
| Peter Grivalský
Social Media Brand Manager je ako švajčiarsky nôž
Keď som pred piatimi rokmi doma prvýkrát povedal: “Idem študovať marketing“, moji rodičia počuli toto: “Drahí rodičia, zanechávam tak dlho a krvopotne formovaný charakter, ktorý ste mi vštepovali a idem sa živiť klamstvami a okrádaním ľudí. Ak teda neskončím na ulici, lebo v správach hovorili, že marketérov je veľa a firmy ich nechcú.“
Trvalo mi hodnú chvíľu, kým som im aspoň náznakom vysvetlil, čo vlastne robím a prečo nie je moja profesia iba mrhaním času (a stále si nie som istý, že mi veria). Ale chápal som ich reakciu – keďže mali o marketingu predsudky, ktoré vyplývali z ich skúseností.
Facebook je dnes proste biznis
Zabudnite na časy, keď bol Facebook iba zbierkou pekných fotiek a motivačných citátov. V posledných rokoch tvrdo pracoval na tom, aby sa stal serióznym mediálnym priestorom – a podarilo sa mu to. To znamená, že keď chce dnes firma utratiť svoje ťažko zarobené peniaze, musí premýšľať aj nad tým, koľko vrazí do Facebooku či Instagramu a čo tam chce komunikovať.
Keď vám poviem, že z celkovej sumy peňazí vrazených do digitálnej reklamy v roku 2016 si Facebook uhryzol takmer tretinu, zabehne vám arašid. Preto je aj úloha ľudí, ktorí tento masívny mediálny priestor spravujú, stále dôležitejšia.
Social media (brand) manager
No ale k veci.
Social media biznis tu nie je nejako dlho, a preto si jeho fungovanie ošéfovala každá agentúra po svojom. Niekde naložia socialistovi 8-9 značiek a on iba chŕli posty. Inde dajú socialistovi omnoho menej značiek, jeho starostlivosť o ne je však o to komplexnejšia.
Ľudí, ktorí u nás v TRIADe majú na starosti sociálne médiá, voláme „social media brand manager“. Zaujímavé je na tom najmä slovo „Brand“. Social media brand manager má u nás totiž trochu inú úlohu, než social media manageri v iných agentúrach.
U nás je strážcom značky – jej hodnôt, štýlu komunikácie, špecifického jazyka, stratégie a vôbec celého fungovania. Komunikuje s klientom, pripravuje stratégiu, vymýšľa konkrétne posty, píše texty, rieši núdzovú komunikáciu – je to taký neviditeľný ambasádor značky.
Poviete si „rečičky, rečičky“.
Tak sa teda pozrime, koľko rôznych agentúrnych pozícií musí taký social media brand manager v TRIADe často zastávať:
ACCOUNT MANAGER
Úlohou accounta je byť prostredníkom medzi agentúrou a klientom. Aby mal istotu, že presne vie, aké sú predstavy klienta. Keďže náš „socialista“ najlepšie pozná všetky dôležité veci ohľadom sociálnych médií, s klientom o nich komunikuje priamo on. Tak sa snažíme docieliť čo najodbornejšiu komunikáciu pre túto oblasť. Aj z tohto dôvodu sa zúčastňuje na prezentáciách kampaní pred klientom, pripravuje pravidelné reporty o značke a podobne.
STRATÉG
Viete, kam ide značka, ktorá nevie, kam ide? Vedel by som povedať, ale nepatrí sa to.
Jednou z najdôležitejších vecí, ktoré má u nás social media brand manager na starosti, je tvorba komunikačnej stratégie značky. Keďže bude v jej mene komunikovať, potrebuje ju dôkladne poznať, a teda je samozrejmosťou, že je zapojený aj do prípravy celkovej stratégie. Neskôr, keď už má celý brand zapísaný v DNA, má v pracovnom tíme veľmi silné slovo, pretože nik nepozná značku tak dobre ako on.
Samozrejme, aj my máme stratégov, ktorí plánujú kampane – ale socialisti sú k nim prizvaní, keďže môžu poznať veľmi dôležitý insight.
Vedieť správne nastaviť stratégiu je jedna z najdôležitejších vecí, aké sa pri tejto práci dajú naučiť.
COPYWRITER
Na Facebooku vám v boji o pozornosť publika konkuruje pol druha miliardy ľudí – takže, ak neviete dobre písať, neškrtnete si. „Socialista“ musí teda vedieť písať fakt namakané texty, čo z neho do budúcna vychováva schopného copywritera. Často sa tiež stáva, že si musí osvojiť špecifický wording spojený so značkou. Prevteľuje sa tak do gazdinky z Vitany, Adidas trendsettera alebo hipstera milujúceho Becherovku.
ART DIRECTOR
Podobne ako pri copywritingu, socialista musí myslieť na vizualitu – na to, aby veci vyzerali chutne a tak ako majú. Veľakrát si niektoré veci musí vyrábať, nafotiť, natočiť sám – prípadne, ak ich nechá vyrobiť niekomu v tíme, musí presne vedieť, čo chce a ako to chce. Ono sa to ľahko povie, ale úplná malina to nie je.
However, za menej ako rok sa pri tejto práci naučíte, ktoré veci sú OK a ktoré K.O. – a v neagentúrnom prostredí, kde často chýba grafik, ktorý by pre vás s oddaným srdcom tvoril, je to neoceniteľný skill.
ANALYTIK
Na univerzite v Košiciach mali programátori trefné príslovie: „Čo z pekného dievčaťa, keď nevie derivovať?“ Socialista môže byť z pekného contentu nadšený až po strop, podstatné je však vedieť, čo funguje a čo nefunguje, na čo ľudia reagujú a na čo nie. Preto je práca s dátami a analytikou ďalšou podstatnou súčasťou Social Media výbavy.
Inak idú peniaze do luftu.
PRESENTATION MASTER
Komunikácia s klientom zahŕňa ešte jednu podstatnú vec. Musíte „to vedieť podať.“ Tým nemám na mysli nejaké oblbovačky, práve naopak – socialista musí byť pri prezentáciách a reportoch schopný v relatívne krátkom čase odovzdať podstatné informácie a urobiť to, pokiaľ možno, čo najmenej nudne. Nie je to jednoduchá záležitosť, ale ak to robíte pri jednom klientovi povedzme dvakrát do mesiaca, tak si koledujete o cenné skúsenosti.
Aj pri pri tvorbe prezentácii a reportov pre klienta je dôležité vedieť podať veci jednoducho.
Všetky tieto veci dávajú socialistovi dobré základy, ak by chcel v budúcnosti pracovať ako account manager, copywriter či stratég, ale napríklad aj vtedy, ak v agentúre skončí a odíde pracovať na stranu klienta. Vie totiž, ako to v agentúrach chodí, čo má očakávať a čo môže požadovať.
Jasné, vyzerá to pomerne strašidelne – robiť toľko rôznych vecí naraz. Ale aj keď sú socialisti pri všetkom, nie sú na to sami – majú pri sebe mentorov. Tí im vedia poradiť alebo ich usmerniť.
Ak sa vám táto pozícia v reklame zdá byť málo, tak… sa vám čudujem. Každopádne, urobte si názor sami.
Majte sa dobre, pozdravte doma.
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Skúsený Art Director, ktorý je už odpracovanými rokmi senior, ale nadšením stále junior 😊 Hľadáme ťa tu