| Petra Papajová
„Zas to s tým digitálom nepreháňajte“ a ďalšie perly z londýnskej prehliadky reklamy D&AD Judging Week 2015
Zatiaľ čo mladí kreatívci v Prahe žijú predovšetkým súťažou Young Lions, Londýn privítal ostrieľaných matadorov reklamnej branže na D&AD Judging Week 2015. Počas 7 dní porota ocení idea makerov, grafikov, copywriterov a ďalších členov reklamného gangu v celkom 23 kategóriách. Počas samotnej súťaže prebieha aj trojdňový workshop D&AD Judging Week Wisdom, ktorý ponúka pohľad do rôznych zákutí kreativity. Medzi poslucháčov bol vyslaný aj náš Creative Teamleader Matúš Fridrich.
DAY ONE – IDEA
Prvý deň by sa dal zhrnúť do jedného slova a tým je NÁPAD, nech už si pod tým predstavujete čokoľvek. Medzi prvými sa za prednáškový pult postavila Karla Morales-Lee, ktorá nám predstavila svoj „terminus technikus“ Art of New Business. V skratke sa dá povedať, že hovorila o tom, ako by mali agentúry pracovať na svojom selfprome. Nájsť si vlastný USP a komunikovať to. „Zvláštne? Mne to tak rozhodne prišlo. V tomto ohľade mám pocit, že sme u nás o dosť ďalej než v UK, pretože si značku sústavne spravujeme sami. Mám totiž pocit, že firma, ktorá sa nedokáže postarať o vlastnú značku, by nemala kecať do iných, „ zhrňuje Matúš.
Ďalšia časť workshopu patrila robenie briefu. Hlavná plánovačka z londýnskeho Leo-Burnett Kit Atlin nás hneď trochu povodili za nos, ako sú všetky nápady super, aby to potom celé zmietla zo stola. Doslova povedala „Každý nápad je dobrý nápad? Blbosť! 90% nápadov je o ničom. Úlohou briefu je dostať sa k tým 10% dobrých nápadov.“ Zaujímavé bolo destilovať z jednostránkového briefu podstatu veci. Keď dostanete za úlohu zhrnúť zadania do 16 slov je to výzva, keď sa ich musí polka vyškrtať, potom viac a ešte viac, aby ste nakoniec zhrnuli všetko, čo chcete povedať z jednej stránky, do dvoch slov, nie je to žiadna sranda. Ale rozhodne to pomôže sa pozrieť na vec kriticky.
„Zas to s tým digitálom nepreháňajte“
Vrcholom dňa bolo rozprávanie Oliviera Toscaniho, svetoznámeho reklamného fotografa, ktorý sa preslávil najmä kontroverznými fotkami pre Beneton. Toscani apeloval na kreatívcov a celkovo ľudí z agentúr, aby prevzali spoločenskú zodpovednosť za to, čo púšťajú von. Zároveň vtipne pre všetkých v sále podotkol, že nikto z nás by sa nemal hanbiť za to, že robí reklamu pre peniaze. On sám vraj bude fotiť pre kohokoľvek, kto zaplatí. Podľa neho aj Michelangelo alebo Caravagio robili reklamu pre peniaze. Reklamu na cirkev. A nakoniec do toho vložili toľko úsilia a talentu, že ich reklama pretrvala dodnes ako umenie. „Žiadny detail pre mňa nie je malý,“ povedal Toscani.
Jeho plamenné vystúpenie v angličtine so silným talianskym akcentom a občasným použitím talianskeho termínu v sále zaslúžene zožalo úspech. Keď som sa ho potom prišiel spýtať, či by sa so mnou rýchlo nevyfotil na Facebook, veľmi svojrázne mi vysvetlil, že kto dáva fotky na Facebook, je idiot a zaslúži si tam aj ako idiot vyzerať. Ako to dopadlo, posúďte sami.
Predsa len sme na začiatku písali, že sa jedná o súťaž. Takže. Aké práce porotu zaujali prvý deň vyhlasovanie v kategóriách Writing for design, Radio Advertising a Press Advertising?
(Zdroj článku: TRIAD Blog CZ)
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Momentálne nikoho nehľadáme, ale kto vie :) Ak si myslíš, že do TRIADu patríš, napíš nám aj tak a možno motyka vystrelí.