Pripravený na novú výzvu? Poď k nám

Social Media Brand Manager je ako švajčiarsky nôž

Keď som pred piatimi rokmi doma prvýkrát povedal: “Idem študovať marketing“, moji rodičia počuli toto: “Drahí rodičia, zanechávam tak dlho a krvopotne formovaný charakter, ktorý ste mi vštepovali a idem sa živiť klamstvami a okrádaním ľudí. Ak teda neskončím na ulici, lebo v správach hovorili, že marketérov je veľa a firmy ich nechcú.

Trvalo mi hodnú chvíľu, kým som im aspoň náznakom vysvetlil, čo vlastne robím a prečo nie je moja profesia iba mrhaním času (a stále si nie som istý, že mi veria). Ale chápal som ich reakciu – keďže mali o marketingu predsudky, ktoré vyplývali z ich skúseností.

 

Facebook je dnes proste biznis

Zabudnite na časy, keď bol Facebook iba zbierkou pekných fotiek a motivačných citátov. V posledných rokoch tvrdo pracoval na tom, aby sa stal serióznym mediálnym priestorom – a podarilo sa mu to. To znamená, že keď chce dnes firma utratiť svoje ťažko zarobené peniaze, musí premýšľať aj nad tým, koľko vrazí do Facebooku či Instagramu a čo tam chce komunikovať.

Keď vám poviem, že z celkovej sumy peňazí vrazených do digitálnej reklamy v roku 2016 si Facebook uhryzol takmer tretinu, zabehne vám arašid.  Preto je aj úloha ľudí, ktorí tento masívny mediálny priestor spravujú, stále dôležitejšia.

 

Social media (brand) manager

No ale k veci.

Social media biznis tu nie je nejako dlho, a preto si jeho fungovanie ošéfovala každá agentúra po svojom. Niekde naložia socialistovi 8-9 značiek a on iba chŕli posty. Inde dajú socialistovi omnoho menej značiek, jeho starostlivosť o ne je však o to komplexnejšia.

Ľudí, ktorí u nás v TRIADe majú na starosti sociálne médiá, voláme „social media brand manager“. Zaujímavé je na tom najmä slovo „Brand“. Social media brand manager má u nás totiž trochu inú úlohu, než social media manageri v iných agentúrach.

U nás je strážcom značky – jej hodnôt, štýlu komunikácie, špecifického jazyka, stratégie a vôbec celého fungovania. Komunikuje s klientom, pripravuje stratégiu, vymýšľa konkrétne posty, píše texty, rieši núdzovú komunikáciu – je to taký neviditeľný ambasádor značky.

Poviete si „rečičky, rečičky“.

Tak sa teda pozrime, koľko rôznych agentúrnych pozícií musí taký social media brand manager v TRIADe často zastávať:

ACCOUNT MANAGER

Úlohou accounta je byť prostredníkom medzi agentúrou a klientom. Aby mal istotu, že presne vie, aké sú predstavy klienta. Keďže náš „socialista“ najlepšie pozná všetky dôležité veci ohľadom sociálnych médií, s klientom o nich komunikuje priamo on. Tak sa snažíme docieliť čo najodbornejšiu komunikáciu pre túto oblasť. Aj z tohto dôvodu sa zúčastňuje na prezentáciách kampaní pred klientom, pripravuje pravidelné reporty o značke a podobne.

STRATÉG 

Viete, kam ide značka, ktorá nevie, kam ide? Vedel by som povedať, ale nepatrí sa to.

Jednou z najdôležitejších vecí, ktoré má u nás social media brand manager na starosti, je tvorba komunikačnej stratégie značky. Keďže bude v jej mene komunikovať, potrebuje ju dôkladne poznať, a teda je samozrejmosťou, že je zapojený aj do prípravy celkovej stratégie. Neskôr, keď už má celý brand zapísaný v DNA, má v pracovnom tíme veľmi silné slovo, pretože nik nepozná značku tak dobre ako on.

