4 omyly začiatočníkov na Facebooku

I. časť

Pamätám si, a vôbec to nie je tak dávno, ako niektoré firmy striktne odmietali svoje pôsobenie na sociálnych sieťach, najmä na Facebooku. Dnes, naopak, pozorujem Facebook-mániu. Kde je zlatý stred, do ktorého hádam smerujeme?Aké sú základné omyly, ktoré zo sebou FB nesie?

Omyl č.1 Kto nie je na Facebooku, neexistuje

Zo známeho „keď nie si na Facebooku, neexistuješ“ sa za posledné mesiace vyvinula zaujímavá paranoia. Jej pôvod spočíva v tom, že ak vy alebo váš business nie ste na Facebooku, prichádzate o niečo neuveriteľne dôležité.

Áno aj nie: Rozhodujúce je AKO ste na Facebooku prítomní a či vaše FB aktivity robíte SPRÁVNE.
Poznám veľa ľudí, ktorí na Facebooku nemajú svoj profil a naďalej žijú plnohodnotný život. Poznám firmy, ktoré zvažovali napr. Facebook fanpage, no nakoniec ju nerealizovali. A čuduj sa svete, neskrachovali.

Omyl č. 2 Musíme mať na Facebooku „profil“ či „skupinu“

Je rozdiel medzi profilom a „profilom“ (v podobe fanpage). Síce je to čoraz menej častý úkaz, ale veľa organizácií sa na FB nachádza v podobe súkromného profilu, čo je nesprávne.

Asi najpresvedčivejším argumentom je, že Facebook pravidlá takýto profil organizáciám nepovoľujú. Nielenže môže byť váš profil v sekunde zrušený, no nikto vám nebude vysvetľovať prečo. Jednoducho ste porušili pravidlá, pykajte – napr. stratou všetkých priateľov. Nepekným príkladom je prípad pár bratislavských galérií, pri ktorých nejaký dobrák využil funkciu Report, a oznámil tak Facebooku ich „nelegálne“ pôsobenie.

Facebook, navzdory veľkému množstvu stále sa meniacich pravidiel nie je kvantová fyzika, stačí ak si prečítate zopár blogpostov (1, 2) alebo nám napíšete mail.

Omyl č.3 Musíme mať Fanpage

Nie každá firma či organizácia musí mať svoj fanpage, najmä ak ide o firmy, ktorých zákazníci sú iné firmy (B2B) alebo ak ide o firmy s veľmi špecifickým produktom.

Stále platí, že FB je tu hlavne pre komunikáciu s priateľmi a pre zábavu. Preto ak nemáte „masového zákazníka“ (B2C), zvážte či pre vás neexistujú lepšie online nástroje. Ak sú vašim zákazníkom firmy, oveľa dôveryhodnejším zdrojom môže byť blog či newsletter. Ak tieto dva prostriedky prepojíte, vaše komunikačné výsledky môžu byť mnohonásobne lepšie ako počet „Like-ov“ na „Stene“.

Za fanpage priamo neplatíte. Tvorenie a napĺňanie jej obsahu sa však rovná času, vnútrofiremnej komunikácii a z nej vyplývajúcich dohôd. Fanpage vás teda v konečnom dôsledku stojí (peňazí) celkom dosť. Je dobré mať túto komunikačnú platformu ak sú vaši zákazníci na Facebooku, a ak budú radi navštevovať vašu stránku.

Predtým ako založíte vašu FB stránku, je doležité vedieť odpovede na tieto otázky:
Ako sa správajú naši zákazníci v online prostredí, a čo ich zaujíma?
Ako sa správajú naši zákazníci na Facebooku?

Spýtajte sa ich na stretnutiach, zozbierajte dáta návštevnosti vašich stránok. Ak už máte fanpage, nepozerajte len na dostupné marketingové dáta, preklikajte sa k profilom vašich fanúšikov a zistite o nich viac.

Omyl č. 4 Študent / stážista to spraví

Veľa firiem sa po tom čo, zistia koľko času a energie im komunikácia na sociálnych médiách zaberá, rozhodne sa pre túto úlohu najať človeka. A týmto človekom často býva nejaký študent prijatý na brigádnicky pomer alebo stážista, ktorý rád zoberie akúkoľvek šancu. Ale…častokrát bývajú títo neboráci dezorientovaní v komunikačných pravidlách spoločnosti, nemajú prehľad o produktoch a nepoznajú ľudí. Navyše niekedy nadmerne používajú Facebook smiles.

Ak sa teda rozhodnete najať „zelenáča“, venujte mu dostatok času na začiatku, spoluvytvárajte obsah a dajte mu všetky dostupné informácie, ktoré potrebuje. Šetriť začnete až po tom, keď tento človek bude skutočne vedieť, čo má robiť. Váš „Facebook Manager“ musí poznať vašu firmu, produkty, ľudí, musí vedieť koho sa má spýtať a kedy je potrebné sa pýtať, kde zoženie podklady atď. Ďalšom možnosťou je najať si na to externého človeka /agentúru, ktorá vás dobre pozná. Rozhodne však aj tu platí pravidlo bohatého úvodu ako i komunikácie počas celej ďalšej spolupráce.

Zhrnutie vychádzajúce z Facebook omylov je teda nasledovné:
- Zvážte, či je skutočne potrebné, aby vaša spoločnosť bola na Facebooku.
- Uvažujte nad využitím iných sociálnych sietí a online nástrojov.
- Spoznajte online správanie vašich zákazníkov.
- Venujte stratégií komunikácie na týchto platformách čas, ktorý si zaslúži.
- Poraďte sa.



Komentáre