Klamte. Ale poriadne.

Známy marketér a autor bestsellerov Seth Godin hovorí, že všetci marketéri sú klamári. Ja hovorím, že keď chcete klamať, klamte poriadne. V tomto poste vám ukážem, ako ma správne oklamať.

Seth Godin to samozrejme nemyslí doslovne. Vo svojej knihe Všetci marketéri sú klamári tvrdí, že úspešný marketing stojí na dobrom príbehu. Príbeh je to, čo hovoríte o svojom produkte a je to to, s čím sa stotožnia vaši zákazníci.

Napríklad Nike svojim marketingom rozpráva príbeh, že ich tenisky sú najlepšie na behanie. Apple hovorí príbeh o jednoduchosti a nových nápadoch. Mercedes hovorí o spoločenskom statuse, BMW o radosti z jazdy. Značky potrebujú príbehy, pretože ľudia si najlepšie pamätajú práve príbehy.

Príbeh je vaše klamstvo, pretože o ňom musíte presvedčiť vašich zákazníkov a keď ho raz začnete rozprávať, treba v ňom pokračovať. Presne ako pri klamaní :).

POZOR, hovoriť príbeh je ťažké!

Zdá sa to byť ľahké. Vymyslíme si príbeh, ktorý sa hodí k našej značke a ľudia nás budú milovať. Keď to funguje u Apple, prečo nie u nás?  Mnoho firiem si myslí, že svoj príbeh stačí komunikovať v reklame. Naša firma s nábytkom je moderná, preto na každý billboard napíšeme, akí sme moderní. Lenže, keď sú naše vizitky vo fonte Comic Sans a v našej predajni máme starodávny nábytok, tak nám nikto neuverí.

Hovoriť príbeh znamená žiť príbehom

Keď vstúpite do Apple predajne, tak na vás dýcha dizajn a jednoduchosť. Príbeh Apple je o celkovom dojme z firmy. Každá maličkosť, od dizajnu tlačítka pre iPhone až pod interiér predajne musí hovoriť to isté: sme jednoduchá, moderná značka, ktorá robí pekné veci a zpríjemňuje vám život.

Keď preto hovoríte svoj príbeh, dávajte pozor na detaily. Dodržiavajte svoj dizajn manuál v každej maličkosti. Od vizitky, až po TV spot, reklama musí hovoriť rovnaký príbeh zákazníkovi. Iba tak zákazník nebude zmätený a možno začne počúvať váš príbeh.

To ale nestačí.. pokračujte aj ďalej. Myslite na svoj príbeh pri zariaďovaní predajne, pri prijímaní zamestnancov, pri celej komunikácii. Aký pocit by ste mali z Apple predajne, keby v nej predával nevrlý pán v saku, ktorý iPad používa ako podložku pod kávu?

Otestujte sa. Hovoríte svoj príbeh konzistentne?

Určite máte pekné vizitky a letáčiky. Zabudnite teraz na ne a skúste sa pozrieť na svoju firmu z cudzieho pohľadu.

  • Ako sa k vám dá dostať?
  • Máte dobré značnenie?
  • Máte pekné priestory?
  • Ako zdvíhate telefóny?
  • Ako rýchlo odpovedáte na maily?
  • Sú vaše služby naozaj také ako váš príbeh?
  • Aký by ste mali zo seba pocit, keby ste sa nepoznali?
  • … otázok je veľa

Niekedy sme až taký zapozeraní do seba, že externý pohľad proste nemáme. Čo teraz? Pozvite si kamaráta a nechajte ho nech vám povie, aký má pocit z vašej firmy. Pozvite niekoho úplne cudzieho a spýtajte sa ho to isté.

Príbehy sú pre iných

Možno si poviete, že toto nie je nič pre vás. Že príbehy sa týkajú len veľkých firiem. Nie je to tak, príbehy si ľudia hovoria o všetkých značkách, dokonca aj o ľuďoch. Či už ste webdizajnér freelancer alebo malá firma, aj vy o sebe musíte dávať navonok jasný obraz a žiť ním.

Každý človek má svoj príbeh. Predstavte si hociakého svojho kamaráta a skúste o ňom povedať v jednej vete, aký je. Určite sa vám to podarí, a to je jeho príbeh. Príbeh, ktorý vznikol prirodzene. Prirodzené príbehy sú však neriadené strely, preto si svoj príbeh radšej vytvorte sami :). Alebo ešte lepšie, posuňte svoj existujúci príbeh tam, kde ho chcete mať.

Môj príbeh na záver

Na záver vám ešte prezradím, prečo som napísal tento post. V poslednej dobe som sa stretol s mnohými značkami, ktoré mi chceli predať svoj príbeh. Chceli ma oklamať, ale ich klamstvo bolo veľmi ľahko prekuknuteľné.

Napríklad som bol s autom v servise prémiovej značky, od ktorej človek jasne čaká osobný prístup a špičkové služby (hodinové sadzby majú ako osobný psychoterapeut :). Zavolal som do servisu a na druhej stane mi zdvihol človek s privítaním “Haló”. A príbeh o špičkovom prístupe padol ako domček z karát. Milióny v komunikácii padli pri osobnom stretnutí.

Potom som išiel do svojej banky, kde mi ponúkajú rýchle a jednoduché služby a strávil som tam hodinu. Nakoniec som dostal SMS od môjho operátora, pre ktorého som podľa reklamných správ “doležitý zákazník”, že ma odpojili. Všetky príbehy, na ktorých tieto značky stavili jednoducho padli. Iba na tom, že neklamali poriadne.

Preto, ak ma chcete oklamať, klamte poriadne.
Hovorte svoj príbeh v každej maličkosti.



Komentáre