Pripravený na novú výzvu? Poď k nám

Nový Facebook vyhľadávač? Prečítajte si, kde ho získať a čo s ním.

To, že zamestnanci Facebooku skutočne na niečom makajú a nehrajú celé dni len stolný futbal, potvrdzuje aj jedno z dávnejších Zuckerbergových vystúpení.

V polovici januára na tlačovej konferencii oznámil svetu, že od roku 2011 niekoľko tímov pracuje na vývoji vylepšeného a personalizovaného vyhľadávača  Graph Search. Postupne prechádzajú k aktivácii služby na stále väčšom počte účtov.

Graph Search nechce používateľom dodávať iba odkazy, kde ich môžu, ale nemusia čakať odpovede na ich otázky, tak ako to robí napríklad Google. „Zuck“  má oveľa vyššie ambície. Plánuje prinášať konkrétne špecifické odpovede na konkrétne otázky.

Čo bude v praxi Graph Search znamenať?

Povedzme, že sa rozhodnete ísť na večeru do gréckej reštaurácie na fajnový gyros do ruky. Očakávate kvalitu, no o žiadnej dobrej reštaurácii neviete. Ako prvé otvoríte Facebook Graph Search a napíšete “Greek restaurants in Bratislava, Slovakia liked by my friends”.

Vaša otázka je v jednej sekunde zodpovedaná formou nepriameho odporúčania. Pre istotu skontrolujete, kto z priateľov sa v reštaurácií čekol alebo lajkol stánku a spokojný tam odchádzate.

Identicky to funguje s fotografiami, miestami, záujmami, hudbou a vlastne so všetkými údajmi, ktoré sú na Facebooku verejné. Chcete tip na podnik s najlepšou kávou v meste? Vaši priatelia, plus ich priatelia bude určite dostatočná vzorka na prieskum.

Rozpisovať sa o možnostiach objavovania nových ľudí s podobnými záujmami asi ani nie je potrebné. Určite aj vy túžite spoznať nezadanú heavy metalistku z Banskej Bystrice… Nech sa páči 🙂

To ma teraz budú môcť všetci stalkovať?

S prichádzajúcimi zmenami je opäť na mieste aj otázka súkromia. Stále ostáva len a len na vás, s kým sa rozhodnete informácie o sebe zdieľať. Vyhľadávač nastavenie súkromia nijak neupravuje ani neobchádza. Všetko, čo je v profile uvedené ako „Public„, je cez Graph Search prístupné celej miliardovej Facebook komunite.

    Jedna vec, na ktorú by ste si aj pri vysokom stupni ochrany osobných údajov mali dávať pozor, sú kompromitujúce fotografie. Ak sú zábery z divokého žúru alebo z minuloročnej dovolenky len schované z časovej osi, vo výsledkoch vyhľadávania sa ukážu. Možnosť ako ich zobrazovaniu zabrániť, je z fotky sa odznačiť. Ešte istejším riešením je požiadať majiteľa alebo priamo Facebook, aby fotku zmazal. Stačí jednoducho kliknúť na “Options” v tmavom dolnom paneli a vybrať, čo chcete aby sa s fotografiou stalo.

Určite sa pýtate, kedy už vyhľadávanie aktivujú aj vám a konečne budete o všetkých svojich priateľoch všetko vedieť. Nuž, ťažko povedať. Služba je momentálne v  beta verzii a počet ľudí, ktorí si môžu Graph Search vo svojom profile vyskúšať sa rozrastá dosť pomaly. Zažiadať o pridanie na čakaciu listinu môžete –> tu <–, no či to naozaj urýchli proces aktivovania služby vám nikto nezaručí.

Aby bolo vyhľadávanie pridané aj do vášho profilu, musíte Facebook používať v anglickom jazyku (US English). Zadávanie pokynov pre vyhľadávač zatiaľ funguje iba v ňom. Ešte pred tým, ako si zmeníte jazyk a prihlásite sa na čakačku, by som odporúčal skontrolovať nastavenia vášho súkromia.

Zaloviť v pamäti a starých albumoch priateľov tiež nie je na škodu. Nikdy neviete, či náhodou nevypláva na povrch fotka, ktorá mala navždy ostať v tých najhlbších análoch Facebooku.

S Graph Search som mal zatiaľ možnosť pracovať len chvíľu, no hneď som sa pre istotu odznačil z niekoľkých fotiek a podarilo sa mi natrafiť aj na pár úsmevných výsledkov hľadaní. Napríklad vegetariánov, ktorí majú radi KFC, ďalej ľudí, ktorí (už) nepijú a páči sa im Absinth alebo fanúšikov ex-pápeža a Marilyna Mansona súčasne.

Pre bežného užívateľa bude teda nová funkcia nápomocná hlavne pri získavaní informácií o ľuďoch, veciach a miestach v jeho okolí.  V nasledujúcom článku sa budem venovať možnostiam, ako môže Facebook vyhľadávanie speňažiť a nevynechám ani nové príležitosti pre online marketérov.

Využívate Graph Search aktívne a máte s ním skúsenosti?

Podeľte sa o ne s nami v komentároch 🙂

Šikovní ľudia (patria) do TRIADu

Account Manager - hľadáme skúseného parťáka na vedenie projektov a vzťahov s našimi super klientami. Ak už máš skúseností dosť, ale zároveň sa chceš ďalej učiť niečo nové, napíš nám! >>

IDEAMAKER & COPYWRITER, v jednej osobe je top príležitosť pre kreatívca, ktorému je aktuálny priestor na rast malý a chce sa ďalej učiť robiť lepšie a lepšie integrované kampane. Poď si >>

Pripravený na novú výzvu?
Hľadáme ťa!
Poď k nám