Pripravený na novú výzvu? Poď k nám

David Droga: Neznášam, ak niekto tvrdí, že reklama nás vyrušuje.

Konferencia Advertising Week v New Yorku patrí medzi najväčšie podujatia svojho druhu na svete. Dajme si pre predstavu zopár čísel. Na akcii, ktorá sa konala od 1. do 4. októbra v AMC Lincoln Theater na Broadwayi, bolo celkovo 1216 speakrov. Takže pre porovnanie asi toľko, ako je celkový počet účastníkov na najväčších konferenciách u nás. Aha, aj Will Smith si myslí, že je to naozaj veľké. To je ten úplne napravo vedľa Emmy Stone.

Keď som toto číslo ja, Janči, skromný chlapec z východu, videl prvýkrát, myslel som si, že tam zavolali všetkých ľudí z reklamiek v New Yorku. Teraz sa mi zdá, že šlo skôr o všetkých executives z USA, kým všetci grafici, kopíci a ideamakeri naďalej pracovali. O tom ale trochu viac v ďalšom blogu.

Teraz ešte jeden údaj: Týchto 1 216 prezentujúcich tam na viac ako 400 paneloch počúvalo údajne až takmer 100 000 účastníkov.

Celé toto divadlo dávalo predpoklad na to, aby tam zaznelo aj čosi, čo sa oplatí zdieľať so slovenskou marketingovou obcou (že obec, hehe). Tak si dajme zopár výrokov, ktoré tam zazneli a stoja za zamyselnie. Ešte pred prvým ale táto kejska (aj keď ste ju už dúfam videli):

Ari Weiss z DDB, kreatívny riaditeľ podpísaný nielen pod vyššie uvedenou kampaňou, ale aj prácou World Women’s Day pre McDonald’s alebo kampaňou pre britskú pomazánku Marmite, sa takto vyjadril o súčasnom stave reklamy:

“Aký je svet reklamy? Podľa mňa najzaujímavejší v histórii. Oproti minulosti vnímam ako najväčší rozdiel to, že treba robiť robustnejšie kampane viditeľné na viacerých kanáloch. Už nestačí prísť s jedným TV spotom. A stále platí, že netreba byť leniví pri hľadaní insightov, tie sú mimoriadne dôležité.”

Weiss na margo kampane ku Skittles uviedol, že napriek tomu, že sa finálny spot premietol len jednému chalanovi, pristupovali k nemu, ako ku každému inému. “Mali sme napríklad asi 20 verzií skladieb, rokovali sme s mnohými umelcami, a to všetko preto, aby sme to vo finálne ukázeli jednému človeku.”

 

Aj ďalší človek patrí medzi najväčšie osobnosti svetovej reklamy. David Droga, zakladateľ Droga5, povedal o príprave súčasných kampaní toto:

“Vždy, keď niečo vytvárame, zamýšľame sa nad tým, prečo by niekto mal stráviť čas pri contente, ktorý vytvoríme. Aj preto neznášam, ak niekto zovšeobecňuje a hovorí, že reklama nás vyrušuje. To nikto z nás nechce. Dobrá reklama predsa pomáha alebo zabáva.”

Medzi najznámejšie a najoceňovanejšie práce z jeho dielne patrí kampaň na podporu turizmu v Austrálii, ktorá bola nasadená pred ostatným SuperBowlom. Pri nej uviedol, že ešte nikdy nevidel ku kampani toľko pripomienok. “Ale viete, robili sme to pre Austráliu, platil to štát a každý sa tam k tomu chcel vyjadriť.”

 

Čo by to bolo za konferenciu, keby sa o nej o svoj názor na čokoľvek nepodelil odborník na všetko Gary Vaynerchuk. Vybral som tento výrok, v ktorom reagoval na otázku, čo bude hýbať svetom technológii a reklamy:

“Budúcnosť je voice a všetko, čo s ním súvisí, pretože šetrí veľa času.”

V tomto prípade má zrejme pravdu, hlasové vyhľadávanie či ovládanie hlasom (Alexa) patrí medzi najprogresívnejšie a veľmi rýchlo rastúce formy komunikácie.

 

No a ešte krátko o tom, ako sa mu momentálne darí:

“Za posledných 9 mesiacov som vlastne zarobil dosť málo peňazí.”

Čo už, možno si len na začiatku nejakého procesu, Gary. 🙂

 

 

 

Žena (ktorej meno som si zabudol zapísať a je buď z L’Orealu, Coca-Coly alebo PlayBuzz) sa na paneli How to Engage Today pekne vyjadrila o tom, ako marketéri iné robia a iné tvrdia:

“Míňame milióny na reklamu, ktorú sami nekonzumujeme (ehm, bannery). Prečo nakupujeme niečo, čo sami nemáme radi? Túto otázku si treba položiť pri každej reklame, ktorú vytvárame: Klikol by som si na to? Pustil by som si to?”

