| Martin Palšovič
Buďte exhibicionisti na Facebooku!
Viete ako svojmu biznisu na Facebooku zabezpečiť čo najlepšiu viditeľnosť v rámci Google a Facebook vyhľadávania?
Podľa Experian Hitwise bol Facebook najhľadanejšou frázou na internete v roku 2011. Patrilo mu 3,48% všetkých vyhľadávaní. Popri tom, mnoho značiek používa najväčšiu sociálnu sieť ako hlavný nástroj v komunikácii so svojimi zákazníkmi. Ak si tieto fakty spojíte, zistíte aká dôležitá je viditeľnosť vašej značky vo vyhľadávaní na Google a Facebooku.
Facebook SEO?
SEO, teda optimalizácia pre vyhľadávače sa doteraz vnímala striktne vo vzťahu k webstránkam. Skúste si ale vygoogliť niektorú zo svetových značiek, napríklad Starbucks. Okrem domovskej stránky a nutného Wikipedia odkazu nájdete medzi prvými výsledkami aj ich Facebook stránku.
Vypovedá to o dôležitosti, akú tieto stránky majú. Či už máte veľkú firmu alebo prevádzkujete malý biznis, viditeľnosť vašej Facebook stránky vám poskytne obrovskú výhodu. Pozrime sa, ako najlepšie pripraviť vašu Facebook page na krutý svet vyhľadávania.
Buďte viditeľní na Google
Pozíciu vašej Facebook stránky vo vyhľadávaní Google dokážete do veľkej miery ovplyvniť jej nastaveniami a vyplnenými údajmi. Ako všetci vieme, Google má rád obsah a relevantnosť, preto je potrebné sa vopred pripraviť.
Názov Facebook stránky
Jednoznačne zvoľte meno, pod ktorým vás ľudia poznajú. Je to vaše hlavné kľúčové slovo. Názov Facebook page je uzavretý v tagu H1, čo znamená nadpis prvej úrovne a pre vyhľadávače je jedným z hlavných kritérií posudzovania obsahu stránky. Navyše sa z tohto názvu generuje aj titulok stránky, ktorý je rovnako dôležitý.
Nepridávajte do názvu žiadne ďalšie kľúčové slová ako napríklad „najlepšia pizza v meste“ – nielenže to negatívne pôsobí na používateľov, ale môže to poškodiť i vašu pozíciu vo vyhľadávaní.
Veľmi dôležité je nastavenie tzv. vanity URL, čiže vášho Facebook odkazu. Ak je to možné, použite www.facebook.com/názovstránky.
Popis stránky
Sekcia About (O stránke) umiestnená na ľavej strane je najdôležitejším zdrojom kľúčových slov. Nepremrhajte túto šancu. Dôležité je vyplniť popis tak, aby mu porozumeli ľudia a doňho zakomponovať vaše kľúčové slová.
Záložky na stránke
Každý tab (záložka) na Facebook page je indexovaný separátne. Veľkú úlohu zohráva Info, kde vyplňte detailné údaje o vašom biznise so zreteľom na kľúčové slová. Popíšte čo robíte, venujte pozornosť vyplneniu adresy.
Mocným nástrojom sú Notes, čiže Poznámky. Pokiaľ ste odborníkom vo svojej oblasti, nebojte sa prostredníctvom nich napísať zaujímavý názor, ktorý potom budete zdieľať na nástenke. Získate tým samostatne zaindexovanú stránku so zaujímavým obsahom pre vyhľadávače. Navyše, pokiaľ zvolíte spoločensky pútavú tému, máte zabezpečené aj šírenie na Facebooku.
Dôležité je poznamenať, že obsah záložiek tretích strán, čiže aplikácií a landing pages nedokáže Google zaindexovať. Je to spôsobené použitím technológie iframe. Nezúfajte, samotnú URL vyhľadávač rozpozná, ale namiesto reálneho obsahu zobrazí popis stránky. I tak vám to môže pomôcť získať spätné odkazy, pokiaľ máte na záložke napríklad zaujímavú hru alebo súťaž.
