázka: Čím nášmu zákazníkovi urobíme radosť? Ako mu vylepšíme deň? Čo ho rozosmeje?

2. Správne otázky sú osobné.

Nemyslite na zákazníkov a cieľové skupiny – myslite na seba, svojich kamarátov, rodičov…

Zlá otázka: Ako aktivovať zákazníka na predajnom mieste?

Správna otázka: Čo by ma pri nakupovaní najviac pobavilo?

3. Správne otázky inšpirujú.

Pridajte k otázke niečo, čo vám otvorí oči, zrýchli tep. K čomu ste nikdy nemali odvahu?

Zlá otázka: Čo vymyslíme zaujímavého?

Správna otázka: Čo urobíme pre to, aby o nás písali v New York Times?

4. Správne otázky nepoznajú hranice.

Kreatívci milujú problémy. Ľahké otázky sú pre deti – my radšej premýšľame nad niečím, čo sa nedá, čo je ťažké, čo tu ešte nebolo. Preto nás bavia otázky, ktoré nepoznajú hranice.

Zlá otázka: Ako postavíme zaujímavé auto?

Správna otázka: Ako postavíme auto, ktoré nepotrebuje benzín a nemá kolesá?

Ešte lepšie otázka: Ako postavíme auto, ktoré nepotrebuje vodiča?

5. Správne otázky vždy začínajú slovami: „ čo, ako, kto …“

Na správne otázky neexistuje odpoveď áno / nie, vyžadujú odpoveď celou vetou. Preto vždy začínajú slovami: „ kto, čo, ako …“.

Zlá otázka: Vyrobíme billboard?

Správna otázka: Kam dáme reklamu tak, aby ju videli ľudia, ktorí prechádzajú okolo v električke?

6. Najlepšie otázky začínajú slovami: „ Čo keby…“

Mám rád také otázky, ktoré všetko spochybňujú, ktoré poskytujú priestor snívaniu. Väčšinou začínajú slovami: „Čo keby …“

Napríklad: Čo by sme robili, keby reklama vôbec neexistovala?

Čo keby nebol internet?Čo by si robil, keby si bol prezident?

Poďme klásť správne otázky.

Urobme si taký myšlienkový pokus.

Pozrite sa na tri veci okolo seba a spýtajte sa sami seba, aká otázka stála na začiatku ich existencie. Vážne, skúste to. Napíšte mi do komentárov najlepšiu otázku, ktorá vás napadla. Možno prídete na ešte lepší spôsob, ako sa správne pýtať.

Zdroj obrázku Einsteina: Wikipedia

(Zdroj článku: TRIAD Blog CZ)

Šikovní ľudia (patria) do TRIADu

Account Manager - hľadáme skúseného parťáka na vedenie projektov a vzťahov s našimi super klientami. Ak už máš skúseností dosť, ale zároveň sa chceš ďalej učiť niečo nové, napíš nám! >>

IDEAMAKER & COPYWRITER, v jednej osobe je top príležitosť pre kreatívca, ktorému je aktuálny priestor na rast malý a chce sa ďalej učiť robiť lepšie a lepšie integrované kampane. Poď si >>

Pripravený na novú výzvu?
Hľadáme ťa!
Poď k nám