Samozrejme, aj my máme stratégov, ktorí plánujú kampane – ale socialisti sú k nim prizvaní, keďže môžu poznať veľmi dôležitý insight.

Vedieť správne nastaviť stratégiu je jedna z najdôležitejších vecí, aké sa pri tejto práci dajú naučiť.

COPYWRITER

Na Facebooku vám v boji o pozornosť publika konkuruje pol druha miliardy ľudí – takže, ak neviete dobre písať, neškrtnete si. „Socialista“ musí teda vedieť písať fakt namakané texty, čo z neho do budúcna vychováva schopného copywritera. Často sa tiež stáva, že si musí osvojiť špecifický wording spojený so značkou. Prevteľuje sa tak do gazdinky z Vitany, Adidas trendsettera alebo hipstera milujúceho Becherovku.

ART DIRECTOR

Podobne ako pri copywritingu, socialista musí myslieť na vizualitu – na to, aby veci vyzerali chutne a tak ako majú. Veľakrát si niektoré veci musí vyrábať, nafotiť, natočiť sám – prípadne, ak ich nechá vyrobiť niekomu v tíme, musí presne vedieť, čo chce a ako to chce. Ono sa to ľahko povie, ale úplná malina to nie je.

However, za menej ako rok sa pri tejto práci naučíte, ktoré veci sú OK a ktoré K.O. – a v neagentúrnom prostredí, kde často chýba grafik, ktorý by pre vás s oddaným srdcom tvoril, je to neoceniteľný skill.

ANALYTIK

Na univerzite v Košiciach mali programátori trefné príslovie: „Čo z pekného dievčaťa, keď nevie derivovať?“ Socialista môže byť z pekného contentu nadšený až po strop, podstatné je však vedieť, čo funguje a čo nefunguje, na čo ľudia reagujú a na čo nie. Preto je práca s dátami a analytikou ďalšou podstatnou súčasťou Social Media výbavy.
Inak idú peniaze do luftu.

PRESENTATION MASTER

Komunikácia s klientom zahŕňa ešte jednu podstatnú vec. Musíte „to vedieť podať.“ Tým nemám na mysli nejaké oblbovačky, práve naopak – socialista musí byť pri prezentáciách a reportoch schopný v relatívne krátkom čase odovzdať podstatné informácie a urobiť to, pokiaľ možno, čo najmenej nudne. Nie je to jednoduchá záležitosť, ale ak to robíte pri jednom klientovi povedzme dvakrát do mesiaca, tak si koledujete o cenné skúsenosti.

Aj pri pri tvorbe prezentácii a reportov pre klienta je dôležité vedieť podať veci jednoducho.

Všetky tieto veci dávajú socialistovi dobré základy, ak by chcel v budúcnosti pracovať ako account manager, copywriter či stratég, ale napríklad aj vtedy, ak v agentúre skončí a odíde pracovať na stranu klienta. Vie totiž, ako to v agentúrach chodí, čo má očakávať a čo môže požadovať.

Jasné, vyzerá to pomerne strašidelne – robiť toľko rôznych vecí naraz. Ale aj keď sú socialisti pri všetkom, nie sú na to sami – majú pri sebe mentorov. Tí im vedia poradiť alebo ich usmerniť.

Ak sa vám táto pozícia v reklame zdá byť málo, tak… sa vám čudujem. Každopádne, urobte si názor sami.

Majte sa dobre, pozdravte doma.

Šikovní ľudia (patria) do TRIADu

Account Manager - hľadáme skúseného parťáka na vedenie projektov a vzťahov s našimi super klientami. Ak už máš skúseností dosť, ale zároveň sa chceš ďalej učiť niečo nové, napíš nám! >>

IDEAMAKER & COPYWRITER, v jednej osobe je top príležitosť pre kreatívca, ktorému je aktuálny priestor na rast malý a chce sa ďalej učiť robiť lepšie a lepšie integrované kampane. Poď si >>

Pripravený na novú výzvu?
Hľadáme ťa!
Poď k nám