Obmedzenia na stránke
Na Facebooku existujú dve základné obmedzenia prístupu k stránke – podľa krajiny a podľa veku. Obe dokážu zruinovať akékoľvek vaše SEO snahy.
Obe spôsobia, že Google crawler – ciže robot, ktorý chodí po webe a indexuje ho – sa nedostane na vašu stránku. Google bot býva vo svojom domčeku v Mountain View v Kalifornii, odkiaľ podniká výpady do zahraničia. Ak obmedzíte prístup k vašej Facebook Page na základe krajiny, robot ju nebude môcť navštíviť.
Pokiaľ podmienite prístup k stránke na základe veku, tak návštevník na jej prezeranie potrebuje Facebook účet. A keďže chudák Google bot žiadny nemá, znova nič neuvidí. Niekedy sa vekovému obmedzeniu nedokážete vyhnúť, ale pokiaľ nemusíte, tak ho nepoužívajte.
Odkazovanie na vašu stránku
Vždy používajte odkazovanie pomocou takzvanej kanonickej URL, napríklad www.facebook.com/triadsk. Facebook totiž pozná rôzne druhy odkazov – lite.facebook.com, m.facebook.com, sk-sk.facebook.com, a.static.ak.fbcdn.net a iné, ktoré môžu vyvolať zmätky.
Pokiaľ odkazujte na fotografiu, použite URL s dómenou Facebook.com, nie adresu samotnej fotky, napríklad fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net.
Buďte viditeľní na Facebooku
Interné vyhľadávanie na Facebooku je pre vás ešte dôležitejšie. Rozoznávame dva druhy vyhľadávania – tzv. autocomplete a rozšírené vyhľadávanie. Pri prvom z nich zadáte hľadaný výraz a po stlačení klávesy Enter ste presmerovaní na prvý výsledok vyhľadávania. Prípadne si môžete vybrať v obmedzenom množstve zobrazených výsledkov. Rozšírené vyhľadávanie otvoríte kliknutím na odkaz „Zobraziť ďalšie výsledky“, resp. ikonku lupy na pravej strane.
Pri oboch spôsoboch sa Facebook drží svojej zásady, že vie lepšie, čo chcete ako si vy myslíte, že chcete. O výsledkoch vyhľadávania preto rozhodujú aj tieto personalizované faktory:
- Likeujete hľadanú stránku?
- Likeuje ju nejaký váš priateľ?
- Je medzi kľúčovými slovami udalosť, na ktorú ste pozvaní?
- Navštívili ste stránku niekedy?
- Máte medzi záujmami uvedené niečo z kľúčových slov stránky?
Našťastie, o výsledkoch rozhodujú aj objektívne faktory – väčšinu z nich sme si už popísali. Sú to hlavne:
- názov Facebook stránky
- skrátená URL Facebook stránky
- popis stránky a kľúčové slová v záložkách
- kľúčové slová v obsahu stránky (statusy, popisy fotografií a podobne)
- počet likerov
- počet interakcií
Najmä posledné dve, teda počet likerov a počet interakcií veľmi silno ovplyvňujú pozíciu stránky v internom Facebook vyhľadávaní.
Tieto tipy sú základom vybudovania kvalitnej Facebook page, ktorá vám môže pomôcť ovládnuť vaše kľúčové slová. Omnoho dôležitejšou časťou je však samotný obsah a prínos stránky, takže hor sa do práce 🙂
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Account Manager - hľadáme skúseného parťáka na vedenie projektov a vzťahov s našimi super klientami. Ak už máš skúseností dosť, ale zároveň sa chceš ďalej učiť niečo nové, napíš nám! >>
IDEAMAKER & COPYWRITER, v jednej osobe je top príležitosť pre kreatívca, ktorému je aktuálny priestor na rast malý a chce sa ďalej učiť robiť lepšie a lepšie integrované kampane. Poď si >>