Čo je najlepšie v slovenskej reklame? (Ako bolo na hodnotení Stratégií)

Tento rok mám veľkú česť, že som sa stal členom poroty Hodnotenia mesačníku Stratégie. Spolu s hviezdami slovenskej reklamy budem môcť každý mesiac hodnotiť najlepšie práce, ktoré na Slovensku vznikli. Rozhodol som sa vám priniesť zákulisné správy o tom, ako to na hodnotení vyzerá a môj názor na niektoré práce.

Ako to na hodnotení vyzerá?

Prvé, čo ma potešilo bola super atmosféra na hodnotení. V budove Ecopressu výťah ignoroval prvé dve poschodia, tak sme sa všetci na začiatku zasmiali na tom, ako sme sa vozili po ostatných poschodiach a snažili sa dostať do redakcie Stratégií. Sympatické redaktorky Martina Halová a Barbora Bendzáková spolu so šéfredaktorom Martinom Mazágom nás privítali pri stole plnom sladkostí a chlebíčkov, takže som sa cítil viac ako na párty ako v práci :).

Kto tento rok hodnotí?


Okrem mňa sa na hodnotení zúčastnili Boris Prexta z Mayer McCann Erickson (ktorý nosil tričko s textom “Art director missing”, takže ak hľadáte prácu, napíšte mu na prexta@mccann.sk), Dejan Galovič z Vaculík Advertising, Štefan Andrejco z WLB a Martin Mazág zo Stratégií. Chýbal Rado Grežo v MUW Digital (naposledy som ho videl tweetovať z Ameriky :)) a Michal Pastier zo Zaraguzy.

Novinka v hodnotení!

Novinkou na tento rok je žolík v porote – zástupca klienta, ktorý minulý mesiac získal najviac bodov. Tento mesiac to bol Ján Laš z gorila.sk, ktorá minule získala cenu za PPE Fiction.

Ako sa hodnotí?

Aby hodnotenie bolo čo najviac referenčné, existuje tabuľka, podľa ktorej porotcovia rozdávajú body. Tabuľka vyzerá takto:
Tabulka hodnotenia Strategii

Podľa bodov teraz môžu aj čitatelia vidieť, ktoré práce sú ako kvalitné. Prvé miesto, ktoré získa 7 bodov je určite hodnotnejšie ako prvé miesto s 3 bodmi.

Čo bolo tento mesiac TOP?

  • Jednoznačne najlepšiu vec tento mesiac podľa mňa priniesla Tatra Banka (VACULIK ADVERTISING) a jej odkaz, ktorý sa dal čítať len dotykom ruky. Braillovo písmo, ktoré sa po dotyku zmenilo na čitateľný text je určite silný zážitok.
  • Veľmi príjemne natočený spot má VÚB banka s Lepičmi billboardu (Istropolitana Ogilvy). Aj keď, to, že Léma je skutočné slovo (napr. dilema vznikla zo slova léma), nikto z poroty neocenil :).
  • Výborný bol aj rádio spot Mondrian pre Nadáciu VÚB (Istropolitana Ogilvy), kde popísali celý obraz v rádiu. “Štvorček, štvorček, palička”, to je presne to, čo si mnoho ľudí o modernom umení naozaj myslí.
  • Zaujal aj rádio spot pre TIPOS (Mayer/McCann Erickson), ktorý uctieval minútu ticha za padnuté milióny v jackpote. Ako povedal aj Štefan, keby tá minuta trvala naozaj minútu, bolo by to ešte lepšie.

Čomu chýbalo málo?

  • Kampaň Pokecu v lyžiarských centrách mala jednoznačný sexuálny prvoplánový podtón. Kedže Pokec sa chce vymaniť vnímaniu “stránka na one night standy”, nie som si úplne istý, či je to dobrá cesta. Texty mohli byť vtipné a rozvíjať diskusiu aj bez zbytočného sexu.
  • Spot na Orange Garanciu s tučným ujom, ktorý v chladničke nájde Latináka mohol byť príjemnejšie natočený. Kampaň sa mi páčila, lebo aj zo spotu, aj zo stránky vyliezali ľudia z partičky, ale samotné spoty mi prišli nasilu.
  • Komunikácia Funfónu sa mi zdá celkovo rozbitá, najpr. to stálo na “ä” (babänka), teraz majú rozstrihané postavičky a okrem toho rádio spot s valentínskym omylom.. je toho veľa a z rozdielného súdka

Čo bolo úplne vedľa?

  • Mne sa najmenej páčili preteky za Lepšou splátkou do Poštovej banky. Celé mi to prišlo ako kliše, ktoré som už videl veľakrát.

Najsilnejšia kampaň

  • ZUNO bank jednoznačne kraľuje médiám. Už asi nikto nemôže použiť farebné štvorčeky bez toho aby to nebolo ZUNO :). Ich komunikácia je ale príliš rozdrobená, má veľa správ, z ktorých si niektoré aj odporujú.
  • T-mobile má síce vtipné spoty ale printy sú obyčajné zábery zo spotu.
  • Najlepšie dopadol TIPOS, ktorý ma aj dobré rádio aj print, v ktorom nájdete priamo tipovací lístok.

Čo ma prekvapilo?

  • Najviac ma prekvapil počet prihlásených prác. V kategórii ONLINE to boli dokonca len 3, takže každý mal isté umiestnenie.
    Preto si myslím, že najlepšia rada je posielať práce!
  • Ďalej ma prekvapila rôznorodosť názorov poroty. Napríklad plagát pre film Občiansky preukaz získal viac bodov až potom ako ho Dejan “zaradil do kategórie filmový plagát”.
  • Mne sa zdal ako dobrý pokus aj súboj robotov a ostatní porotcovia ho takmer zakopali pod zem a málo interaktivity a dlhé videá. Podľa mňa je za ním určite viac práce a nápadu ako za bannerom Orangeu, z ktorého vyskakuje herec z partičky. Podľa mňa za ním bol dobrý nápad, aj keď prevedenie trošku nevyšlo. Videá naozaj boli dlhé a komentár viac trápny ako vtipný.

Ponaučenie z tohto mi vyplýva také, že k práci, ktorá nie je úplne jasne pochopiteľná na prvý pohľad je dobré napísať aj krátke vysvetlenie/prezentáciu , čo si má porota všímať.

Ako to celé dopadlo?

Celkové výsledky aj s prácami nájdete na Stratégiách v časti Hodnotenie Január 2011.

Teším sa na budúci mesiac.

Zdroj obrázkov a dát: Stratégie



Komentáre