Čo je viral marketing?

V dobe, keď sledovanie obľúbeného televízneho programu nahradila každodenná návšteva obľúbenej web stránky a svoje skúsenosti s väčšinou produktov sveta môže zdielať praktický každý, spotrebitelia prestávajú byť pasívnymi recipientmi. Stávajú sa z nich spoluautori internetového obsahu, píšu blogy, zdieľajú obľúbené videoklipy na sociálnych sieťach a následne hodnotia zdielaný obsah iných užívateľov. Práve vďaka sociálnym sieťam a médiám nebolo zdieľanie obsahu nikdy tak jednoduché. A táto doba najviac praje dobrovoľne šírenej reklame, ktorú nazývame viral marketing.

Čo je viral marketing?

Viral marketing je plánovaná aktivita, ktorá motivuje užívateľov zdielať reklamné posolstvo tým, že z príjemcu spraví šíriteľa. ”Bacilový” názov techniky vychádza z princípu, ako sa toto reklamné posolstvo šíri. Podobne ako vírus využije svojho hostiteľa na reprodukciu a šírenie, tak aj virálny obsah sa ďalej šíri ľuďmi, ktorý s nim prišli do styku.

Schéma virálneho šírenia:

Na prvý pohľad sa môže zdať, že stačí niečo zdielať so svojimi kamarátmi a automaticky sa to rozšíri do celého internetu. Takto jednoducho to ale nefunguje. Určite sami poznáte, že niektoré informácie, videá, články sa hneď stratia, iné sa k vám vrátia viackrát zo všetkých možných strán. Aj keď teda panuje všeobecná predstava, že virál je lacný a jednoduchý spôsob marketingu, je dôležité pri jeho tvorení myslieť na motiváciu, prečo by sa mal vlastne šíriť.

Ako môžeme užívateľa k takémuto konaniu motivovať?

Tým, že dáme užívateľovi benefit z posielania takejto správy. Pokiaľ je komerčná správa súčasťou vtipného videa, získava šíriteľ tohto videa medzi svojimi známymi krátkodobý status ”vtipný”. Tým získava pozornosť ostatných príjemcov, ktorí (ak sa im video páči) ho následne zdieľajú medzi ďalších príjemcov. Samozrejme, humor nie je jedinou motiváciou. Môže to byť akýkoľvek “wow” efekt, “zakázaný” obsah, atď. Určite máte priateľov, ktorí sú známi tým, že posielajú ďalej všetko vtipné.

Za veľký úspech viralnej kampane môžme považovať to, keď natoľko zľudovie, že sa ho iný ľudia budú snažiť napodobňovať. Azda najlepším príkladom je video, kde po hodení cukríku Mentos do Coca Cola light nastáva menšia explózia. Práve nespočetné množstvo domácich napodobnenín na YouTube ukazuje skutočnú silu tejto kampane.

História virálu

Viral marketing tu bol už dávno pred tým, ako získal túto nálepku. Dokonca tu bol pred tým ako existoval internet, nieto ešte sociálne siete. Iste si niektorý z Vás pamätajú na reťazové listy (napr. pošli tento list 3 kamarátom…) a ich neskoršie varianty vo forme reťazových SMS a e-mailov. A keď sme už pri tom, staré dobré word of mouth(ústne odporúčania našich známych) sa tiež šíri ako virus.

Známe virálne kampane

Video o partičke nadšencov, ktorí hľadajú správnu techniku chodenia po vode(vodolezectvo), propaguje outdoor oblečenie a obuv Hi Tech.

Kampaň Dove Evolution ukazuje “prirodzenú krásu”

Ako najlepšie demonštrovať silu a výkon mixéra? V sérii Will it blend? rozmixujú iPod, golfové loptičky a Chucka Norrisa

Old Spice v kampani The Man Your Man Could Smell Like ukazuje muža, ktorým síce nikdy nestanete, ale môžete aspoň voňať ako on

Oplatí sa virálny marketing?

Viral marketing v sebe skrýva potenciál vďaka okamžitému osloveniu veľkého množstva možných spotrebiteľov a nízkym mediálnym nákladom. Na druhú stranu, vyššie nároky na realizáciu s pomerne neistým výsledkom robia z viral marketingu zložitý systém komunikácie. A preto málokedy funguje ako samostatný nastroj a najúčinnejší je v kombinácií s ďalšími nástrojmi komunikačného mixu.



Komentáre