Pripravený na novú výzvu? Poď k nám

Challenge accepted alebo čo nás výzvy naučili

Prichádzajú nenápadne ako ticho pred búrkou, nič nestoja a zrazu sa na vás valia z každej strany a zaplavujú všetky sociálne siete. Reč je o najnovších virálnych kampaniach, ktoré využívajú najsilnejšiu call to action zo všetkých – VÝZVU. Kto si však už teraz spomenie, že mu Facebook zobrazoval Ice bucket challenges ako trending topic? Nikto. A práve preto som sa rozhodla vytiahnuť ich opäť na výslnie a vyzdvihnúť ich plusy a mínusy.

Kde to všetko začalo?
Ak chceme zájsť až do superdávnej histórie, do obdobia, keď sme si ešte posielali po holuboch a poštároch ručne písané listy, tak si určite spomeniete na zábavku formou reťazovej reakcie „Pošli to ďalej“, ktorá mala na začiatku podobu listov, neskôr putovných koláčov šťastia, úplne neskôr e-mailov, a najnovšie videí na sociálnych sieťach. Princíp zostal zachovaný. Každá reťaz má svoje pravidlá a úlohu, ktorú musíte do určitého času splniť.

Ako to vyzerá dnes
Za posledný rok sa k nám dostali dve virálne challenges, ktoré majú navonok veľa spoločného, ale v skutočnosti sa od seba viac líšiť nemôžu – nie obidve mali totiž hlbší význam. Začiatkom roka ste mali zapivený zaplavený News Feed pivným spamom, videami, v ktorých sa ľudia navzájom vyzývali vypiť veľké pivo na ex. Ak ste sa snažili zistiť, na čo to je celé dobré, tak ste sa pravdepodobne nedopátrali k ničomu. Beer challenge bola len ďalším virálnym trendom, dovolím si tvrdiť, že dosť hlúpym. A potom sme sa poučili a namiesto liatia piva do seba sme liali kýbeľ ľadovej vody… na seba.

#ALSIceBucketChallenge
Je dosť možné, že vaša prvá reakcia na túto výzvu bola: „Ach, ďalšia otravná beer challenge“. Neskôr, keď ste sa dozvedeli, že aktivita podporuje dobrú vec – výskum ochorenia ALS – a zapájajú sa do nej celebrity, ste svoj postoj zrejme zmenili. Stále je však otázkou na dlhé večerné diskusie pri pive (ktoré ste nestihli exnúť pri prvej challenge;)), či spôsob prevedenia bol vhodný alebo nie. Nechcem veľmi moralizovať, ale posúďte sami, koľko pitnej vody sa minulo zbytočne. Napriek tomu, že mnohí to považovali len za ďalšiu online zábavku a nepoznali jej skutočný význam, kampaň šírili ďalej míľovými krokmi, a vďaka tomu mohla zasiahnuť čoraz viac potenciálnych prispievateľov. Opäť platí príslovie: „sto ľudí, sto chutí“. Nech už máte akýkoľvek názor, musíte uznať, že kampaň mala úspech celosvetových rozmerov a má veľa plusov, z ktorých si môžeme vziať čo to k srdcu.

Prečo ALS IB challenge tak dobre fungovala:

1. Zjednodušuj, zjednodušuj, zjednodušuj.
Či už obrovské kampane, content plány na Facebooku alebo malé virálnosti, všade platí staré známe: „v jednoduchosti je krása.“ Ak má posolstvo jednu nosnú myšlienku, akciu, výzvu, ktorá je jasná a zrozumiteľná každému na prvýkrát, máte vyhraté. Či si to priznáte alebo nie, dnes vám už nikto nevenuje viac ako 5 sekúnd pozornosti. Buď dokážete zaujať a vysvetliť message hneď na začiatku, alebo vymýšľajte ďalej.

2. Zabávať a zapájať ľudí
Ice Bucket challenge je dôkazom, že aj vážne problémy sa dajú podporiť odľahčeným spôsobom. Nemusíme stále poukazovať na všetky trápenia sveta, na to máme Modré z neba a televízne noviny. Pozitívne emócie majú neporovnateľne väčší sharovateľný potenciál. Nikto nebude zdieľať video pacienta, ktorý nedokáže pohnúť svalstvom. Nechajte ľudí tvoriť a rozvíjať váš príbeh. Pri Ice Bucket challenge sa aktéri delili o svoje príbehy, venovali svoj počin blízkemu, ale hlavne, kreatívne sa realizovali a predbiehali pri tvorbe svojho videa. A povedzme si pravdu, celebrity (Charlie Sheen, Bill Gates, Sir Patrick Stewart, …) si tiež dali záležať, aby ich video vyčnievalo z News Feedu. 😉

3. Zásada troch krokov
Pravidlo, ktoré naberá každým dňom viac a viac na dôležitosti. Nikto už dnes nemá čas zaoberať sa viac ako tromi pokynmi. Určite viete, že Steve Jobs s tým začal before it was cool. Takže keep it simple a zásada 3 krokov idú ruka v ruke. Ako príklad si teda vezmime spomínané výzvy. Ak vás niekto vyzval, vašou úlohou je splniť výzvu (1.krok), uploadnuť dôkaz na sociálnu sieť (2.krok) a vyzvať ďalšiu obeť (3.krok). Bonusovým (ale paradoxne najdôležitejším) krokom bolo darovať peniaze na podporu projektu (ALS). Rýchle, ľahké a nič špeciálne na to nepotrebujete. Stačí vám kýbeľ s vodou, smartfón a štipka empatie (a nejaké tie doláče☺).

4. Call to action, ktorú jednoducho nedokážete ignorovať
Najefektívnejšia CTA na päť písmen? VÝZVA! Nepoznám človeka, ktorý nie je súťaživý, neprekáža mu prehrávať a vzdávať sa. Keď už vás raz niekto vyzve, možno len exnúť pollitra piva, tak vám to jednoducho nedá a hecnete sa.

5. Pointa
Ak nie ste teenager, ktorého životným poslaním je vyzerať #uber cool pred kamošmi, tak na vás obyčajný beer challenge určite platiť nebude. Ice bucket však bola postavená na hlbšej myšlienke, ktorá, žiaľ, zostala trochu v úzadí a propagovala sa navonok skôr ako ďalšia kratochvíľa. Veci, ktoré nemajú význam, hoc sú akokoľvek zábavné a originálne, dieru do sveta neurobia. Myslíte si, že by si náš prezident vylial na hlavu kýbeľ ľadovej vody pred očami celej Facebook-ovej populácie, ak by to pri tom končilo? Pochybujem. 😉

A čo vy? Zapojili ste sa do tohto projektu? My v Triade áno. ☺

Šikovní ľudia (patria) do TRIADu

Globálne projekty potrebujú zmanažovať! Posielaj CV >>

Skúsený Art Director, ktorý je už odpracovanými rokmi senior, ale nadšením stále junior 😊 Hľadáme ťa tu >> 

Ideamaker slash Copywriter, ktorý už má celkom vycibrené skúsenosti, ale stále sa mu máli. Čakáme na tvoje nápady >> 

Stážist(k)a - Šikovní študenti, ktorí túžia po cenných skúsenostiach do svojho CV, píšte nám! >>