Žena, ktorej meno som si nedohľadal ani pri písaní tohto odstavca, sorry, tiež zdôraznila, že je nesprávne, ak sme si zvykli buttony používať len na „purchase“ alebo stiahnutie apky. Podľa nej má byť aj bežný content interaktívny a ako príklad uviedla rôzne vyklikávačky v kvízoch, ktoré značky takmer vôbec nevyužívajú, aj keď ide o zábavnú či edukatívnu formu interakcie so značkou.

 

Na takejto konfere nesmie chýbať ani čosi o generácii X, Y alebo Z. Tak si dajme jeden veľmi trefný popis Gen Z od Jonaha Stillmana. Ten vyhejtoval frflanie starších ľudí, ktorí tvrdia, že tí mladí sú čudní. Takže akí sú?

“Pre generáciu Z neexistuje rozdiel medzi fyzickým a digitálnym tak, ako sme ho vnímali my. Všetko fyzické má u nich aj digitálnu podobu. Pozor na ich odsudzovanie, ku ktorému sa často upíname. Nerobte to a nehovorte im, že ich správanie nie je OK.“

India Wooldridge, ktorá prišla na podium hneď po ňom, na neho nadviazala, keď povedala: “Nehovorme o tom, koľko majú rokov. To, čo ich odlišuje je skôr ich správanie a zvyky.”

A teraz niečo o tom, kde sú tí mladí. V USA napríklad na Snapchate. Uvedomili si to aj v obrtelevízii NBC, ktorá sa ako tradičná telka rozhodla ísť na Snapchat – s programom Stay Tuned.

“Keď nám prišli prvé čísla sledovanosti, šéfka mi hneď volala a povedala, že sa musíme pozhovárať na káve. Potom prešlo niekoľko mesiacov a napríklad pri sumári nášho pôsobenia na olympiáde sme zistili, že nás sledovalo 4,3 milióna ľudí,” povedala Savannah Sellers z NBC.  

Okrem iného uviedla, že len na contente pre Snapchat tam pracuje viac ako 30 ľudí a ich focus na smartfóny je taký silný, že dokázali presvedčiť aj prezidenta Baracka Obamu, aby pri rozhovore nesedel, ale stál. To preto, že to video potrebovali na výšku. 🙂

“Robili sme tiež rozhovor s Hilary Clinton v kuchyni, pri ktorom stála. Až neskôr sme si všimli, že v pozadí bol neznámy človek, ktorý niečo krájal obrovským nožom.” 

 

Korením takýchto veľkých konferencií sú aj hviezdy a medzi tie najväčšie patril známy obchádzač podobných eventov, spevák a herec Will Smith.

Vo videu vyššie si môžete pozrieť, ako skočil bungee, aj keď sa veľmi bál a bolo to “far far away from my comfort zone” A vlastne veľká časť jeho speechu bola presne o tom. Podľa neho je jedno koľko máte rokov a čo máte za sebou, vystupovanie z komfortnej zóny vám podľa neho v dlhodobom horizonte vždy pomôže. On je napokon živým dôkazom, krátko pred 50tkou sa ako vyslúžili herec a spevák stál YouTuberom a dnes má viac ako 3,6 milióna subscriberov.

Aha a ešte jeho výrok. Dajme si jeden odveci filmový:

“Niekedy vám stačilo urobiť dobrý trailer. To ani nebol filmový biznis, to bol trailerový biznis. Wild Wild West šiel v piatok do kina a až v pondelok bolo jasné, že je o ničom. Ale nám to bolo jedno, my sme už dovtedy mali zarobené. Teraz vychádzajú prvé zlé recenzie pár minút po premiére. Takže minule sa pred nás jeden nemenovaný vysokopostavený producent postavil a povedal: “Nič sa nedá robiť, teraz už musíme začaž robiť dobré filmy.”

 

No dobre, to by už stačilo. Keby ste mali apetít na ďalšie obrázky, pozrite si highlights s názvom AW New York, ktoré nájdete na našom Instagrame. TU.  

 

Šikovní ľudia (patria) do TRIADu

Skúsený Art Director, ktorý je už odpracovanými rokmi senior, ale nadšením stále junior 😊 Hľadáme ťa tu >> 

Ideamaker slash Copywriter, ktorý už má celkom vycibrené skúsenosti, ale stále sa mu máli. Čakáme na tvoje nápady >> 

Stážist(k)a - Šikovní študenti, ktorí túžia po cenných skúsenostiach do svojho CV, píšte nám! >>

Pripravený na novú výzvu?
Hľadáme ťa!
Poď k nám