Pripravený na novú výzvu? Poď k nám

Graph Search – nové možnosti Facebook reklamy?

V predošlom blogposte som sa venoval Graph Search vyhľadávaču, ktorý má uľahčiť užívateľom Facebooku orientáciu medzi spleťou profilov a príspevkov svojich priateľov, ale aj úplne neznámych ľudí.

Hoci od vtedy doba dosť pokročila, stále sa neobjavili jednoznačné marketingové využitia tohto relatívne nového nástroja. Svetoví odborníci z oblasti online reklamy a digitálu predpovedajú možnosti a spôsoby monetizácie, ale stále sa pohybujú len v rovine úvah, pretože Facebook zatiaľ moc nenaznačil, ako plánuje vyhľadávanie využiť.

Z množstva predpovedí vyberám niekoľko alternatív, ktoré by podľa mňa v budúcnosti mohli predstavovať zdroje príjmov pre Facebook a tým aj nové cesty pre inzerentov a marketérov.

Platené výsledky vyhľadávania

Podobne ako to robí napríklad Google, by aj Facebook mohol pridávať medzi výsledky vyhľadávania sponzorované príspevky.

Predstavte si, že si chcete prezrieť letné fotky vašich známych. Ako ilustruje obrázok, medzi fotografiami je umiestnená aj podarená snímka surfujúceho človeka odfoteného napríklad s kamerou GoPro. Zaujme vás, kliknete na ňu a hneď ste na Facebook stránke spoločnosti – presne tam, kde vás chcú mať.

Platené návrhy na vykonanie hľadania – Graph Search Suggestions


Sponzorované návrhy vyhľadávania sa na Facebooku objavili ešte v starej verzii Facebook vyhľadávača, koncom minulého leta. Nové vyhľadávanie Graph Search je inšpirované funkciou Google Search Suggestions alebo Autocomplete. Používateľ vyhľadávača dostáva počas zadávania návrhy a Facebook sa mu vlastne snaží pomôcť špecifickejšie definovať jeho požiadavku.

Podľa relevancie a informácií o dotyčnom, jeho priateľoch a spojeniach, následne dodá úplne personalizované výsledky. Tak ako výsledky, aj samotné návrhy by v budúcnosti mohli byť pre Facebook vhodnou príležitosťou ako zarobiť.

Platené návrhy rozšíreného vyhľadávania

Ak si vyskúšate vyhľadať čokoľvek, čo vyhľadávač podporuje, na pravej dolnej časti obrazovky nájdete okno „Extend this search“. Facebook tu zobrazuje iné stránky, ktoré sa páčia užívateľom a výsledky sú silne ovplyvnené počtom vašich priateľov, ktorým sa stránky páčia. Návrhy môžu mať pre užívateľov silnú odporúčaciu hodnotu, preto by Facebook mohol na týchto miestach uvažovať o uprednostnení pleteného.

Zoznamy podnikov a reštaurácií

Jednou z vlastností Graph Search je aj schopnosť vyhľadávať a prinášať zoznamy miest a lokalít, ktoré majú na Facebooku založenú svoju stránku. Užívateľom sa zoznam zobrazuje podľa toho, koľko priateľov miesta navštívilo alebo koľkým sa podnik páči. Málokto rád strieľa na slepo, hlavne keď je reč o kvalitnom jedle. Preto si ľudia nechávajú s obľubou poradiť a dajú na odporúčania známych. Či by „umelo“ odporúčané výsledky brali užívatelia vážne, je v tomto momente ťažké predpovedať. Isté je, že podniky by si kúpením miesta v hornej časti výsledkov zabezpečili aspoň svoju lepšiu viditeľnosť.

Recruiting a spoplatnenie súkromných správ

Predstavte si situáciu, keď rýchlo potrebujete obsadiť pozíciu accounta a aktuálne ani vaši známi, ani vy neviete o žiadnom vhodnom kandidátovi. Graph Search má na túto situáciu riešenie. Dokáže totiž spracovať aj údaje ako je pracovný obor, zamestnávateľ alebo pozícia.

Po zadefinovaní svojich požiadaviek do vyhľadávania, máte hneď pred sebou zoznam ľudí na obsadenie voľného miesta. Ak majú poriadne vyplnený profil, dajú sa z neho vyčítať skúsenosti a iné informácie, ktoré by mohli budúceho zamestnávateľa zaujímať. Stačí vybrať si a pozvať ich na pohovor, napríklad cez Facebook správu.

    Ak oslovujete niekoho, koho osobne nepoznáte, nemáte ho určite ani v zozname svojich priateľov. Práve preto Facebook teraz v 40 krajinách sveta testuje spoplatnenie súkromných správ osobám, ktoré vo svojom friendliste nenájdete. Ako zaujímavosť sa oplatí spomenúť, že Snoop Dogga môžu americkí a britskí užívatelia kontaktovať cez správu za 15 dolárov. Tak ak hľadáte niekoho, kto by to na prezentácii klientovi pekne fo shizzle ma nizzle vysvetlil, určite mu napíšte, možno to bude ešte zadarmo 🙂

Graph Search je nová funkcia so silným potenciálom pozdvihnúť užívateľský zážitok na novú úroveň a môžu z nej mať osoh všetci. To znamená že určite aj zadávatelia reklamy a inzerenti. Aby sme ale vedeli aký, musíme si ešte chvíľu počkať.

Máte iné nápady, ako by mohol Facebook profitovať z tejto funkcie?
Podeľte sa o ne s nami v komentároch.

Šikovní ľudia (patria) do TRIADu

Account Manager - hľadáme skúseného parťáka na vedenie projektov a vzťahov s našimi super klientami. Ak už máš skúseností dosť, ale zároveň sa chceš ďalej učiť niečo nové, napíš nám! >>

IDEAMAKER & COPYWRITER, v jednej osobe je top príležitosť pre kreatívca, ktorému je aktuálny priestor na rast malý a chce sa ďalej učiť robiť lepšie a lepšie integrované kampane. Poď si >>

Pripravený na novú výzvu?
Hľadáme ťa!
Poď k nám