Pripravený na novú výzvu? Poď k nám

REKLAMA POČAS KORONY: ČO RASTIE A ČO KLESÁ?

Ak pracujete v oblasti reklamy, či už v kreatívnej či performancovej agentúre alebo na strane klienta na marketingovom oddelení, asi v týchto dňoch sedíte doma a naďalej pracujete. Patríte teda medzi tých šťastnejších, ktorí nemuseli zatvoriť svoje prevádzky (kaderníci, barberi, majitelia kaviarní…) a okamžite zostali bez práce a príjmu. Rovnako ako veľká časť kultúrneho odvetvia, pre ktorých sa akýkoľvek zárobok zastaví najmenej na mesiac.

Reklama je tu s nami naďalej a určite sa nezastaví ani v najbližších týždňoch. Dochádza v nej však k obrovskému zemetraseniu, takému, aké si asi nikto z nás nepamätá. Spotrebitelia zrazu menia svoje správanie. Ako sa uvádza v blogu GlobalWebIndex, až 80% ľudí (z prieskumu na vzorke 4 500 jedincov v USA a Veľkej Británii) urobilo aspoň jednu zmenu v každodennom správaní. Ľudia častejšie čítajú správy, 3 z 10 sa snažia vyhýbať verejným priestranstvám a 2 z 10 si upravujú svoj program tak, aby sa vyhli rušným miestam.

 

Premieta sa to nejako do mediálneho priestoru? Pozrime sa na čísla a konkrétne prípady…

Podľa International News Media Association (INMA) hlásia publisheri 62 % pokles príjmov z reklamy. Najviac sa prejavil v brandovanom contente, v oblasti cestovania a turizmu, eventov, ale aj v programmaticu. Segmenty, ktoré naopak podľa priekumu 56 subjektov dávajú do reklamy viac peňazí, sú spoločnosti predávajúce a vyrábajúce potraviny a drogériu.

Toto všetko sa deje v časoch, keď sa počet ľudí, ktorí sledujú TV, ale aj online médiá zvyšuje. Potvrdzujú to aj slová lokálnych, slovenských publisherov. “Kedže je situácia, aká je a ľudia sú doma, na webe máme takmer o 50 % viac unikátnych zariadení a približne o 70 % väčší počet návštev (GA, 9.3. – 13.3. vs. 3.2. – 9.2.2020). Taktiež na IG storkách vidíme, že máme o tretinu viac pozretí ako predtým,“ uviedla Karolína Pružinová, Sales Representative z portálu Refresher.

Zvýšenú návštevnosť zaznamenali aj v mediálnom dome News and Media Holding. „Áno, v tomto čase home office zaznamenávame navýšenie návštevnosti webov a ich sociálnych sietí,“ povedal Richard Schemoda z NMH. Máme tu teda nárast ako na Vianoce, ktoré ale budú trvať oveľa dlhšie.

Dajme si ešte jeden graf, a to nárast počtu sledovateľov v Číne po spustení karanténnych opatrení.

 

 

Takže long story short: V mediálnom priestore máme oveľa viac ľudí, no je tam oveľa menej reklamy. Je to správne či nesprávne? Je to predovšetkým logické.

Celé segmenty museli výrazne zredukovať alebo až úplne zastaviť svoju inzerciu (cestovné kancelárie, letecké spoločnosti, eventy) a mnohé z nich inzerujú len opatrne. Veď kto by si v súčasnosti kupoval nové auto alebo nehnuteľnosť či bral hypotéku? Tak ako písala kolegyňa Barbora na svojom blogu, „v čase, keď množstvo odborníkov odporúča zotrvávať v karanténe aj v prípade plného zdravia, je vysoko nezodpovedné ľudí vo svojej komunikácii vyzývať k opúšťaniu svojich domovov za účelom nákupu, ktorý teraz bytostne nepotrebujú.“

Takže napríklad aj komunikácia alco-brandov by mala byť najmä o zodpovednosti, ešte viac ako kedykoľvek predtým. Tak, ako to spravil napríklad Gambrinus, ktorý si dlhodobo ide platformu Zdravý rozum.

Ak teda predávate potraviny, je na mieste byť prítomný formou reklamy v mediálnom priestore aj v súčasnosti. Dostať sa do „consideration“ pri vypĺňaní nákupného zoznamu ľudí je úplne na mieste, ak zvolíte vhodnú a citlivú reklamu.

V iných segmentoch by mali značky vyzývať k zodpovednosti, prípadne vytvoriť komunikáciu, ktorá je napojená na ich biznis, no nijako nerieši nakupovanie. V Kaushikovom modeli zostávať teda len vo fáze SEE alebo THINK. Tak, ako to robí Martinus.

https://www.facebook.com/Martinus.sk/photos/a.54878423110/10157278318118111/?type=3&theater

 

O tom, ako rôzne značky pristúpili k súčasnej situácii bude ale iný blog.

Buďte zodpovední k sebe aj ostatným, pracujte, vzdelávajte sa a veľa oddychujte. A ak máte mačku, venujte sa jej tak ako ona vám. 🙂

Šikovní ľudia (patria) do TRIADu

Si tech-kreatívna duša, čo namiesto kávy raňajkuje automatizácie a AI? Hľadáme AI Automation Managera >>

IDEAMAKER & COPYWRITER, v jednej osobe je top príležitosť pre kreatívca, ktorému je aktuálny priestor na rast malý a chce sa ďalej učiť robiť lepšie a lepšie integrované kampane. Poď si >>

Skúsená Art Directorka / Art Director - odpracovanými rokmi senior, ale nadšením stále junior 😊 Hľadáme ťa tu