| Števo Kolibár
Čo je iBeacon?
Už názov dáva tušiť, že ide o voľačo z dielne Apple. Prekladový slovník poodhalí ešte čosi viac – beacon znamená maják. Tam však vaše možnosti (bez použitia) Google zrejme končia. Čítajte ďalej a dozviete sa, či ide o nový svietiaci macbook, reklamnú kampaň pred SuperBowlom alebo niečo úplne iné.
V prvom rade, iBeacon je technológia. Avšak, okrem geekov by mali spozornieť aj marketéri. Ide totiž o lokalizačnú technológiu, ktorá sa špecializuje na indoorové prostredie, napríklad v obchodných centrách a ponúka širokú škálu využitia – od oslovenia potenciálnych zákazníkov so zľavovým kupónom, až po indoorovú navigáciu (tam, kde GPS zlyháva).
Celá sranda je založená na Bluetooth 4.0, s ktorým kedysi prišla dnes už „nebohá“ Nokia. A keďže takýto Bluetooth je dnes už štandardnou súčasťou nových mobilných zariadení, k plnohodnotnému komerčnému využitiu iBeaconu stojí v ceste už len testovacia fáza.
O čo ide? Je dosť možné, že iBeacon bude prvým vážnym predstaviteľom proximity marketingu (proximity – blízkosť), resp. potvrdením, že Internet vecí (Internet of Things) začal udávať tón. Princíp iBeacon spočíva v nasledujúcich troch bodoch:
- beacons, čiže majáky, sú malé čipy so senzormi, žijúce na hodinkových baterkách a ich výrobcami sú firmy ako Estimote či Roximity
- iBeacon je technológia, ktorú majáky využívajú a s ktorou prišiel Apple
- mobilné zariadenie s podporovaným Bluetooth 4.0
Beacony od Estimote:
Nuž a v praxi sa udeje niečo takéto: vkročíte do butiku s oblečením, pričom na mobile máte predinštalovanú aplikáciu využívajúcu iBeacon (tá patrí spoločnosti, do ktorej butiku ste práve vstúpili) a máte tiež zapnutý Bluetooth. Beacony v butiku vás identifikujú pomocou iBeacon technológie a appka vám následne na displej vášho mobilu vyhodí informácie o produkte, pri ktorom sa práve nachádzate.
Stojíte pri regáli s tričkami? Nech sa páči – „Tieto tričká sú dnes v špeciálnej akcii len pre používateľov našej aplikácie – 20% mínus!“ Alebo zvažujete, ktorú squashovú raketu kúpiť? „Táto raketa je ľahšia, určená pre ženy. Raketa vedľa bude pre vás.“
Zatiaľ sme však v praxi svedkami testovacej fázy, hoci už v rámci komerčného využitia. Napríklad Virgin Atlantic v lete minulého roka začali skúšať technológiu pre včasné zobrazenie vašich leteniek na displeji mobilného telefónu alebo tabletu. Akonáhle sa totiž priblížite ku gatom (čítaj gatiam) spoločnosti na londýnskom Heathrow, beacony vašu prítomnosť zaznamenajú a pomocou aplikácie vám na displej mobilu pripravia váš boarding pass.
Ďalšie významné využitie iBeacon sa očakáva v prípade mobilných platieb (Apple Pay však paradoxne využíva NFC), no tu zatiaľ s otáznikom, keďže by si to vyžadovalo zmeny v platobných termináloch predajcov (komplikovanejšie ako v prípade NFC). O menšiu revolúciu však istotne pôjde v oblasti indoorovej navigácie. Z toho budú mať radosť opäť aj také obchodné centrá (a ich marketéri), do ktorých keď vkročíte a pomocou appky si dáte vyhľadať najbližší cheesecake, bude vás tam navigovať s presnosťou na milimetre.
Geekovia vnímajú iBeacon aj ako konkurenciu NFC, ktoré Apple tak vytrvalo odmietal. Síce ho napokon v obmedzenej forme prijal (nové iPhony 6 ho využívajú pre potreby Apple Pay), no potenciál NFC nie je dodnes poriadne využitý. Práve konkurencia od Apple by mohla technologické firmy, ktoré to s NFC myslia vážne dotlačiť do modifikácie tohto systému. Nie je totiž nič horšie, ako keď k sebe priložíte zariadenia s aktivovaným NFC a nestane sa vôbec nič. Alebo žeby bola chyba v Androide?
Na záver si pozrite, ako funguje iBeacon v praxi:
Šikovní ľudia (patria) do TRIADu
Momentálne nikoho nehľadáme, ale kto vie :) Ak si myslíš, že do TRIADu patríš, napíš nám aj tak a možno motyka vystrelí.